Nyligen fått det egna avloppet utdömt, vilket inte är så konstigt då systemet är över 50 år gammalt. Kommunalt är möjligt men skulle bli för dyrt då sträckan att gräva är både lång och svårgrävd.
Problemet ligger nu i den uppsjö av egna avloppslösningar som finns ute på marknaden. Alla lovordar sina egna produkter och tycker alla andra märken är skit. Har kikat på bland annat baga easy+biotank och uponor clean/wehoputs.
Kraven är enl följande
-Skall klara hög skyddsnivå
-CE märkt och finnas svensk prestandadeklaration.
Tips, råd och idéer mottages gärna!
-
-
24 jun 2019 21:18 #2
En LPS-pump och polytenslang till kommunens rör, är det något som kan vara av intresse
-
24 jun 2019 23:44 #3
Det är utforskat och skulle nog bli åtminstone 3x så dyrt som ett eget. Där av frågeställningen.
-
24 jun 2019 23:58 #4
Det är den mest prisvärda och hållbara lösningen. -
25 jun 2019 19:57 #5
-
25 jun 2019 20:01 #6
Känner ingen som uttalat sig som äger en sådan anläggning.
Jag ska anlägga en sådan i sommar. -
25 jun 2019 20:04 #7
-
25 jun 2019 20:55 #8
-
26 jun 2019 19:19 #9
Jag var och besökte 4evergreens monter på Borgebydagarna idag (de finns där imorgon också). Fick bra känsla för produkten och personerna som jobbar med det. Fick även telefonnumret till en fristående entreprenadfirma som installerat flera hundra enheter i Skåne, så jag tänkte prata med dom för referenser.
De har mässrabatt om du besöker deras monter, vet inte om den var personlig så skriver inte ut exakt rabatt, men det var en väldigt bra sådan.
Här är två bilder som visar produkten och dessinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
26 jun 2019 22:38 #10
. Var faktiskt och kollade på deras monter uppe i Piteå förra sommaren och pratade med dom då. De verkar dock ha uppgraderat utställningsexet så man ser lite bättre hur de ser ut inuti. Återkom gärna med vad entreprenadfirman har att säga om produkten.
-
27 jun 2019 07:23 #11
Jag skulle kolla på markbaserade lösningar med fosforfällning om jag ville ha en anläggning med lågt skötselbehov. Då är det slamavskiljare med fosforfällning och en markbädd/infiltration efter.
Skulle jag titta på minireningsverk så skulle jag fundera på WSB Clean alternativt Topas eller Graf. De har serviceavtal där de sköter all skötsel, och i alla fall WSB tar prov på utgående vatten som standard i sitt serviceavtal. -
5 mar 2020 20:31 #12
@Hjalmar84 blev det någon burk för dig?- Laddar…
-
5 mar 2020 22:07 #13
Hej. Blev försenat. Skickade in ansökan till kommunen igår. Så ska gräva in det i maj. Har du grävt in den nu?
-
-