Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Utbyggnad på stenhus - varför trä?

1. L
    Medlem · 73 inlägg
    Hej! Vi har flyttat in i ett område med mycket funkis-hus i puts från 30/40-talet. Det är vanligt förekommande i området att man byggt utbyggnader i trä som i mitt tycke inte matchar så bra med originalbyggnaden. Detta gäller även vårt hus och vår utbyggnad som gjordes på 90-talet.

Min fråga är: varför bygger man utbyggnader i trä till stenhus? Det uppenbara svaret (gissar jag) måste vara ekonomi. Men hur mycket billigare är det? Finns det andra faktorer än ekonomi som gör att det är så ovanligt med tillbyggnader i sten?

Uppföljningsfrågan är: är det möjligt att konvertera en utbyggnad i trä så att man istället får en fasad i puts? Inom 10 år kommer en fasadrenovering av originalhuskroppen nämligen ske, och vid det tillfället vore det en dröm att även få utbyggnaden i samma puts som resten av huset.

Tacksam för svar :)

2. L
    Medlem · 73 inlägg
    Kan tillägga - i vårt fall rör det sig om en utbyggnad i en våning som står på mark vid sidan om originalhuset.

3. G
    Medlem · 7 153 inlägg

gaia

Medlem
    varför? kan gissa att det är lättare att hitta en snickare än en murare. Flesta hus byggs av träplank gipsskiva och ull emellan. Det finns dock putssystem att omvandla träbygge till ett "stenhus" och visa system är mer pålitliga än andra. Om 10 år får du en klar beskedd vilken av dom system har klarat tidstestet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.