Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Utdömt avlopp

1. F
    Medlem · västragötalands · 185 inlägg

Fredrik_Lerum

Medlem
    Hej fick strax innan jul veta att mitt avlopp blivit utdömt. Lerums kommun hade undersökte avlopp i våras. Anledningen är att det läckte mellan brunnarna, trör var trasigt och saknades infiltration efter brunnarna. Så det känns rimligt att behöva göra ny anläggning. Problemet är ju att det är en djungel där ute alla avloppslösningar marknadsförs som bäst och billigast.

Känns svårt att hitta någon oberoende att diskutera med då kommunen inte verkar vara så pigg på att diskutera lösningar eller företag.

Som jag förstått det råder högskyddsnivå för hälsoskydd och normal för miljö (övergödning?) där jag bor. Någon som vet exakt vad detta betyder ? Tänker att det borde göra att man direkt kan sålla bort en del avloppslösningar ? Jag har tittat lite på olika minireningsverk men ogillar att de alla verkar dra el och kemikalier/kalksäck. Dessutom pratade de som kollade mitt avlopp om att de krävde service avtal på minireningsverken något som verkar kosta en del.

Jag har spanat lite på markbädd på burk lösningar som biorock men inte riktigt kommit underfund med hur bra de renar utan flockningsmedel eller forsfors fälla. För behöver man ändå detta känns det som man lika gärna kan köpa minireningsverk.

Någon där ute som har koll kring avlopp eller nyligen gjort en anläggning som ni kan dela med er av era erfarenheter kring.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 941 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Om du inte har ett bra kontaktnät i bekantskapskretsen som nyligen installerat avloppsanläggningar så kan kommunen vara behjälplig genom offentlighetsprincipen; kontakta kommunen och begär ut de senaste 10-20 avslutade ärendena gällande ansökan av avloppstillstånd med WC i ditt område. Du kan vara anonym och kommunen kan begära en kopieringsavgift.

Hög skyddsnivå för hälsoskydd innebär att du måste se till att bakterier inaktiveras effektivt av anläggningen. Det kan handla om att vattnet renas med UV-ljus som sista steg innan det släpps ut. Eller att det infiltreras in marken eller går genom en sandbädd (båda metoderna inaktiverar smitta mycket effektivt).

Normal skyddsnivå för miljö innebär i praktiken en 70% reningsgrad för fosfor och 90% för BOD. Det är fosforn som kan vara knepig (BOD är inget problem). Det viktiga här är om du kan infiltrera avloppsvattnet i mark eller inte. Har du sandjord eller en lättare morän kan du infiltrera vattnet i marken, det gör att fosforutsläppet inte blir problematiskt, den stannar i marken.

Bor du på lera eller berg och måste släppa ut vattnet i ett vattenområde (en sjö, bäck eller ett dike som till slut leder till större vatten) så krävs fosforrening. Det finns då två huvudalternativ: fällning i slamavskiljare/reningsverk med hjälp av kemi eller bindning till en särskild typ av kalksten. Ett tredje alternativ kan vara en damm som fångar upp fosforn.

Så enklast är om du kan infiltrera vattnet efter slamavskiljning. Går inte det får du titta på reningsverk.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Skåne · 57 inlägg

aleica

Medlem
    Håller med om att det är svårt att få neutral information, vi grävde nytt avlopp förra hösten och det är skönt att ha det avklarat. Vi tog hem flera olika aktörer för att de skulle lämna offert och kunde då samtidigt lära oss mer. Ett annat "knep" för att tvinga kommunen att hjälpa dig är att skicka in en ansökan på "minsta möjliga" anläggning, typ 3-kammarbrunn med infiltration, då måste de svara tillbaka med avslag där de får specificera vad mer som krävs hos er.

Vi hade samma förutsättningar som ni dvs normal skyddsnivå för miljö men hög skyddsnivå för hälsa (pga att vår egen brunn låg för nära). Vi hade kunnat "klara" oss på en klassisk trekammarbrunn och förstärkt infiltration, men det blev ett minireningsverk med efterföljande förstärkt infiltration (vi fick 4 kvm "rabatt" på infiltrationens storlek tack vare minireningsverket). Infiltrationen ersatte alltså fosforfälla/UV-ljus/liknande krav. Vårt minireningsverk kräver el i form av en liten "akvariepump" som pumpar ner luft, i övrigt inga elektriska eller kemiska delar. Har fungerat fint i drygt ett år nu, peppar peppar.. Oxyfix blev det hos oss.

4. F

Fredrik_Lerum

Medlem
    Har tittat lite på ecobox men blev lite avskräckt för kalksäcken. Men det är klart den kanske man inte byter själv ändå. Utan man köper den tjänsten.

5. F

Fredrik_Lerum

Medlem
    Oxnyfix ser vettigt ut skall kolla lite mer på det

6. K
    Medlem · Västra götaland · 30 inlägg

KarlEmil

Medlem
    Hejsan!
    Vi har precis fått ett graf minireningsverk installerat. De har bara varit i drift i en månad.
    Vi valde detta för att de lokala grävföretaget rekommenderade detta reningsverk. Jag har för mig att kompressorn drar ca 225 kwh per år. Sen ska man ha flockningsmedel som kostar pengar. Inte säker, men jag har för mig att de blir ca 1500kr per år.
    Detta reningsverk klarar kravet ”hög skyddsnivå” som vår kommunen kräver.
    Kan inte säga mycket om funktionen på verket än, då de inte gått så länge. Men de kändes som de var bra grejer som vi fick monterat.

7. F

Fredrik_Lerum

Medlem
    Vad kostade Graaf verket?

8. K
    Medlem · Västra götaland · 30 inlägg

KarlEmil

Medlem
    Vi har en del av huset som lägenhet som vi hyr ut. Detta gjorde att vi valde ett reningsverk för två hushåll. Men vi fick offerter på både ett och två hushåll.
    Så här såg offerterna ut:
    1 hushåll 136 000
    2 hushåll 186 000
    Detta var offerter på ett monterat och uppstartat reningsverk. Grävning och återställning av gräsmattan ingick i priset.
    Dessa offerter är efter att rotavdraget gjorts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.