Utekök: Placera gjuten betongskiva på lecamur

529 läst  12 svar

1. A
    Medlem Nivå 10
    Ska göra det som rubriken säger. Funderar bara på hur man ska fylla ojämnheter i toppen på rödgrundslammade lecamuren och även på själva bänkskivans (gjuten i formplyfa med expanderbetong, 160x80 cm) undersida.

Visst har man fått det hyfsat jämnt med lite slipning och utfyllnad med ett par mm bruk på muren, men det är ju grovt bruk och jag vill att 130 kg tunga skivan ska bäras av så stor yta som möjligt, så vill man inte ha större ytor med "glapp" ens på en mm mellan mur och skiva.

Skivan ska upp idag med bokad bärhjälp.

Tänkte lägga tunt lager ganska lös C-bruk på murens topp, innan skivan vänds upp. C är inte så hårt, om man skulle vilja ta loss skivan (byta ut etc) i framtiden. Verkar det som en ok idé eller har någon annat bättre förslag? Jag är ju bara ute efter att skivan ska vila på hela murens yta, inte fästas på den, med 135 kg räknar jag med att den sitter :cool:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    JPEG_20180724_104856_2596319515714157160.jpg

2. F
    Medlem · Nivå 12
    Det var ju synd att du inte tänkte sätta den mer permanent för då hade jag föreslagit Biltema stenlim https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

Både bygger såpass att det jämnar ut ojämnheter och man får lite tid på sig innan det sätter sig. Problemet är nog att det sitter sen. Vanligt fogskum skulle kunna vara ett alternativ.

• Laddar…
  3. D09
    Medlem · Nivå 25
    Om du bygger en form som sticker upp lite längs muren och gjuter uppepå så borde det bli en slät botten?

Men det borde väl fästas på något sätt så ingen av misstag får en stor vikt över sig.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 10
    Bygga form och gjuta en liten sockel ovanpå, visst, men vi ska sätta skivan ikväll, och min erfarenhet säger att helt plant är ändå svårt att få det, precis som gjutna skivan inte blev helt perfekt plan på ovansidan (det som blir undersidan när man vänder upp den).

Men visst, med ett fint bruk och med tanke på hur smal formen skulle bli, så skulle det bli tillräckligt plant.

Men det är ju sällan viktigt att man får så plana ytor, normalt flytspacklar man kanske eller murar ovanpå en gjuten yta, eller bryr sig inte om nån millimeters diff.

Har väldigt svårt att tro att den här tunga skivan skulle flytta på sig och att man därför vill limma av säkerhetsskäl?

Fogskum (alt Biltemas stenlim som också verkat vara ett 5-10% expanderande skum), ingen risk att skivan lyfter då vid härdningen?

20180724_124750.jpg

5. F
    Medlem · Nivå 12
    Jag tror inte det. Jag har satt hela poolsargen i granit i det stenlimmet. En sten lyfte under limmning och det var för att vi inte satte tryck på den.

Våra stenar varierade lite i tjocklek och då schimsade jag upp stenen med 0,5-1mm syrafasta remsor av plåt på ca 15x3cm och lät skummet expandera i utrymmena. Funkade bra.

Storlek på stenarna är ungegär 50x25x5 cm och limytan är ca 50x20cm. Tre relativt tunna strängar la jag (fyll alltså inte hela ytan) och satte tryck på stenen med lite kroppstyngd.

Stenen blir som en skatebord i alla riktningar, dvs hal som fan om man inte lyckas komprimera ihop limmet. Generellt var det en baggis men det sitter rätt bra sen, det bör man vara medveten om.

Redigerat 24 jul 2018 14:58
    • Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 10
    Ok, så om jag har utrymmen/glapp på typ mellan 0-2mm, skulle du bedöma att man kan lägga tre strängar (lecan är ju drygt 20cm bred inkl puts) och få minimalt med "upphöjning" pga limmets expansion, men ändå fäste där glappet är som störst, säg 2mm?

Så får jag helt enkelt ta fram stora vinkelslipen den dag skivan ev måste bytas etc :surprised:

Edit: läste nu att den inte lyfte stenen för dig

Redigerat 24 jul 2018 16:41
  7. A
    Medlem Nivå 10
    Uppföljning; Åkte ner till Biltema, inser att stenlimmet kräver sån där applikator för skum. Kände mig lite för snål för att skaffa sån, kollade Bauhaus där de skulle ha, men självklart slut.

Då väntade redan bärhjälpen hemma, fick bli ursprungliga planen med lite C-bruk. Dock likt förbaskat ordentliga glipor på sina håll så tanken nu är att i efterhand spruta in stenlim, eller ev (så den inte sitter fast för alltid) sån där lågexpanderande fogskum man har när man sätter karmar så de inte ska tryckas ihop.

8. D09
    Medlem · Nivå 25
    Nu är det lite försent men det finns ju stenlim som är precis som fogskum. Bara att trycka på knappen och spraya.

Jag murade hemma med sådant. Ca 80-100krkr flaskan

9. F
    Medlem · Nivå 12
    Tror det finns stenlim på spray på både Hornbach och Byggmax. Annars så kostar ju ett handtag dryga hundralappen på Biltema och då är varken flaskan med stenlim eller fogskum rökt så fort man öppnat den utan kan skruvas av/på många gånger. Betydligt bättre ekonomi (och ergonomi) ganska fort.

10. A
    Medlem Nivå 10
    Ok, nu är det dags att montera nästa betongskiva på lecamuren. Den som själva grillen ska muras på.

Och eftersom det i praktiken är väldigt svårt att få till två helt plana ytor med 100% kontakt mellan mur-skiva, har vi samma problem här. Stora glipor mellan mur-skiva, med följden att betongskivan endast har stöd på några få punkter på muren.

Stenlim med fogpistol inhandlat, så jag kan följa tipsen ovan. Men så läste jag på annan plats i forumet att limmet (typ lågexpanderande pu-skum) inte har någon bärförmåga. Hmm, om det inte kan ta upp nån last, är det ju rätt menlöst att använda i det här fallet, eller?

20180816_141428.jpg

11. R
    Bannad · Nivå 16
    Skivan är tung och kommer inte att flytta sig
    Fogskum bär dåligt men klistrar bra skulle tänka mig något sånt här som kan fungera

Sätt lite halvkraftiga skruvar/franska med stort huvud kan sitta långt ner så mellanrummet blir litet .
    blir några stycken då dom ska bära skivans vikt
    Väg in dom exakt , ( det kan diffa någon mm men gör inte så mycket , bara dom andra bär
    lägg på sättfix så det täcker skallarna , skivan smörjer du med vanlig matolja där kanten är ,
    då fäster inte fixet men pressas ner det till skallhöjd , blir det en lite svulst ut på sidan ,
    enkelt att skrapa bort innan fixet brunnit , det blir ett jämt bärlager för skivan .bär överallt under .
    Då kan du lyfta skivan om du skulle behöva det
    Gjorde så när jag satte sten med lite fall på en lecamur , men ingen matolja , sitter som berg

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 10
    Det där låter lovande... (y)

Både Weber o Byggmax skriver att betongen/ underlaget ska vara > 2 månader. Ev mindre relevant i det här fallet iofs.

Perfekt med längre arbetstid än de 6 minuter man har på sig med stenlimmet.

Letar bland dessa. Man vill ju ha så lätt konsistens som möjligt, så att massan pressas ut helt och bara fyller glipor utan att bygga nåt på höjden i övrigt.

https://www.weber.se/plattsattning-...h-system/fastmassa/weberset-610-multi-dr.html

https://www.bauhaus.se/flexfix-probau-20-kg-racker-till-6-8-m.html#full-description

https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/fix-och-fog/fix-inne-och-ute-p01300

13. R
    Bannad · Nivå 16
    Du kan ta i princip vad du vill för fix och blanda till lite tjock , det får inte rinna av egen kraft
    och kommer att trycka ner oavsett konsistens , skivan är ju tung
    Lägg då utmed hela kanterna så det blir som en ram runt , och var inte snål .
    Tänk att det pöser ut på insidan med så lagom är bäst och att det är olja en bit in på skivan
    Du ska nog vänta en dag eller två så det härdar ordentligt
    Sen kan du prova med att lyfta lite i ena änden för att kolla om den sitter fast .
    Men pass på så den inte går av , finns risken så låt bli
    Kom gärna tillbaka med info om resultatet

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: