Under de kommande åren så kommer det att bli en hel del förändringar på fasad och grävarbeten på tomten och trädgården. Därför vore det smidigt att kunna dra och ansluta ledningarna själv till utebelysningen, utan att behöva ha en elektriker som kommer ut titt som tätt.
I mitt fall rör det sig om jordkabel till en lykstolpe i trädgården, 1 jordkabel till en armatur på ett annat hus, samt 3 amaturer på huvudbyggnaden. 1 lykstolpe med separat jordkabel till denna ska upp senare, när jag hunnit planera till den delen av tomten.
Det finns ju LED lampor med E27 sockel för lågvoltssystem, så det verkar inte behövas någraa modifikationer för att använda de tänkta 230v armturerna(IP 43) i ett 48v system.
Tyvärr så gick jag bet på att hitta en tydlig gräns och någon faktaskrift på exakt vad man får göra själv, men här på forumet nämndes under 50V och 200VA som gräns. Har någon en bra länk till exakt vad som gäller gällande lågvoltssystem och dra själv?
T.ex får man dra flera slingor på max 200VA?
Förläggningsdjup av kabel, vad krävs när det gäller under 50V?
Om 50V och 200VA stämmer så skulle då elektrikern kunna koppla transformator, skymningrelä och strömbrytare och koppla en korrekt avsäkring efter transformator, så borde det vara tillåtet att pula vidare efter säkringarna. Jag ska givetvis kolla med några elektriker, men vill ha lite mer koll på läget innan.
Så vad säger ni om den planen, verkar det vettigt?
I mitt fall rör det sig om jordkabel till en lykstolpe i trädgården, 1 jordkabel till en armatur på ett annat hus, samt 3 amaturer på huvudbyggnaden. 1 lykstolpe med separat jordkabel till denna ska upp senare, när jag hunnit planera till den delen av tomten.
Det finns ju LED lampor med E27 sockel för lågvoltssystem, så det verkar inte behövas någraa modifikationer för att använda de tänkta 230v armturerna(IP 43) i ett 48v system.
Tyvärr så gick jag bet på att hitta en tydlig gräns och någon faktaskrift på exakt vad man får göra själv, men här på forumet nämndes under 50V och 200VA som gräns. Har någon en bra länk till exakt vad som gäller gällande lågvoltssystem och dra själv?
T.ex får man dra flera slingor på max 200VA?
Förläggningsdjup av kabel, vad krävs när det gäller under 50V?
Om 50V och 200VA stämmer så skulle då elektrikern kunna koppla transformator, skymningrelä och strömbrytare och koppla en korrekt avsäkring efter transformator, så borde det vara tillåtet att pula vidare efter säkringarna. Jag ska givetvis kolla med några elektriker, men vill ha lite mer koll på läget innan.
Så vad säger ni om den planen, verkar det vettigt?
12 v resp .24 V i all ära , men 230V är bäst inga transformatorer , direkt in på alla tillbehör som ska reglera det , Prata med elektrikern om vad du själv kan göra , lägga rör , dra kabel e.t.c. han talar säkert om det , och det sparar pengar .
Tänk själv OJ en lampa pajade , har ingen 12eller24 hemma , då är det mörkt ,
lågvoltslampor med E27 led är inte billiga
Att dra flera separata slingor på max 200W ska inte vara omöjligt.
Du får idag mycket ljus med LED på dessa effekter. Kanske behöver du inte så mycket som 200W.
Förläggningsdjup, använd det djup som behövs. Allt från att krafsa lite i grus/jord till valfritt grävdjup.
Tänk på spänningsfall i ledare, du behöver tänka på kabeldiametern vid dimensionering.
Du får idag mycket ljus med LED på dessa effekter. Kanske behöver du inte så mycket som 200W.
Förläggningsdjup, använd det djup som behövs. Allt från att krafsa lite i grus/jord till valfritt grävdjup.
Tänk på spänningsfall i ledare, du behöver tänka på kabeldiametern vid dimensionering.
Nu önskade ju TS specifikt ett lågvoltsystem. Varför då då komma med pekpinnar om att 230-voltsystem är bättre.L Liteavvarje skrev:12 v resp .24 V i all ära , men 230V är bäst inga transformatorer , direkt in på alla tillbehör som ska reglera det , Prata med elektrikern om vad du själv kan göra , lägga rör , dra kabel e.t.c. han talar säkert om det , och det sparar pengar .
BTW, det blir enklare att läsa ett inlägg om meningarna avslutas med en punkt.
Se bara till att gräva ner lågvoltssytemen med kortmeter så det inte kommer för djupt. 
Ingen som kommer med pekpinne här i från angående något 230V är bäst , sedan att det finns andra alternativ har jag inte sagt något om , mera som att tänka lite .E etompau skrev:
Om det är mig du säger om punkt , så har du en läggning på att ge pekpinnar båda hit och dit ,
det är inte bra att ha en sådan inställning , att jag är bättre än dig och måste påtala det
Tack för snabba svar!
@Liteavvarje, sakerna kan behöva flyttas lite allt eftersom, jag kan inte(vill inte) förägga kabeln tillräckligt djupt för lyktstolparna. Det ligger många bumlingar i backen. På bilden nedan skulle jag bara plantera ett par vinbärsbuskar. Var jag än satte ner trädgårdsspaden i blivande landet sa det "klonk". 10 minuter senare var jag less och startade stora trädgårdsspaden. Ytterligare några minuter senare ligger den största knappt 1.5m3 stenen på backen och ett gäng mindre är nedstjälpta och vinbärsbuskarna sitter äntligen på en rak rad. (men det blev en smärre krater att fylla igen...)
-Sambon tittade då ut undrade vad jag gjort, skulle inte jag plantera vinbärsbuskar?
Lågvoltssystem får det bli!
@etamptau: Jag hade tänkt köra en 2,5mm2 EKKJ (biltema), den borde räcka väl för de begränsade effekterna.
@Daniel109: Jag har en jättebra fiskekniv med inbyggd linjal. Den sidan som säger "för lögnaktiga fiskare" borde duga
@Liteavvarje, sakerna kan behöva flyttas lite allt eftersom, jag kan inte(vill inte) förägga kabeln tillräckligt djupt för lyktstolparna. Det ligger många bumlingar i backen. På bilden nedan skulle jag bara plantera ett par vinbärsbuskar. Var jag än satte ner trädgårdsspaden i blivande landet sa det "klonk". 10 minuter senare var jag less och startade stora trädgårdsspaden. Ytterligare några minuter senare ligger den största knappt 1.5m3 stenen på backen och ett gäng mindre är nedstjälpta och vinbärsbuskarna sitter äntligen på en rak rad. (men det blev en smärre krater att fylla igen...)
-Sambon tittade då ut undrade vad jag gjort, skulle inte jag plantera vinbärsbuskar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lågvoltssystem får det bli!
@etamptau: Jag hade tänkt köra en 2,5mm2 EKKJ (biltema), den borde räcka väl för de begränsade effekterna.
@Daniel109: Jag har en jättebra fiskekniv med inbyggd linjal. Den sidan som säger "för lögnaktiga fiskare" borde duga
Produkter som diskuteras: "fiskekniv"
Fiskekniv Morakniv
Optimal att använda vid fiske
284 kr inkl moms
Läs mer
Du får du då göra ett konstverk med stenarna 
Kabel EKKJ är stela använd N1XV , mycket smidigare
Det är OK , när du lägger rör ( det ska du göra ) behövs inte gula , det går bra med PEM-slang , får du tag i mindre längder så passar el-muffarna , dom kan ligga 10 cm under ytan om så är .
Rita gärna in var ledningarna ligger på en situationsplan för tomten , brukar aldrig bli gjort men bra att ha framöver
Kabel EKKJ är stela använd N1XV , mycket smidigare
Det är OK , när du lägger rör ( det ska du göra ) behövs inte gula , det går bra med PEM-slang , får du tag i mindre längder så passar el-muffarna , dom kan ligga 10 cm under ytan om så är .
Rita gärna in var ledningarna ligger på en situationsplan för tomten , brukar aldrig bli gjort men bra att ha framöver
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Kravet på max 10 A, 200 VA eller 50 V hittar du annars i ELSÄK-FS 2017:2 3 kap 1 §. Man har där bedömt att riskerna vid ett fel är små, vilket dock inte medger slarv. 10 A kan orsaka brand och 50 V kan vara dödlig vid stor kontaktyta mot kroppen. Det är därför bra att du siktar på att lägga ned kraftkabel och inte högtalarsladd i backen.
Jag tycker att man tydligt kan tolka föreskriften som att kraven gäller per krets som är avsäkrad med högst 10 A, i praktiken sekundärsidan på varje skyddstransformator (SELV) som du låter installera.
Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan
Jag tycker att man tydligt kan tolka föreskriften som att kraven gäller per krets som är avsäkrad med högst 10 A, i praktiken sekundärsidan på varje skyddstransformator (SELV) som du låter installera.
Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 740 inlägg
Njae, här får man vara lite försiktig. Spänningsfallet (förlusten) blir snabbt trist vid 12V. Så man behöver ofta grövre kabel än man tror.Sne4 skrev:
Nu drar ju inte LED-belysning mest ström här i världen, men det skadar inte att kolla ändå. (På 24volt.eu så finns exv. den här kalkylatorn där man bara behöver ange värden så får man spänningsfall osv. direkt.)
Just därför tänkte jag köra 48V. Annars har du fullkomligt rätt - 2,5mm2 räcker inte långt vid 12v. Vid 48V så blir spänningsfallet dock inte speciellt stort vid de här begränsade effekterna. Då kan jag också hänga på några led spottar senare utan att behöva dimensionera om systemet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 740 inlägg
Det stog ju tom i första inlägget när jag läste om det. Mitt fel!Sne4 skrev:
Men bra att du tänker på dimensionering. Min poäng var mest att om man är "van" vid 230V etc. så är det lätt att få en skev bild av hur kraftiga ledare som faktiskt behövs när spänningen sjunker. Förlusterna ökar ju med kvadraten på strömmen. Medan överförd effekt bara ökar med strömmen.
Men det var alltså då inte en poäng som riktade sig till dig, utan missade målet.
200W led i trädgården motsvarar tumregelsmässigt sisådär 6-700 W halogen.
Eller ett par rejäla gatlyktor.
Trädgårdsbelysning eller trädgårdsupplysning?
De blir ganska ljust innan det blir behörighetsskrävande
Eller ett par rejäla gatlyktor.
Trädgårdsbelysning eller trädgårdsupplysning?
De blir ganska ljust innan det blir behörighetsskrävande