Jag har en kopplingsdosa med en 3-fas skarv på en vägg i vardagsrummet där jag skulle vilja ställa en bokhylla mot väggen.
Skulle det vara möjligt att fälla in kopplingsdosan i väggen med en rotdosa. Det är en regelvägg men jag vill helst slippa att gipsa om.
Bakom dosan kommer det ut två metallslangar c:a 20 vm från golv med 2,5 kvadrat FK 3-fas som hör till husets värmepump. De är skarvade med u-båtar.
919 läst · 8 svar
919 läst
8 svar
Utanpåliggande kopplingsdosa med 3-fas där jag vill ställa en bokhylla
-
27 nov 2022 15:43 #1
- Laddar…
-
27 nov 2022 15:49 #2
Är det inte enklare att såga ut ett hål i bokhyllans bakvägg? Böcker framför döljer dosan och kan ändå nås lätt.
Har själv hel bokhyllevägg med två elkontakter i stenväggen men har behållit kontakterna för framtida ev belysning.- Laddar…
-
27 nov 2022 17:15 #3
Jag funderade spontant på om det inte skulle gå att få in någon form av ROT-dosa där (som man kan sätta in från utsidan av väggen och sen haka fast med klor på baksidan av skivan) och sen få på ett doslock, men kanske är det svårt med tanke på att det syns någon form av träregel i hålet ovanför kablarna.. -
27 nov 2022 17:49 #4
Jag misstänker
Jag tror att regeln är en förstärkning för att fästa elementet. Tror det skulle gå att få in en ROT-dosa mellan den regen och syllen/golvlister. Men är osäker på om de får sitta så nära golvet. Jag är också osäker på vad som egentligen gäller för ändringar i en befintlig installation med kabelskyddsrör av metall.
Ska jag ta in en elektriker så vill jag samla på mig en lista med allt jag vill ha gjort så att jag kan få det gjort på en gång. Och då går det ju inte att elektrikern säger att det inte är tillåtet att göra som jag tänkt mig. -
27 nov 2022 17:52 #5
-
27 nov 2022 18:02 #6
Jag funderade spontant på om det inte skulle gå att få in någon form av ROT-dosa där (som man kan sätta in från utsidan av väggen och sen haka fast med klor på baksidan av skivan) och sen få på ett doslock, men kanske är det svårt med tanke på att det syns någon form av träregel i hålet ovanför kablarna..
-
Elektroniktokig · 5 294 inlägg 27 nov 2022 18:08
-
27 nov 2022 18:14 #8
Oj. Det blev nog ett autokorrekt fel där. Det skulle stå värmegrupp. Jag märkte inte att telefonen ändrade.
-
27 nov 2022 18:20 #9
Jag kan mäta när jag är där nästa gång och se om jag kan hitta andra änden av vardera rör. (Har inte flyttat in ännu.) (Jag misstänker att de går mellan de båda rummen men vet inte vilket som kommer först.)
Liknande trådar
-
Doslock för övergång till utanpåliggande 3-fas 5G2.5
El -
”Rör ej gammal el”. Utanpåliggande kopplingsdosa
El -
Radiator vp-rör till utanpåliggande kopplingsdosa
El -
Fler 3-fasuttag i garaget - infällt till utanpåliggande?
El -
Infällt eller utanpåliggande vägguttag? Måste jag ha kopplingsdosa/apparatdosa?
El