Byggahus.se

Utelufts anslutning till braskamin

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag ska sätta in en braskamin med uteluftsanslutning. Tänkte bara dra ner röret i torpa grunnden. Har en lite fundering bara. Jag har en avfuktare installerad i grunden kommer min uteluftsanslutning påverka denna? Skulle jag kunna hlälpa avfuktare att dra ut fuktig luft från grunden med hjälp av braskaminen?

2. P
    Medlem Nivå 3
    Du kommer att suga in mycket uteluft till grunden om du gör så... Bra på vintern kanske men övriga årstider när fuktigheten i uteluften är rätt hög så kommer din avfuktare att få arbeta rätt hårt tror jag.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Hej Kronobergare :D

Om du har avfuktare i grunden är väl alla uteluftshål i grundens vägg igensatta?

Ett altenativ är att dra ett rör i grunden, från kaminens anslutning och ut igenom ett av grundens hål. På så sätt påverkas ju inte avfuktarens arbete, för skulle du suga i grunden tillsätts ju mer ny luft i grunden varpå avfuktaren får arbete mer och mer...

4. O
    Medlem Nivå 1
    Om man drar ett rör och suger luft där avfuktaren suger ut luft borde den inte hjälpa till då?

5. P
    Medlem Nivå 2
    Det är möjligt att man hjälper till, men man skapar ju ett större undertryck i grunden, vilket leder till att mer uteluft sugs in i grunden, vilket evevtuellt leder till att avfuktaren få jobba mer än normalt. Den är ju van vid att ha "sin" luft som den har i grunden nu.

Men det är ju inte fel att testa om det är det enklaste sättet. Märker du att fuktigheten ökar och avfuktaren jobbar mer än nprmalt får du ta ställning till det då :D

6. S
    Medlem Nivå 5
    På vintern vill man väl hålla en så hög temp som möjligt i krypgrunden?
    Ökas luftomsättningen sjunker tempen och golven blir kallare - inget jag skulle vilja :rolleyes:

På sommaren lär knappast braskamminen användas så då kvittar det ;)