Byggahus.se

Utanpåliggande självstängande skåpsgångjärn

1. B
    Medlem · Halland · 99 inlägg

Blixtmaskin

Medlem
    Som den något korta (!) titeln antyder tänkte jag dela med mig mina tankar kring utanpåliggande skåpsgångjärn. Har kikat runt på nätet och inte hitta någon bra instruktion eller guide för detta.
    Hade två par av dessa liggande sedan ett tidigare projekt och det kom att passa bra till en kommod som jag skruvade ihop för ett tag sedan.
    Dessa är köpta på Jula, så utgår från måtten på dessa. Har sett att det finns liknande på fler ställen, men vågar inte svara för om dimensionerna är detsamma vid montering.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170829_190743.jpg

För att ta reda på vilken sida som var mot lucka respektive mot möbel testmonterades den på två brädbitar.
    Enklast att se skillnad är vid fjädern (se pil)

test.jpg

I detta fall var det 18 mm limträ i furu och nedan mått fick jag till 23 mm. Kan inte svara på om det stämmer med materialtjocklek +5 mm m.a.o. utan här får man nog mäta och se.

test2.jpg

Sedan var det bara att överföra måtten till rätta luckan och skruva fast i möbel - Voila.
    Vill man inte ha något glapp mellan stängd lucka och möbel bör glappet vara noll vid montering.
    Skruvade i de ovala hålen först så jag kunde justera luckan till slutlig inpassning.
    OBS! Det går inte att justera höjden speciellt mycket i gångjärnen så det gäller att denna är rätt från början.

IMG_20170830_001228.jpg

Slutsats: De fungerar som det är tänkt, dock är öppningsvinkeln bara 90° och de är något klena i materialen.
    Saknar även möjlighet att finjustera luckan efter montering på ett enkelt sätt.
    Så i kommande projekt får det bli klassiska självstängande gångjärn som försänks i luckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.