Byggahus.se

Utanpåliggande rör

1. M
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15-.jpg

Hej
    Jag har aldrig skrivit här förut men hoppas nu på svar...
    Vi ska renovera badrummet enligt bifogad bild (nyköpt hus). Vid besiktningen tyckte jag mig förstå att besiktningsmannen sa att rör inte kan ligga utanpå i duschen som de gör på bilden, utan att de skulle in i väggen. Jag påpekade detta när vi hade ett antal firmor hemma för att ta in offerter för renoveringen.

Nu när jag fått offerterna ser jag att samtliga företag har skrivit "Montering/dra nya utanpåliggande rör". Det betyder väl att det även efter renovering kommer att vara så att rören går utanpå väggen inne i duschen? Det är välrenommerade seriösa totalentreprenadsfirmor vi bett om offert från, så jag blir förvirrad... Någon som har någon vettig input i detta?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Reglerna säger något i stil med att inom duschutrymmet får inga andra genomföringar i tätskiktet finnas än för golvbrunnen, och för blandaren (och där ramlar även skruvarna för duschstången med).

I ditt fall har du rör som kommer ut ur väggen inne i duschutrymmet, det är inte godkänt, men rätt vanligt framförallt i lägenheter där man annars skulle få göra om hela stammen. Sådana avvikelser hanterar en seriös firma genom att skriva en avvikelse till sitt kvalitetsdokument. och OM det skulle blir en vattenskada senare just pga. avvikelsen, så får du problem med förs. bolaget. Men om alternativet är att kanske riva halva huset nu så kanske man kan ta den risken.

Jag vet att det även diskuteras om inte skruvarna som håller rörklammers inne i duschutrymmet bryter mot reglerna. En del dra rören uppe vid taket, och har avstick nedåt mot blandaren.

Det blir klart snyggast att dra rören inne i väggen, ofast blir det billigare än utanpåliggande förkrommade rör, inne i väggen drar man PEX rör i rör (en typ av plastslang som dras inne i ett yttre skyddsrör). Pex är billigare i material, och skall väggarna ändå öppnas för att förstärkas (enl regler) så blir ofta även arbetskostnaden lägre, Plastslangen dras lite "slarvigare" än en snygg utanpåliggande dragning, slangen kapas med sax osv.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hm, ok, jättetack för utförligt svar. Det är betongväggar i hela radhuset, så det är säkert ett jättejobb om de ska in i väggen då förstås? Jag får ta upp det med företagen och höra hur de har resonerat.

4. Cujo
    Medlem Nivå 6
    :eek:
    Hur skall man då fästa/hänga duschmunstycket i duschen???

5. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Vet inte vilka regler hemmapularen hänvisar till, men http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg har ju infört en rekommendation för hur våtrumsväggar skall byggas för att godkännas av försäkringsbolag. De har infört användadet av 15 mm byggplywood bakom gips just för att man skall kunna fästa duschar och handtag i duschrummet.

Jag hade en liknande dragning som TS i vår källardusch och duschväggen var fuktskadad pga ett oskyddat kopparrör skapade kondensvatten.

Jag har byggt en innervägg i duschutrymmet där duschen sitter monterad. Bakom väggen går Pexrör bort till vattenanslutningen. Lösningen stjäl lite utrymme, men vi slipper kondensvatten och får ett lättstädat badrum.

• Laddar…
  6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Eftersom du bor i hus och inte brf måste du väl komma åt röret på andra sidan och kan dra om det i väggen?

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Problemet TS har är ju att komma åt matningen på KV/VV. Kan man inte det så har man ju inget val än att komma ut just där.

Och i reglerna står det (som hempularen är inne på):
    Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch.

Alltså inte klammer/duschstång.

8. G
    Medlem Nivå 5
    Är inte reglerna lite överdrivna ibland kanske. Är inte en blandare genom vägg just två rör rakt igenom en vägg. Tätar man dom andra rören på liknande sätt så borde det väl inte vara nåt problem igentligen.

Personligen föredrar jag utanpåliggande rör med genomföringen genom vägg långt från duchutrymme. Sen matning till blandaren helst ovanifrån. Då kan man sätta rörfästet ovan duchnivå. Då har man minimalt punkterad fuktspärr i duschen.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Nivå 9
    Kan interiören spegelvändas så att det blir bakom toaletten som rören kommer ur väggen?