Byggahus.se

Utanpåliggande kopplingsdosa med 3-fas där jag vill ställa en bokhylla

1. G
    Medlem · Östergötland · 128 inlägg

Gramphos

Medlem
    Jag har en kopplingsdosa med en 3-fas skarv på en vägg i vardagsrummet där jag skulle vilja ställa en bokhylla mot väggen.

Skulle det vara möjligt att fälla in kopplingsdosan i väggen med en rotdosa. Det är en regelvägg men jag vill helst slippa att gipsa om.

Bakom dosan kommer det ut två metallslangar c:a 20 vm från golv med 2,5 kvadrat FK 3-fas som hör till husets värmepump. De är skarvade med u-båtar.

• Laddar…
  2. yonna
    Medlem · Österlen · 8 586 inlägg

yonna

Medlem
    Är det inte enklare att såga ut ett hål i bokhyllans bakvägg? Böcker framför döljer dosan och kan ändå nås lätt.

Har själv hel bokhyllevägg med två elkontakter i stenväggen men har behållit kontakterna för framtida ev belysning.

3. H
    Medlem · 114 inlägg

H.M.K.

Medlem
    Har det suttit någon elvärme där tidigare? Eller är det skarv till gammalt spisuttag utan nolledare?

Jag funderade spontant på om det inte skulle gå att få in någon form av ROT-dosa där (som man kan sätta in från utsidan av väggen och sen haka fast med klor på baksidan av skivan) och sen få på ett doslock, men kanske är det svårt med tanke på att det syns någon form av träregel i hålet ovanför kablarna..

4. G

Gramphos

Medlem
    Jag misstänker
    Jag misstänker att det har suttit ett element där, men att det togs bort då en luft-luft värmepump installerades. Men jag har inte frågat tidigare ägaren om det.

Jag tror att regeln är en förstärkning för att fästa elementet. Tror det skulle gå att få in en ROT-dosa mellan den regen och syllen/golvlister. Men är osäker på om de får sitta så nära golvet. Jag är också osäker på vad som egentligen gäller för ändringar i en befintlig installation med kabelskyddsrör av metall.

Ska jag ta in en elektriker så vill jag samla på mig en lista med allt jag vill ha gjort så att jag kan få det gjort på en gång. Och då går det ju inte att elektrikern säger att det inte är tillåtet att göra som jag tänkt mig.

5. G

Gramphos

Medlem
    Tyvärr sitter dosan mitt på väggen där det är en skarv mellan två bokhyllesektioner. Så just där finns inget bakstycke att ta ut ett hål i.

6. H
    Medlem · 114 inlägg

H.M.K.

Medlem
    Har det suttit någon elvärme där tidigare? Eller är det skarv till gammalt spisuttag utan nolledare?

Jag funderade spontant på om det inte skulle gå att få in någon form av ROT-dosa där (som man kan sätta in från utsidan av väggen och sen haka fast med klor på baksidan av skivan) och sen få på ett doslock, men kanske är det svårt med tanke på att det syns någon form av träregel i hålet ovanför kablarna..
    Behövs de där ledarna för något annat, dvs. går de till något annat element som är aktivt, eller skulle det gå att ta bort helt?

7. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 294 inlägg

8. G

Gramphos

Medlem
    Oj. Det blev nog ett autokorrekt fel där. Det skulle stå värmegrupp. Jag märkte inte att telefonen ändrade.

9. G

Gramphos

Medlem
    Jag har inte följt trådarna, men dosan sitter på en vägg mellan två rum som fortfarande har element inkopplade för spetsvärme om värmepumpen inte orkar med för att drg är för kallt.

Jag kan mäta när jag är där nästa gång och se om jag kan hitta andra änden av vardera rör. (Har inte flyttat in ännu.) (Jag misstänker att de går mellan de båda rummen men vet inte vilket som kommer först.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.