14 024 läst · 86 svar
14k läst
86 svar
Utebelysning inga regler medans avskärmning ska släppa igenom minst 50 procent.
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Att det spårar ur är ett understatement. Att plåga sin granne det gillas tydligen ifrån många.
Här är ett exempel http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightinganswers/lightpollution/lightTrespass.asp
Här är ett exempel http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightinganswers/lightpollution/lightTrespass.asp
Redigerat:
Uppenbarligen handlar detta om "den starkes rätt" och inte om lampor. Du verkar ha gjort dig till offer i någon slags egen vanföreställning. Reagerar du så här för en ytterlampa råder jag dig att söka hjälp.
Som sagt.Tom12 skrev:Då systemet tydligen bygger på underkastelse psykologi och allsköns herre på täppan ambitioner i en värld som sålt sin själ i nästa fastighet så ska alla veta att jag ifrån denne specielle granne emottagit ett överfall med yxa och misshandel tyvärr nedlagt av polis. Därför ska snöbollar i hett område först flyga och helst ska REGLER LAGAR OCH AVGRÄNSNINGAR FÖREKOMMA. Före laddade ARN uppträdanden ooch rådgivning i detta forum börjar halka ner till veritabel mobbing.
Om det finns något intressant som du kan tänkas vilja vara öppen för så blunda och skynda dig förbi för ute i naturen bjuder på fantastiskt sceneri och jag undanbad mig svar som faktiskt berövar bedrövar och spolierar ANDRA naturupplevelser. Om du köpt en tomt kanske en vy över träden och himlen fåglar stjärnor måne sol är varför du köpte ett hus dessutom.
Du kan inte råda över grannarna, vill du ha garanterat mörkt så måste du ha ett par hektar mark och bo mitt på.
Varför bosätter du dig nära grannar när du inte står ut med deras närvaro?
Varför bosätter du dig nära grannar när du inte står ut med deras närvaro?
Kan du upphöra med dina gruppdynamiska psykologianalyser då de inte stämmer elller bidrar till någonting?? http://darksky.org/wp-content/uploads/2014/09/Light_Pollution_Diagram_680px.jpg
Redigerat:
TS, du verkar med viss regelbundenhet ha behov av att älta samma fråga. Är det så att det är kopplat till ditt övriga mående? Detta beteende är inte helt hälsosamt för dig, oavsett eventuella andra problem.
Om det är så att denna ljusförorening stör dig så till den milda grad att det urartar i det som vi ser i dina trådar så skulle jag rekommendera dig att flytta. Som man brukar säga i juridikdelen av detta forum: Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Du mår uppenbarligen dåligt av situationen som den är. Du måste fråga dig om det är värt det, till slut. Ja, det kan vara så att du har rätt och att grannarna medvetet plågar dig. Låt dem vinna. Ta dig ur en destruktiv situation. Är det värt det för dig att lida sedan åtminstone 2009 för att få rätt?
I sakfrågan är det svårt att ha en helt giltig uppfattning men baserat på de bilder du lägger upp så ser jag bara normal utebelysning. Att dina grannar ska avsiktligt ska vilja plåga dig är osannolikt (men i och för sig inte omöjligt).
Min erfarenhet säger att dina resonemang med offermentalitet och ältande talar för en personlighetsstörning, så att du ska ta till dig rådet om att flytta ter sig osannolikt.
Om det är så att denna ljusförorening stör dig så till den milda grad att det urartar i det som vi ser i dina trådar så skulle jag rekommendera dig att flytta. Som man brukar säga i juridikdelen av detta forum: Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Du mår uppenbarligen dåligt av situationen som den är. Du måste fråga dig om det är värt det, till slut. Ja, det kan vara så att du har rätt och att grannarna medvetet plågar dig. Låt dem vinna. Ta dig ur en destruktiv situation. Är det värt det för dig att lida sedan åtminstone 2009 för att få rätt?
I sakfrågan är det svårt att ha en helt giltig uppfattning men baserat på de bilder du lägger upp så ser jag bara normal utebelysning. Att dina grannar ska avsiktligt ska vilja plåga dig är osannolikt (men i och för sig inte omöjligt).
Min erfarenhet säger att dina resonemang med offermentalitet och ältande talar för en personlighetsstörning, så att du ska ta till dig rådet om att flytta ter sig osannolikt.
Ytterligare ett psykoanalytiskt svar utan tillstymmelse till att lösa nånting. Den diametrala frågan är varför så mkt vikt till att lysa upp nånting när om x antal timmar du får fritt ljus från ovan??
Om det är den verkliga grundfrågan så är svaret troligen att man inte tycker att det naturliga ljuset räcker till. Man kanske är mörkrädd, eller rädd för inbrottstjuvar, rädd för vilda djur eller bara tycker att "mina lampor" signalerar att det är ett ombonat och trivsamt ställe, på samma sätt som folk har lampor tända i fönstren även i rum de inte är i för tillfället. Svaret är spekulativt, men på den frågan finns bara individuella svar.
Lampor i fönster brukar ha avskärmning men lampor på utsidan glöms det bort att de kan observeras via andra fönster. Och sedan har du frågan varför skulle inte mörkrets faror slå till dagtid.
Redigerat: