Byggahus.se

utegipsen blir blöt

1. N
    Medlem Nivå 1
    har satt utegips påbaksidan av huset ,tänkte låta det stå så under vintern,ska sätta träpanel till sommaren.men den blir ju aldeles blöt när det blir kallt..är det normalt??

tack på förhand..

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Utegipsen tål väta en tid. Hur lång tid vet jag dock inte. Delar av min utegips var utsatt för slagregn under ett år. Det var inga problem enligt snickaren och vid kontroll efteråt visade det sig att det stämde. Gipsen var helt opåverkad.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Utegipsen klarar väldigt mycket, pappen är ju impregnerad, och sen blir det bra luftväxling mellan gips och panel.. så det är ingen fara..
    Dock är det en väldig skillnad att hantera gipsen när den är blöt och kall , mot när den är varm och torr... Men det är en annan sak det.

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Min utegips har suttit uppe oskyddad under 4 år och den funkar fortfarande som skalskydd MEN den skall naturligtvis bytas ut när sista panelen sätts i sommar!

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    Tillverkarna garanterar om jag inte minns alldeles fel en hållbarhet på tre månader i oskyddat läge. Verkligheten tillåter dock AVSEVÄRT längre tider (se ovan...). Nyckel är att gipsen får torka ut emellanåt. Blöt utegips på pall skulle nog inte palla att användas efter 4 år...

6. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 11
    Ett år säger Gyproc själva.

7. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    Den officiella uppgiften från Gyproc (Gyproc Handbok) säger tre månader och det är knappast något de skulle frångå i händelse av en reklamation. Dock är det ju intressant att veta om någon faktiskt har fått problem med gipsen för att den suttit uppe för länge oskyddad?

Edit:
    Du har helt rätt i 12 månader när det gäller Glasroc-varianten! Dock är den ju cirka tre gånger så dyr!