Byggahus.se

Utanpåliggande förläggning av el.

1. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 353 inlägg

David-O

Renoverare
    Hej!

Håller på att planera för utökning av elen i garaget.
    Det blir öppen förläggning ("utanpåliggande") både längs golv och tak med EXLQ, TKK klammer, Schneiders dosa U56 och Wago 221.
    Regler för förläggningen avseende elsäkerhet går ju lätt att googla sig till, men tänkte höra om någon kan tipsa hur man gör för att det skall se snyggt ut rent praktiskt?
    Alltså själva hantverket...
    Lägg gärna upp bilder om ni vill
    Kanske någon källa/annat forum?
    Exempel:
    - Korsa kablar?
    - Gå från vägg till tak över taklister (belysning/brytare)?
    - Böjradier
    - Flera böjar där det är trångt?
    - Klammring?
    - Anslutning mot dosa (kabeln måste upp från underlaget ca 5mm)?
    - Ojämnt underlag (brädfodring) , ska kabeln gå i luften eller följa underlaget?

Vad tror ni?
    /David
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20171006_170352.jpg

IMG_20171006_170518.jpg

500352988_1.jpg
    221_frei.png
    8879886663710-1438240p-205421-eps-png-300Wx300H.jpg

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ett elektrikerjobb

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    De sakerna du tar upp är ju just det som du betalar elektrikern för. Jag är väldigt liberal när det gäller hempul och har inga åsikter om det men det du frågar om är egentligen hur du som amatör ska kunna göra en snygg installation som en erfaren yrkesman. Jag tror inte att det finns någon genväg, du måste helt enkelt träna.

Angående klamring (och några grejer till) kan du läsa Patriks klammerskola som på ett bra sätt beskriver hur du ska göra.

Angående korsade kablar ska du undvika det. Planera installationen så att du inte behöver korsa. Denna planering är något en erfaren yrkesman gör hyfsat snabbt, för att hen har gjort/sett många installationer.

4. David-O

David-O

Renoverare
    Tackar för länken, mycket bra med info!
    (stött på den tidigare men då till första sidan "pirrande kulo" så trodde den var fellänkad).

5. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 251 inlägg

martin43

Husägare
    Själv gillar jag kabelkanal oerhört mycket så jag använder det. Lämplig kanal brukar gå att dra ända fram emot dosan. Ser jag ingen annan lösning än att korsa hade jag gjort det i en dosa, men istället för att korsa kan man oftast fördela på ett annat sätt (via dosan!). Ibland är det flera kablar som skall gå parallellt och då använder man ju en större kabelkanal vilket gör att man kan lägga kablarna i en större kanal sticka av från den i mindre kanaler på ett snyggt sätt.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    En bok som beskriver både regler och de praktiska momenten är elinstallation yrkesmannaskap. Den består av en faktabok och en montörshandbok, båda är bra och väl värda pengarna.

Planering är A och O för en snygg förläggning. Det är svårt att förklara, bäst att se på goda exempel. Det kan ibland vara en svår balansgång mellan rak o snygg förläggning vs följa rummets kanter och lister. Ser det bra ut så är det rätt.

Här finns lite inspiration. Första mästaren på området är Rikard Ågren, bilder från fluxio.

upload_2017-10-11_6-30-14.png

upload_2017-10-11_6-30-40.png

Sedan lite bilder från en annan mästare från tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...itidshus-vaeldigt-manga-roliga-fragor.256663/

• Laddar…
  7. David-O

David-O

Renoverare
    Vilken underbar tråd du länkade till Bo!
    Sträckläste den på en gång och nu risk att jag blir så inspirerad att jag aldrig kommer igång...
    Och tack för boktipset, det inhandlas nog på en gång, skall luska om det är någon nyare revision på väg bara

8. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 723 inlägg

MagHam

Husägare
    Det är väl lite förmätet att säga emot en dignitär som dig men...
    Jag har båda böckerna. Hade gärna gett dom en ordentlig pedagogisk redigering genom att flytta om lite och öka/minska vissa avsnitt. Men ok då, dom kan väl kanske vara läsvärda ;)

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag känner i alla fall inte till någon lärobok som är mindre dålig sett till helheten.

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 635 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Njae, jag vet inte om jag är så pessimistisk. Det går att få till en väl så snygg installation även som amatör. Det är inte förbehållet proffsen.

MEN
    det går (antagligen) inte att få till en lika snygg installation och samtidigt tjäna pengar på att göra den. Det är inte kvaliteten som blir lidande utan tiden att få till det.

Jag gör snyggare installationer nu än när jag arbetade (kortvarigt och för länge sedan) som elektriker. Men det som då tog 20 minuter tar nu en timme. Lätt... :)

Det finns alltså näppeligen just ingen som skulle vara nöjd med mig som installatör om vederbörande tvingades betala för min tid. :)

• Laddar…
  11. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 635 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Nej, men finns det ens någon annan? :) Ja, dvs som är iaf något sånär aktuell och täcker aktuellt material och tillvägagångssätt.

(Det är ju ungefär som när jag skämtsamt säger att jag är den mest framstående i landet på det jag gör. Det är inte svårt. Tro mig... ;) Jag är ensam.)

12. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Sant. Samtidigt är det svårt att på ett forum lära ut de praktiska handgreppen (även om Patrik gör ett bra jobb i det länkade). Där hjälper bara övning.

Vissa av grejerna jag gör är mycket svåra att skilja från proffsjobb men jäklar vad tid det tar...

• Laddar…
  13. kulle
    Medlem · skåne · 1 920 inlägg

kulle

Medlem
    Detta är ju eldragningsporr :p

• Laddar…
  14. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
  15. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Visst är det bra jobbat men totalt odugligt rent praktiskt. Jag antar är det är datakablar på ett företag och då kommer det garanterat att dras fler kablar i framtiden. Då är kanaler eller trådstegar att föredra. :)
    Fast visst är det snyggt att titta på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.