Byggahus.se

Utdömt eget avlopp, ny lösning

1. B
    Medlem · Stockholm · 518 inlägg

boohoo

Medlem
    Nyligen fått det egna avloppet utdömt, vilket inte är så konstigt då systemet är över 50 år gammalt. Kommunalt är möjligt men skulle bli för dyrt då sträckan att gräva är både lång och svårgrävd.

Problemet ligger nu i den uppsjö av egna avloppslösningar som finns ute på marknaden. Alla lovordar sina egna produkter och tycker alla andra märken är skit. Har kikat på bland annat baga easy+biotank och uponor clean/wehoputs.

Kraven är enl följande
    -Skall klara hög skyddsnivå
    -CE märkt och finnas svensk prestandadeklaration.

Tips, råd och idéer mottages gärna!

2. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    En LPS-pump och polytenslang till kommunens rör, är det något som kan vara av intresse

3. B

boohoo

Medlem
    Det är utforskat och skulle nog bli åtminstone 3x så dyrt som ett eget. Där av frågeställningen.

4. X
    Medlem · Skåne · 2 991 inlägg
    Jag har precis gjort samma resa och vi bestämde oss för 4evergreen markbädd på burk.
    Det är den mest prisvärda och hållbara lösningen.

5. H
    Medlem · Västerbotten · 36 inlägg

Hjalmar84

Medlem
    Vilken modell har du valt att köpa? När ska du installera den. Vore väldigt intresserad av feedback om hur det fungerar. Känner du någon som installerat en likadan eller har du hittat någon referenser på lösningen?

6. X
    ER900L

Känner ingen som uttalat sig som äger en sådan anläggning.
    Jag ska anlägga en sådan i sommar.

7. H

Hjalmar84

Medlem
    Planerar att köra på samma tillsammans med en slamavskiljare på 3 eller 3,5 kubik. Du får gärna skriva och berätta om hur den fungerar för dig då du har den på plats. Blir nog inte installation förrän nästa sommar för min del.

8. X
    Jag tror inte jag kommer märka något speciellt när den är installerad. Tanken är ju att den ska fungera i 10-15år utan så mycket underhåll/tillsyn.

9. X
    Jag var och besökte 4evergreens monter på Borgebydagarna idag (de finns där imorgon också). Fick bra känsla för produkten och personerna som jobbar med det. Fick även telefonnumret till en fristående entreprenadfirma som installerat flera hundra enheter i Skåne, så jag tänkte prata med dom för referenser.
    De har mässrabatt om du besöker deras monter, vet inte om den var personlig så skriver inte ut exakt rabatt, men det var en väldigt bra sådan.
    Här är två bilder som visar produkten och dessinnehåll.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-6-26_19-18-53.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-6-26_19-19-26.png

10. H

Hjalmar84

Medlem
    Tack för uppdateringen! Bor i Umeå så lite långt dit ner ;). Var faktiskt och kollade på deras monter uppe i Piteå förra sommaren och pratade med dom då. De verkar dock ha uppgraderat utställningsexet så man ser lite bättre hur de ser ut inuti. Återkom gärna med vad entreprenadfirman har att säga om produkten.

11. Z
    Renoveringsnovis · 163 inlägg

Zilenser

Renoveringsnovis
    Jag skulle kolla på markbaserade lösningar med fosforfällning om jag ville ha en anläggning med lågt skötselbehov. Då är det slamavskiljare med fosforfällning och en markbädd/infiltration efter.

Skulle jag titta på minireningsverk så skulle jag fundera på WSB Clean alternativt Topas eller Graf. De har serviceavtal där de sköter all skötsel, och i alla fall WSB tar prov på utgående vatten som standard i sitt serviceavtal.

12. X
    Det är ju precis vad detta är. Burken på bilden motsvarar markbädden, du kan välja att koppla till en befintliga 3-k brunn eller så köper man en sådan också. fosforfällningen gör man ju smartast i slamavskiljaren och inte efter markbädden.

Varför skulle man vilja ha ett minireningsverk med rörliga delar som drar ström, låter och kräver mer underhåll?

@Hjalmar84 blev det någon burk för dig?

13. H

Hjalmar84

Medlem
    Hej. Blev försenat. Skickade in ansökan till kommunen igår. Så ska gräva in det i maj. Har du grävt in den nu?

14. X
    Haha samma för oss. Vi ska börja till helgen :)

15. B

boohoo

Medlem
    Själv blir det ett WSB Clean som grävs ner om dryga månaden.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.