Mitt hus byggdes -89. Kall och varmvatten rören till och i gästtoaletten är utanpåliggande. I det angränsande rummet (ett förråd) är det klämringskopplingar och i toaletten lödda kopplingar, se bilder. Planen är att renovera gästtoan och då lägga klinker på golvet med tätskikt. Ingen golvbrunn. Eftersom väggarna ändå ska öppnas upp så skulle jag föredra att ha dolda rör i väggen (rör i rör). Det enklaste vore om jag bara bytte rören från de befintliga kopplingarna i det angränsade rummet. Vore detta OK? Eller är reglerna sådana att de befintliga skarvarna blir ogiltiga om jag byter rören på en sidan av skarven?

Att bara kapa befintliga rören efter lödningarna i gästtoan och koppla på kromade rör skulle inte fungera eftersom jag inte får plats med dubbelt skivmaterial i så fall. Väggarna ska förresten inte få tätskikt.
Att dra nya rör hela vägen från inkommande vatten är inte ett alternativ.
Nya kromade rör från skarven i förrådet vore en möjlighet men innebär ju även en skarv i rum utan tätskikt.
För övrigt så kommer huset inte att säljas de närmsta "15-20" åren.

Tankar? Råd?

Utanpåliggande rör och lödd koppling i hörnet av rummet, del av ett VVS-renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande kall- och varmvattenrör med klämringskopplingar synliga mot en vägg i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mig veterligen är det helt tillåtet med skarvar/kopplingar i rum utan tätskikt, annars finns helt plötsligt åtskilliga tiotals miljoner otillåtna installationer i landet...

Kravet är att skarvar/kopplingar måste vara tillräckligt lätt åtkomliga för underhåll och inspektion. Du får t.ex bygga in dem bakom en lucka som är lätta att öppna.

Så ta du och backa så långt du måste med rören och se till att alla kopplingar är åtkomliga för inspektion och underhåll.

Jag hade rivit rören först, gjort allt jag vill med väggar och golv, sedan satt nya rör helt enkelt. Vill du prompt ha inbyggda rör (men varför egentligen?) kan du väl göra det.

Här har du en tråd för när jag stod inför liknande. https://www.byggahus.se/forum/threa...udgetrenovering-av-toalett-trodde-jag.503128/

Däremot får du ALDRIG ha skarvar/kopplingar inbyggda i golv eller väggar, oavsett tätskikt.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Mig veterligen är det helt tillåtet med skarvar/kopplingar i rum utan tätskikt, annars finns helt plötsligt åtskilliga tiotals miljoner otillåtna installationer i landet...
Jo, jag förstår att reglerna som gällde vid tidpunkten skarvarna gjordes gäller men tex vid renovering av ett badrum som saknar jordfelsbrytare så krävs det en enligt gällande regler. Funderade på om något snarlikt gällde här. Jag kan vara felunderrättad men idag så är inte ok att installera nya skarvar utan tätskikt. Om jag har fel så rätta mig gärna. Hursomhelst så kommer gästtoan i sig att följa säkert vatten. Frågan är om det ok att rören på ena sidan befintlig skarv i angränsade rum byts i samband med detta. Eller om det räknas som "nyinstallation". Var mest nyfiken (jag gör hur som helst som jag vill).

Det är helt ok med skarvar varsomhelst, så länge de är synliga, eller i tätt skåp med skvallerrör.

Annars skulle ju alla kök vara "fel" enligt reglerna eftersom du ju har skarvar där för diverse prylar och kranar utan tätskikt...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det är helt ok med skarvar varsomhelst, så länge de är synliga, eller i tätt skåp med skvallerrör.
Tack, låter bra. Vet inte var jag läst motsatsen, säkert på något forum ;-)

Läs på lite på säkervatten.se

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
U UrbOls skrev:
Jo, jag förstår att reglerna som gällde vid tidpunkten skarvarna gjordes gäller men tex vid renovering av ett badrum som saknar jordfelsbrytare så krävs det en enligt gällande regler. Funderade på om något snarlikt gällde här. Jag kan vara felunderrättad men idag så är inte ok att installera nya skarvar utan tätskikt. Om jag har fel så rätta mig gärna. Hursomhelst så kommer gästtoan i sig att följa säkert vatten. Frågan är om det ok att rören på ena sidan befintlig skarv i angränsade rum byts i samband med detta. Eller om det räknas som "nyinstallation". Var mest nyfiken (jag gör hur som helst som jag vill).
Ja, jag kan rätta dig, för du har fel: det är fullt tillåtet även idag och vid nyinstallationer att skarva rör, även i badrum som saknar tätskikt, men alla skarvar/kopplingar måste vara åtkomliga och inspekterbara.

Jordfelsbrytare? Va?

R
Helt meningslöst då det gäller nyinstallationer och när man renoverar byter ut system..

Ja, jag kan rätta dig, för du har fel: det är fullt tillåtet även idag och vid nyinstallationer att skarva rör, även i badrum som saknar tätskikt, men alla skarvar/kopplingar måste vara åtkomliga och inspekterbara.
anders07 anders07 skrev:
S salkin85 skrev:
Läs på lite på säkervatten.se
PÅ sidan 17 i säkervattens branschregler står det så här:
"Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och enkelt åtgärdas. Tappvattenledningar som är dolt placerade och inte går att inspektera ska utföras utan fogar. Det gäller till exempel ledningar i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning. Synliga fogar ska placeras i rum med vattentätt golv. För fogar på tappvattenledningar i kök se kapitel 4.3"

Vad är det jag har missförstått? Undantag gäller vad jag kan se endast kök.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U UrbOls skrev:
"Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och enkelt åtgärdas. Tappvattenledningar som är dolt placerade och inte går att inspektera ska utföras utan fogar. Det gäller till exempel ledningar i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning. Synliga fogar ska placeras i rum med vattentätt golv. För fogar på tappvattenledningar i kök se kapitel 4.3"

Nej du har inte missförstått. Däremot är det andra som tror sig veta, men som också borde läsa på…

Säkervatten gäller om du drar nya ledningar, de som sitter där nu är ok, för det kunde göras så på den tiden. Men ska du koppla nytt är det bra om du följer säkervatten, för att inte riskera att få strul med försäkringsbolaget om det börjar läcka..

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
U UrbOls skrev:

Vattentätt golv betyder inte tätskikt. Det går lika bra med skåp eller lucka med läckageindikering eller ett vattentätt underlag, t.ex. i ett köksskåp.

anders07 anders07 skrev:
Vattentätt golv betyder inte tätskikt. Det går lika bra med skåp eller lucka med läckageindikering eller ett vattentätt underlag, t.ex. i ett köksskåp.
Ja, fast de gör också specifikt undantag för kök, kapitel 4.3.

S salkin85 skrev:
Nej du har inte missförstått. Däremot är det andra som tror sig veta, men som också borde läsa på…

Säkervatten gäller om du drar nya ledningar, de som sitter där nu är ok, för det kunde göras så på den tiden. Men ska du koppla nytt är det bra om du följer säkervatten, för att inte riskera att få strul med försäkringsbolaget om det börjar läcka..
Fan vad intressant. Jag får för mig att sist jag försökte läsa dessa branschregler var de skyddade bakom inlogg, men nu låg PDF:en ju helt öppen på nätet. Kanske blandar jag ihop det med något annat?

Hur som, det står mycket riktigt så på s 17 (kap 4.1.1). Samtidigt kan man redan i 1.1 läsa:

"1.1 Reglernas omfattning
Branschregler Säker Vatteninstallation gäller för nya byggnader, ombyggnader, ändring och utbyte av produkter".

Det här är ju superintressant! Med andra ord så

1. Jag hade fel i min tidigare kommentar.
2. Branschen har alltså kommit fram till att det ska vara "vattentätt golv" överallt där man sätter en icke-dold koppling. I begreppsförklaringen skriver de sedan "Vattentätt golv - Krav i Boverkets byggregler. På ett vattentätt golv ska tätskiktet ha uppvik mot vägg". Med andra ord gäller från och med detta att så fort någon vill flytta en radiator, eller sätta en blandare i tvättstugan, eller för den delen mindre omdragningar av rören, så får de snällt riva upp hela jävla rummet och sätta ett godkänt tätskikt först.
3. TS är rätt rökt och får snällt riva upp sina golv och sätta tätskikt om han vill ändra rördragningen som han tänkt.

Minst sagt tråkiga nyheter för oss alla, inte minst @UrbOls. Fantastiska nyheter för de som bygger tätskikt dock.

U
… Med andra ord gäller från och med detta att så fort någon vill flytta en radiator, eller sätta en blandare i tvättstugan, eller för den delen mindre omdragningar av rören, så får de snällt riva upp hela jävla rummet och sätta ett godkänt tätskikt först. …
Det gäller dock endast tappvatten inte slutna kretsar som till radiatorer

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det gäller dock endast tappvatten inte slutna kretsar som till radiatorer
Hurra, en liten lättnad...

Claes Sörmland
Det är ju därför kopplingsskåp med dränerande skvallerrör som mynnar i våtrum har blivit vanliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.