5 102 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Uteluftsröret till FTX-system i trumma i uppvärmt utrymme: hur isolera?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Efter en ombyggnation tas numera luften till FTX-systemet in via takfoten och kattvind och går längs med snedtak upp till kallvinden (se foton nedan -- den första bilden visar röret som kommer upp från takfoten och den andra bilden visar trumman).
Jag har byggt in röret i en trumma längs med snedtaket.
Jag la in vanlig glasullsisolering mellan rör och trummans reglar och sedan en 3 cm cellplastskiva innan jag skruvade på en OSB-skiva. Utrymmet mellan rör och trumma är några cm.
Nu undrar jag om detta kanske inte är helt bra efter att ha läst om kondensisolering. Ska jag skaffa speciell isolering med tätskikt på och lägga tight mot röret? Eller funkar det som jag gjort om man monterar på byggfolie?
Jag har byggt in röret i en trumma längs med snedtaket.
Jag la in vanlig glasullsisolering mellan rör och trummans reglar och sedan en 3 cm cellplastskiva innan jag skruvade på en OSB-skiva. Utrymmet mellan rör och trumma är några cm.
Nu undrar jag om detta kanske inte är helt bra efter att ha läst om kondensisolering. Ska jag skaffa speciell isolering med tätskikt på och lägga tight mot röret? Eller funkar det som jag gjort om man monterar på byggfolie?
Nej det funkar inte som du gjort.
Du måste ha en diffspärr utanpå isoleringen den skall vara obruten med tejpade skarvar. det kanske går att lösa med folien om du tejpar noggrannt över allt men jag skulle köpt speciell isolering för ändamålet och varit noggran att tejpa vid skarvarna.
Med folien så får du en lång längsgående skarv som du slipper med riktig kondensisolering.
/Patrik
Du måste ha en diffspärr utanpå isoleringen den skall vara obruten med tejpade skarvar. det kanske går att lösa med folien om du tejpar noggrannt över allt men jag skulle köpt speciell isolering för ändamålet och varit noggran att tejpa vid skarvarna.
Med folien så får du en lång längsgående skarv som du slipper med riktig kondensisolering.
/Patrik
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ok. Då blir det väl att montera av en böj längst nere och försöka trä på kondensisoleringen nedifrån på något klurigt sätt.
Suck -- hade ju varit mycket enklare om man gjort detta i ett tidigare skede.
Suck -- hade ju varit mycket enklare om man gjort detta i ett tidigare skede.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nu har jag gjort om isoleringen på rätt sätt; tack för informationen.
Nästa fråga handlar då om vanliga från- och tilluftrör som också går i en trumma längs snedtaket (och sedan upp till kallvinden).
Bör jag isolera dessa i trumman (de ligger sida vid sida, ett tilluftsrör och ett frånluftsrör)? Bör de vara kondensisolerade?
Snedtaket är i ett badrum.
Nästa fråga handlar då om vanliga från- och tilluftrör som också går i en trumma längs snedtaket (och sedan upp till kallvinden).
Bör jag isolera dessa i trumman (de ligger sida vid sida, ett tilluftsrör och ett frånluftsrör)? Bör de vara kondensisolerade?
Snedtaket är i ett badrum.
Då luften i tilluft-/frånluftskanal normalt inte är kallare än luften runtomkring behövs ingen kondensisolering.
Men att lägga in isolering i trumman runt kanalerna kan vara bra för att undvika konstiga resonansljud.
Men att lägga in isolering i trumman runt kanalerna kan vara bra för att undvika konstiga resonansljud.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Tackar.
När det är precis så kallt ute att el-värmaren i aggregatet inte slår till så borde tilluften ju vara ett rejält snäpp under inomhustempen. Men det måste till en större skillnad för att det ska vara någon fara alltså?
När det är precis så kallt ute att el-värmaren i aggregatet inte slår till så borde tilluften ju vara ett rejält snäpp under inomhustempen. Men det måste till en större skillnad för att det ska vara någon fara alltså?
Har du en fungerade värmeåtervinning och inte för lågt frånluftsflöde i huset skall det inte vara några problem.
Så länge tilluften ligger över 13-14 grader är det ingen större fara för kondens i vanliga fall.
Så länge tilluften ligger över 13-14 grader är det ingen större fara för kondens i vanliga fall.
Kanske en dum fråga, men... Drar du rören innanför det 'riktiga' snetaket med isolering? alltså det är i ett varmt utrymme?
Uppe på kallvinden skall rören isoleras, så de inte blir kalla.
Är det i ett badrum så bör man vara extra noga med att få trumman tät. Det kan ju tillfälligt bli väldigt fuktigt i ett badrum. Onödigt om den luften kommer direkt på rören.
PS. Snetak och rördragning är inte kul. Håller på med det själv. Flera special lösningar blir det, t.ex. ihop pressning av spirorör så der blir ovalt.
Uppe på kallvinden skall rören isoleras, så de inte blir kalla.
Är det i ett badrum så bör man vara extra noga med att få trumman tät. Det kan ju tillfälligt bli väldigt fuktigt i ett badrum. Onödigt om den luften kommer direkt på rören.
PS. Snetak och rördragning är inte kul. Håller på med det själv. Flera special lösningar blir det, t.ex. ihop pressning av spirorör så der blir ovalt.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ja, jag har dragit rören på insidan i varmt utrymme (se bilden ovan).
Jag har dragit liknande både för uteluftintaget och för till- och frånluft. Och det är till- och frånluft som går i badrummet.
Sen var frågan om man behövde isolera på samma sätt för till- och frånluft som för uteluftintag.
Jag har dragit liknande både för uteluftintaget och för till- och frånluft. Och det är till- och frånluft som går i badrummet.
Sen var frågan om man behövde isolera på samma sätt för till- och frånluft som för uteluftintag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uppdatering från F- till FTX-system i 70-talsvilla
Socialt & Projekt -
Klarar mitt FTX-system en tillbyggnad
Ventilation -
FTX-System till nybygg, ENDURA DELTA.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hjälp! Blåser ut små silverfiskar ur ventilationen i taket (tilluftsventil FTX-system).
Ventilation -
Läckage mellan frånluft/tilluft i FTX-system
Ventilation