Byggahus.se

Utelåst för andra gången. Assa-lås.

1. J
    Medlem · Västerbotten · 40 inlägg

j_mac

Medlem
    Har lämnat in en cylinder för haveriutredning till låssmeden. Vi får se.

All heder till de som sålt, de har varit tillmötesgående och hjälpsamma.

• Laddar…
  2. 1
    Medlem · Stockholm · 2 901 inlägg

123abc

Medlem
    Med D13,D12 och dess dubbla kombinationer kan det uppstå med en viss delning och stiftkombination där nyckel spetsen lyfter det sista.
    Därefter fastnar dom halvvägs när överstiftet åker ner i nyckelprofilen och det kan endast ske om det finns stift även i första kanalen (ASSA räknar från spetsen).
    Vissa kombinationer borde inte vara tillåtna.
    Det bör dom vara och det bör gå på garanti eller goodwill då det inte ska hända.

Redigerat
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · 317 inlägg

JPM

Medlem

4. J

j_mac

Medlem
    Nu har jag fått svar på mysteriet. Låssmeden som undersökt cylindern har funnit att det är faktiskt en olycklig kombination som gör att nyckeln kan fastna på detta sätt halvvägs in. ASSA är involverad och cylindern ska skickas in till dem.

Hela låsningen är reklamerad och ny är beställd.

Tack för att hjälpsamma inlägg och tips!

• Laddar…
  5. 1

123abc

Medlem
    Då var det så som jag beskrev, hoppas att ASSA förbjuder vissa kombinationer denna gången.
    Då det är en självklar reklamation så kan du be att låssmeden byter låscylindrarna om du inte vill göra det själv om dom inte redan erbjudit det och kom ihåg att begära rätt antal nycklar om du gjort extranycklar.
    ASSA betalar låssmeden för arbete och material.

6. 1

123abc

Medlem
    Det är när man inte lär sig något längre man ska vara orolig.
    Detta har hänt ibland men det är inte direkt något som är vanligt.
    Det är lätt åtgärdat genom att förbjuda/svartlista vissa delningar/stiftkombinationer.
    Det kan även ske med tiden med ett kraftigt slitage men det är få d12,d13 låscylindrar som används så mycket.

7. B
    Medlem · 235 inlägg

blue.b

Medlem
    Varför ska man inte använda grafit?
    Det har alltid funkat bra för mig med grafitpulver, smörjer utan att dra till sig annat skit som fastnar i låscylindern,

8. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 610 inlägg

MultiMan

Realist
    Jag kan tänka mig att i moderna säkerhetscylindrar med räfflade stift och eller stift-i-stift så kan grafiten fylla ut mellanrummen och försvåra rörelse och därmed påverka säkerheten.

Min favoritkanal gällande lås: https://www.youtube.com/c/lockpickinglawyer/videos

9. 1

123abc

Medlem
    Enkelt förklarat så förstör det bl.a dyrkskyddet.
    Stämmer rätt bra grafit fungerar ungefär som ett spackel.
    https://www.assaabloyopeningsolutio...llbehor/M1025.0911 - ASSA Låsspray Svensk.pdf

10. K
    Medlem · Örebro · 1 244 inlägg

Klicka

Medlem
    Kanske någon som trycker in främmande föremål i ditt lås (sabotage)?

11. J

j_mac

Medlem
    Nej, det är fastslaget av en låssmed att det är en "fabrikationsfel". Den unika stiftkombinationen (genererad av ASSA) gör att det går att lyfta stiften längst in fastän bara 75% av nyckeln är intryckt. Låssmeden hade sett det någon enstaka gång på 20 år. Kanske läge att köpa en Trisslott? :)

assa lås
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.