Byggahus.se

Utelåst för andra gången. Assa-lås.

1. J
    Medlem · Västerbotten · 40 inlägg

j_mac

Medlem
    Efter inflyttning för sju år sedan och att låset på ytterdörren började kärva tänkte jag att det var dags att byta ut allt. Fick rekommendationen att byta ut de befintliga ASSA 700 mot ASSA 1300.

Precis i till den första snöstormen fastnade nyckeln i låset halvvägs in i låset och upp och ned. Det som förbryllade mig var att nyckeln, innan den fastnade helt, gick att vrida runt faständen inte var riktigt intryckt.

Tänkte att detta var ett olycksfall i arbetet, kanske var det något smuts på min nyckeln som gjord detta.

Men några veckor senare hände samma sak igen med en sprillans ny cylinder! Nyckeln gick att vrida runt (halvvägs in) och fastnade. Nu var vi lite mer förberedda med en nyckel till balkongen så vi slapp krossa en ruta. Jag förstår inte hur det kan hända att det ens går att vrida runt nyckeln fastän nyckeln inte är enda in, det ska väl inte ens gå?

Är jag grovt oskickling som lyckas med detta eller är detta ett superkänsligt skitlås? Om jag jämför "tänderna" på d12-nyckeln är de pyttesmå jämförst med den gamla nyckeln från 700-låset. Vid båda tillfällena har det snöat och blåst. Kan frysning vara problemet? Är detta ett känt problem?

Redigerat 22 feb 09:37
  2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 108 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Vad har du för ventilation i huset , självdrag eller mek.ventilation ?

3. J

j_mac

Medlem
    Byggt 1932 så det är självdrag, dörren är inte ny eller den tätaste heller.

4. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Troligtvis har du varm / fuktig luft som drar genom handtag / lås , fryser på utsidan och gör låset kärvt och dåligt .
    Har märkt tendenser till mitt lås på gångdörren till mitt garage , tyvärr har dörren blivit rejält fuktskadad redan efter 3 år !
    Har självdrag i garaget , ej i bostadshuset .

https://www.laskompaniet.se/product/cylinderpar-1312-assa-d13

Redigerat 22 feb 09:47
    • Laddar…
  5. J

j_mac

Medlem
    Ja, det låter rimligt! Frågan hur man kommer åt detta. Ska kolla om ASSA har ett robustare nyckelprofil eller helt enkelt byta ut dörren...

(Charmen med gamla hus, man drar i ena änden och det slutar någon helt annanstans...)

6. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Det skulle jag också vilja veta ,hur undviker man att dörren agerar som frånlufts ventil :thinking:
    Mek.ventilation kanske :thinking:

• Laddar…
  7. 1
    Medlem · Stockholm · 2 924 inlägg

123abc

Medlem
    ASSA Låscylindrar ska underhållas med ASSA låsspray 2ggr om året, rekommenderat är höst och vår ungefär när vädret slår om och luftfuktigheten ändras för att förebygga problem.
    När du rengör med assa låsspray så spruta lite i låscylindern sedan stoppar du in nyckeln och vrider om fram och tillbaka för att sedan ta ur nyckeln och torka av den med att papper, stoppa sedan in nyckeln igen och vrid om lite fram och tillbaka för att sedan torka av nyckeln igen.
    Detta gör att all skit i låscylindern kommer ut och om det blir torrt så sprayas låscylindern med en ny dusch assa låsspray även när det börjar bli rent på pappret nät nyckeln torkas av så avslutar man med en dusch assa låsspray.

Anledningen till ditt problem kan bero på flera orsaker som skit eller olja i låscylindern som binder fukt men även nyckelns delning kan påverka.
    Med det sagt så finns det vissa bekymmer med d13 och d12 vid kyla och växlande väder, det är inte första gången jag ser detta, anledningen till att dom fastnar halvvägs är att överstiftet i sista kanalen åker ner i profilspåret i tappen (cylinderkärnan).
    Ett annat tips är att montera ASSA frostbrickor (105040) mellan låshus och låscylindrar för att bryta frostbryggan samt minska att kondensuppstår.
    Det är möjligt att rädda låscylindern och få ur nyckeln igen utan att du behöver byta låscylindern när du har låscylindern lös (bortskruvad).

Det finns alltså inte ett enkelt svar till dina bekymmer men jag anser även 700 serien vara driftsäkrare och hållbarare än D12 och D13.

Redigerat 22 feb 10:31
  8. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    I mitt fall så hjälper enbart en tätare dörr eftersom varm fuktig luft drar genom lås / handtag .
    Vet tyvärr ej hur man kan åtgärda detta , dörrbladet är kraftigt fuktskadat .
    När det är kallt bildas is mellan karm / dörrblad , vid låset .
    Har självdrag .

9. 1

123abc

Medlem
    Om det bildas is så undrar jag äm det finns någon värmakälla som värmer mot dörren t.ex en LVP (luf-luft värmepump) eller annat som värmer upp dörren.
    Om det istället är undertryck så åtgärdas det oftast genom att man monterar en tilluftsventil.
    Frostbrickan jag tipsade om är så billig att den egentligen alltid borde användas i ytterdörrar mot det nordiska klimatet, används mellan låshus och låscylinder både ut och insida.

Redigerat 22 feb 10:45
  10. J

j_mac

Medlem
    Den senaste cylindern hade inte suttit monterad knappt tre veckor, så smuts känns inte troligt redan nu. Däremot har det varit ett liknande väder (blåst och lite kraftigare snöfall) och vid båda tillfällen så det finner jag mer troligt.

Tack för tipsen! Har införskaffat riktig ASSA-låssprej sedan tidigare. Ska kolla efter en frostbricka. Men måste nog byta typ ändå.

Har aldrig på 7 år haft problem med 700 låset men jag ser att det inte rekommenderas längre. Hur pass mycket osäkrare är detta?

11. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Har +17-19 gr i garaget , LLVP sitter åvan nämda dörr men blåser värmen bort från dörr , ut i garaget .
    Tilluften är glipan mellan tröskel / slagportar , ca 10-15 mm , frånluften högst upp i takhöjd är 160 mm rör .
    Har redan en frostbricka monterad .
    Släcker jag i garaget och det är ljust ute ser jag inget ljusinsläpp runt dörren , mao. det är tätt även runt dörren .

12. 1

123abc

Medlem
    700-serien är inte mindre säker och uppfyller samma certifiering SSF3522:2 kl3 som D12.
    700 är däremot äldre samt att det inte finns kopieringsskydd som D12 har (D13 har inget kopieringsskydd).
    Jag säljer fortfarande väldigt mycket av ASSA 700-serien och jag anser att det är en bättre konstruktion och då den funnits så lång tid på marknaden så kan driftsäkerheten garanteras.

• Laddar…
  13. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Om du ska byta hela dörren så satsa på kvalitet , Leksandsdörren , den har en kvalitetsstämpel , dom följer strikta regler gällande krav på en ytterdörr .
    (SFDK — Svensk Fönster & Dörrkontroll)

Redigerat 22 feb 11:05
    • Laddar…
  14. 1

123abc

Medlem
    Låter som om du har både bra tilluft och frånluft så det borde då inte dra igenom låscylindrarna.
    Tryckesskruvarna i assa trycken har små o-ringar som tätar samt bryter frostbrygga till trycket men trycken är sällan ett problem.
    Jag undrar vad det är i miljön som orsakar dina problem då det låter som om allt är bra men något faktor måste det finnas.
    Underhåller då även låscylindrarna med ASSA låsspray? för att förebygga mot eventuella problem.

15. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Har än så länge enbart problem att få in nyckeln hela vägen , går trögt på slutet sas .
    Du kan se mitt inlägg här https://www.byggahus.se/forum/threa...-kraeva-pa-en-ytterdoerr.406551/#post-4086325

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.