En utanpåliggande installation ska uppdateras från gamla gulnade fyrkantiga dosor med Eljo Trend timrar. Önskemålet är Renovation svart och frågan är om det går att få plats med en styrpuck, typ Plejd eller liknande i den höga Renova-dosan och en återfjädrande brytare för att få styrbar dimmerfunktion. Ingen styrfunktion finns i dagsläget så alla alternativ är intressanta!

B
Överväg att sätta något i takdosan vid lampan. Där finns ibland mer utrymme. Utanpåliggande dosor brukar vara trånga, men jag har inte tittat på just den du pratar om.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Överväg att sätta något i takdosan vid lampan. Där finns ibland mer utrymme. Utanpåliggande dosor brukar vara trånga, men jag har inte tittat på just den du pratar om.
I just de här två rummen är det vad jag förstår takspottar så det kanske sitter ett drivdon någonstans, annars blir det knepigt att få plats.

Jag hade skaffat en 35mm förhöjningsram, plejd vridadapter i renovamodell, en plejdpuck och en renovaram till brytaren. Med vridadaptern får du mer plats bakom då plejdpucken sätts fast direkt i "brytaren." Detta förutsätter att du bara tänder och släcker med en knapp (trappbrytare). Har du kronbrytare är det smidigare att skippa vriddimmern.
Du måste även ha koll på vilken typ av belysning du har och om den är dimbar.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Jag hade skaffat en 35mm förhöjningsram, plejd vridadapter i renovamodell, en plejdpuck och en renovaram till brytaren. Med vridadaptern får du mer plats bakom då plejdpucken sätts fast direkt i "brytaren." Detta förutsätter att du bara tänder och släcker med en knapp (trappbrytare). Har du kronbrytare är det smidigare att skippa vriddimmern.
Du måste även ha koll på vilken typ av belysning du har och om den är dimbar.
Ja, det var ju en variant. Vet du hur funktionen är på vridadaptern? Tänker om det är tryck för av/på och vrid för dim?

krillek krillek skrev:
Ja, det var ju en variant. Vet du hur funktionen är på vridadaptern? Tänker om det är tryck för av/på och vrid för dim?
Jag har en i sovrummet, infällt i vanlig dosa. Tryck för av/på men den tänder även när du vrider på den. Vrider du "ner" startar den i lägsta och vrider du "upp" startar den i högsta. Väldigt smidigt när man är trött och vill ha lagom ljus på morgonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.