Utbruten tråd om fördelning av lantm. kostnader

7k läst  65 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Intressant tråd.Vad jag vet är det så att har man beställt en tjänst från LM får man själv per def fakturan (typ 6000sek), och huruvida någon annan skall betala del/hela är ens eget problem att få till.Givet det jag förstått av TS skulle jag göra följande.1. Rek brev till grannen med beskrivning av det påstådda intrånget, samt sista datum (kanske ett halvår) för återställande, dvs bort med allt material ovan under jord och återställande av ev. ytskikt. Obs i detta brev nämner du självfallet att 2 och 3 nedan kommer att följa vid uteblivet återställande. 2. När detta ej skett, söka särskild handräckning via kronofogden, kostar nada. Lagen kring denna form som skall vara en fast-track förbi tingsrätten, är tänkt för fall av typen pundaren stoffe har 'parkerat' en rostig volvo 240 in på din tomt el dyl. intrång, men eftersom du inte vill göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande (eller vad det nu heter) dvs ta bort den själv, och inte har tid att vänta åratal på tingsrättens behandlande av dylik bagatell, så finns ssk handräckning via KF. Dvs KF tittar på ärendet och faller det under denna lag så beslutar de om att ta bort skrotet och delger stoffe om detta, och ett visst datum kommer de dit och tar bort det. Processen tar någon månad.3. Tycker KF inte att fallet faller under handräckningslagen så är det bara att ta be en advokat att ta detta via tingsrätten.

2. S
    Medlem Nivå 8
    LM är 20 000 - 30 000.

Det var därför jag tog ut kommunens folk för 1 500. Lika noggrann mätning, inga järnrör men feta träkäppar och spray färg, och jag fotade och filmade under tiden. Sen började jag använda marken på min sida gränsen helt enkelt.

3. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Problemet med kommunens mätning för TS är att han då inte får någon juridiskt gällande markering. Och det är precis vad TS behöver, så för honom är Lantmäteriet enda vägen att gå.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Angående betalning av LM. Om en inte vill göra upp om var gränsen går och man då är tvungen att ta ut LM för att få till en laglig gränsdragning så blir kostnaden delad på de som äger fastigheterna runt denna gräns kan var 2 eller fler. Hur vet jag detta jo för jag hade en granne som inte ville ta bort sitt gräs som hade växt över på min tomt, och inte tyckte att jag hade rätt att leta efter markeringen som var under gräset. Då tar man ut LM också kommer de och talar om var den står sen hyr man en grävare och gräver bort skiten och så är problemet löst. KF gör inget försökte med det först men fick till svar att jag fick lösa det med grannen själv, min advokat talade om att vad du än gör så se till så du vet exakt var gränsen är annars riskerar man skadestånd. Vill grannen ha sitt grus så är det bara att grävaren lägger det på hans tomt annars tar man kostnaden och stämmer sedan grannen på kostnaden på grävning och bortforsling av grus han får mycket svårt att komma undan dessa kostnader då han har orsakat problemet från början.

• Laddar…
  5. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Och vem är det som tvingar den andra parten att betala LM fakturan? LM själva? Staten? Någon särskild myndighet? Den andra parten har ju inte beställt någonting, han behöver ju inte betala ett öre så vida inte en domstol beslutar detta efter en rättslig process.
    Låter ju helt sjukt. Då måste det ju bli en rättslig process av det först där domstol beslutar att kostnaden skall betalas av bägge parter. Allt annat låter ju jättekonstigt. Skulle LM fakturera den andra, och sedan när denne inte betalar börja jaga efter personen med hjälp av kronofogden osv, när beställningen är gjord av en helt annan person?
    Skulle LM göra detta automatiskt? Eller när den beställande parten ber om det? Skall den beställande parten kryssa i rutan: "Vill dela kostnaden med grannen."? :D Vilken myndighet lägger sig i ett sådant ärende automatiskt, som en storebror, och slår näven i bordet och säger: "nu kommer du inte undan, utan du skall minsann betala din hälft!"
    Eftersom du har "varit med om" detta, så får du gärna hänvisa till dessa regler/bestämmelser/lagar. Innan jag får se gällande lagstiftning kring detta, kan jag dessvärre ej tro på det, då det ju låter väldigt, väldigt fel i mina öron.

6. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Bara sätt er in i situationen själva. Ni får plötsligt hem en faktura från LM om gränsutmärkning, där det framkommer att er granne hade beställt detta. Så framkommer det på fakturan att ni skall betala hälften, dvs. 10.000 kr inkl. moms. Bara hux flux. Sedan när ni inte betalar börjar kronofogden jaga er. Inom en snar framtid, när ni inte betalat, har ni så höga räntor på den obetalda fakturan att ni får lämna hus och hem. Frugan lämnar er, tar med sig ungarna, ni super ner er och hamnar ute på gatan för evig förfall.
    Allt för att den satans grannen var helt besatt av att få kunna se sitt j*vla järnrör till gränspunkt varje dag.
    HAHAHAHA, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. :D :(

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag tycker att du mest bara skräpar ner i den här tråden Martin_B, och inte tillför någonting till problemet som TS står inför eller diskussionen i övrigt. Jag tycker det är alldeles för mycket rundgång och nonsens i dina inlägg. Ville bara säga det för jag tycker att det förstör tråden.

8. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Jag ber om ursäkt, men jag tycker samtidigt att de som påstår detta, bör styrka det de skriver med hänvisningar, istället för att bara själva driva det vidare och påstå att så är det.
    För det som de påstår, är i min värld precis lika märkligt som att man skulle kunna fakturera grannen, och automatiskt få igenom det, för en häck eller staket man själv anlagt längs tomtgräns, med motiveringen att det gagnar bägge parter.
    Vi behöver samtidigt inte vara så stela att vi inte kan ta ut svängarna lite. Men återigen, då ber jag om ursäkt om jag nu har skräpat ner så mycket.

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Jag tycker inte att det "skräpar ner" även om det inte direkt behandlar TS problem. Dock torde det vara intressant, för de som har problem liknande TS, hur och av vem en lantmäteriförättning ska betalas.

Vi har flera i tråden som påstår att den ska delas. Dock är detta juridikforumet och jag saknar fortfarande hänvisningar till lagrum som behandlar detta. Jag säger inte att någon har fel. Jag vill bara läsa hur detta behandlas i lagen. Jag håller med Martin_B att det inte alls känns självklart att jag som fastighetsägare ska tvingas att betala något bara för att min granne vill ha tydligare gränsmarkeringar. Kanske är det så men jag skulle vilja läsa om det.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Lite om gränsutvisning/fastighetsbestämning och dess kostnader.
    http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=1486
    http://villaagarna.se/Global/Dokume...aljplaner_lantmateri/fastighetsbestamning.pdf
    http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...bestaemning_o_saerskild_graensutmaerkning.pdf
    http://www.lantmateriet.se/Global/F...tblad/Lantmäteriförrättning_folder_110125.pdf

Här skriver LM själv lite om förrättningskostnaderna på sid 371, men jag tycker inte man får ut något direkt av det.
    https://www.lantmateriet.se/Global/...ndbok Fastighetsbildningslagen_FBL_Kap1-4.pdf

Jag vet inte om detta hjälper något. :surprised:
    Men att det ofta verkar innefatta något av att dela på kostnaderna verka ju relativt klart.

Och att det kan vara dyrt kan man inse av denna ...
    http://www.dagensjuridik.se/2012/06...skiljaktig-expert vill-halvera-debiterbar-tid

11. S
    Medlem Nivå 3
    Jag personligen ansåg mig inte ha råd (sjukpensionär) medans grannen har en ställning som renderar mer pengar i lön på en månad än vad jag har om året....men tror du lagen tar hänsyn till sådant? Du får nog flytta utomlands är jag rädd.
    Det fastställdes till slut efter alla överklaganden i fastighetsdomstolen att jag skulle betala15000 kronor, andra oskydiga grannen 5000 kr samt den som beställt och bevisligen i första skedet skrivit till och med på ansökan att hon skulle betala, 25000.. då hon ändrade sig när hon fattade att hon haft fel och jag faktiskt hade haft rätt hela tiden. Jag har jobbat som utsättare på kommunen och satt ut tusentals gränser och visste med 100% säkerhet att jag hade rätt så när hon började bygga sin mur som skulle komma att hamna en halv meter in i min carport och garage så sa jag till och sen startade helvetet för mig. jJg jobbade för övrigt 9 år som svartbyggeutredare på byggnadsnämnden och vet att grannefejder alrdig blir bra så jag gjorde allt i min makt för att det just inte skulle bli en fejd men jag kunde ju så klart inte låta henne bygga in en mur som anslöt en halvmeter in på mitt garage. Hon fick vinkla sin mur och grannen orkade inte bråka med henne då muren stod på deras tomt men de tre centimetrarna som putsen på mitt garage stack in på hennes tomt skulle jag ta bort. Hon har ett skyddsrum 20 cm in på sin tomt angränsandes till mitt garage ska tilläggas. Min mätning med teodolit och måttband som man gjorde förr och fler kontrollanslutningar till ex kyrktorn och andra punkter anser jag vara noggrannare än den GPS mätning som görs idag men därom har jag såklart inte tvistat.. Tre cm är inget anser jag..och jag tog inte bort dom heller..

Grannebråk blir aldrig bra.. ja vet tro mig.. Sen är sådana här forum förträffliga och jag har haft mycket nytta av dom i många år men det roliga är att "man" tror på vad som än skrivs. Jag skriver bara om jag VET vad jag snackar om eller om det är erarenheter så säger jag det.Det är MIN erfarenhet..men detta VET jag .. Det kostade många dyra pengar att få denna lärdom.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 1
    Vilket lagrum som LM använder vet inte jag men det var LM själva som talade om det för mig, grannen tyckte inte det behövdes och ville inte betala men eftersom grannen inte självmant gick med på var gränserna var så blev han tvingad att vara med på detta och det var som sagt tidigare inte billigt jag fick betala 15000 kr. Men det var värt varenda krona då jag inte behövde ha vägen i mitt trädgårdsland längre, gräset växer ju som bekant längre och längre ut om man inte sätter stopp för det och det gjordes aldrig så vägen som jag ägde och en annan granne hade servitut på kunde inte köra på den och blev tillsagda att inte köra på gräset för det tog skada. var ju inte så mycket men gräset hade växt ut 7 m och vägen skulle vara 4 m alltså växte gräset ytterligare 3 m utanför vägen. Men som sagt var och en tror och tycker som den själv vill, men om det är någon som inte tycker om att en fastighetsägare kan beställa en gränsutsättning så gör han nog bäst i att vara behjälplig med var gränsen går och inte tro att han eller hon bara kan låta bli och tro att jag gör som jag vill så får alla andra rätta sig efter mig.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Jag vet och visste när jag beställde att kommunens utsättning inte är juridiskt bindande. Men det viktiga var att få reda på var gränsen gick. Och LM mäter inte på något annat eller bättre sätt än kommunen. För 1500 får jag alltså reda på var min tomt är, och börjar använda den. Klappat och klart. Om grannen sedan är missnöjd med det så står det henom fritt att själv köpa gränsutvisning av LM. Jag lämnade alltså över bollen. (Min granne var nöjd med kommunens jobb så LM fick inte tjäna pengar den gången.)

14. T
    Medlem · Nivå 19
    Diskutera gärna hur betalningen fördelas, Mikael_L's inlägg är ju exemplariskt.
    Men att först gnälla om att andra saknar referenser och sen breda ut långa subjektiva texter och bestämt hävda motsatsen helt utan att själv lämna minsta referens ...

Visst finns det inslag av sakliga ämnen, men jag står för min åsikt eftersom jag tycker att sakligheten tar alldeles för lite utrymme i nämnda inlägg, samt att jag tyckte mig notera att många av inläggen tog upp saker som redan avhandlats i tråden och avkrävde svar som redan skrivits.

Jag ska försöka avhålla mig från att skriva något mer i detta ämnet, men samtidigt följa tråden för att se hur det går för TS. Personligen tycker jag det kunde vara en god idé att avknoppa sidospåret i en egen tråd, så tråden kan fortsätta hålla fokus på TS ärende och händelserna kring det.

Redigerat 12 maj 2014 11:38
    • Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det inte fantastiskt att en kommunaltjänsteman kan göra samma jobb som en statlig lantmätare till en tiondel av kostnaden :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: