Byggahus.se

Uteblivet grannhörande - överklaga

1. S
    Medlem · 1 804 inlägg
    Det fanns väl ingen plan?

2. BeaumontX
    Medlem · 39 inlägg
    Stämmer. Jag korrigerade mig i ett senare inlägg.

3. S
    Medlem · 163 inlägg
    Håller med dig helt och hållet. Bygg och planregler ska vara så tydliga med vad man får och inte får göra angående bygge och tillbygge på sin tomt. Så länge det ligger inom ramarna ska inte grannhörande behövas. Tramset med förstörd utsikt ska definitivt inte ens vara ett giltigt argument för överklagan. Överklagan på förstörd utsikt ska i så fall göras vid tomtbildningen, då det först måste till en kåk som ligger i vägen innan utsikten är påverkad. När tomten väl är bildad så faller den inom rådande byggregler och så länge dessa följs inom de tillåtna gränserna så har ingen granne med saken att göra. Man läser ofta om överklaganden över utsikter som försvinner och att folk inte ska få bygga på sina tomter av allehanda environmentala skäl. Okynne och trams när folk ska sätta käppar i hjulen för varann. Men en del har väl för lite att göra, samt den ökända avundsjukan.

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Medlem · 7 748 inlägg
    Präsis! Ett Exempel till: Ägaren av tomten på andra sidan vägen från vår försökte överklaga pga tappat värde och tappad utsikt(ca 5-10%) hela vägen upp till Mark och Miljödomstolen, torsk hela vägen! Dom hade anlitat en advokat så det sved dubbelt upp!

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 1 076 inlägg
    Då kan man enligt dig då lika bra slopa möjligheten till att överklaga ett bygglov.

TS skriver ju att det förstör miljön där han bor och han vill framför detta. Lika mycket som att man inte får måla om sitt hus utan bygglov i detaljplanerat område! Finns en anledning till det.

6. A
    Medlem · 519 inlägg
    Den demokratiska rättigheten är att få rösta i val och därigenom medbestämma om vilka regler vi lever efter. Att tycka om grannens hus till kommunen är ingen demokratisk rättighet...?

7. H
    Moderator · 42 499 inlägg
    Det är en viktig demokratisk rättighet att få myndighetsbeslut prövade rättsligt. Men det är farligt för demokratin och samhället om man missbrukar den här rättigheten, och exempel överklagar enbart i syfte att fördröja ett beslut, eller för att ”demonstrera”. Om du överklagar ett beslut som du ”vet” att beslutet kommer att gå igenom iallafall, så kvalar det i mitt tycke in i den farliga kategorin.

Möjligheten att överklaga skall man sätta in om ett beslut strider mot lagen, eller mot tidigare praxis inom området.

8. R
    Medlem · 17 inlägg
    Tyvärr kommer ni ingenstans med att överklaga. Det ni däremot förlorar är grannsämjan, tro mig jag vet. Kommer ni ändå fram till att ni vill överklaga och belasta skattebetalarna, se då till att ha laglig grund för överklagan. Vi måste få ett slut på spontanöverklaganden i sverige!!!