Utegivare nibe f1245 HJÄLP!

764 läst  25 svar

1. V
    Medlem · Nivå 5
    Det kan det vara också men jag plinten i själva utegivarn

2. C
    Medlem Nivå 5
    Får ingen signal när jag mäter i plinten. Men det fick jag inte på den gamla heller. Vet inte om motståndet är för stort i resistorn.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Du måste koppla loss iallafall ena kabeln ur plinten i värmepumpen innan du mäter. Annars blir instrumentet lurat.

4. K
    Medlem · Nivå 7
    Vad mäter du med? Du skriver "sumra" det kan betyda mycket; från en sofistikerad högohmig multimeter till en gammaldax summer som mäter med elektronikdödande ström/ spänning.
    Jag misstänker att motståndet i termistorn ska vara nånstans kring 3kohm.

Redigerat
  5. C
    Medlem Nivå 5
    Har provat med en "vanlig" multimeter du köper i bygghandeln. Den reagerar på under 100ohm. Maskinen läser mellan 0-350kohm

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Bilder hjälper nog här.

Om du har tillgång till en serviceförpackning med motstånd kan du ju prova att sätta dit t.ex. ett 3 kohm motstånd och se om du får någon temperaturangivelse på pumpen. Då vet du att den delen fungerar. Om du inte kan få det att fungera ens med ett fast motstånd har du kanske bränt ingången på kortet (långsökt) och då behöver nog kortet bytas. Vad jag vet finns ingen säkring som går att återställa.

7. riob
    Medlem Nivå 4
    Prova att sätta utegivaren med kort ny kabel direkt i maskinen

8. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Eller skruva ur själva termistorn ur dosan ute och mät motståndet. Verkar det rimligt så skruvar du in den direkt på plinten i värmepumpen. Visar displayen rätt så vet du att värmepumpen och givaren fungerar.

9. C
    Medlem Nivå 5
    Det är tydligen kabeln som är dålig. Antingen så är det brott någonstans eller så är det oxiderat. Det lättaste är nog att ta bort en decimeter kabel vid givaren och se om det blir någon skillnad.

10. C
    Medlem Nivå 5
    Har hittat svaret på varför det inte funkar. Någon har klippt av kabeljäveln.

• Laddar…
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Leta någon med en sax.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: