Jag letar efter en utanpåliggande kabel, typ EKK light, som ska användas för krontändning av 2 separata armaturer. Alla jag hittar har en gul/grön ledare som jag inte behöver. Jag vill undvika en 4-ledarkabel för att hålla dimensionen nere. Några förslag? Så här ser det ut idag och brytaren ska flyttas så det behövs en längre kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 258 inlägg
Som sagt kabel utan jordledare tillverkas. Men den är extremt ovanlig. Det går sannolikt att beställa hem till en elgrossist, men stor risk att du inte kan köpa mindre än 100m.
Du kan beställa från Tyskland om du absolut vill ha en treledare. Du ska då ha en kabel som slutar på -O (ohne) istället för -J.
Jag skulle dock starkt rekommendera EXQ-light 4G1,5 eller någon annan variant, det är mycket lättare.
Jag skulle dock starkt rekommendera EXQ-light 4G1,5 eller någon annan variant, det är mycket lättare.
Bra tips, tack! Jag behöver ca 2 meter kabel så Tyskland får vara den här gången.tommib skrev:
Den strömbrytaren ser inte ut att vara kapslad.
Är detta ett vanligt bostdsrum, eller annat torrt utrymme i en bostad?
I så fall vore "Kulo" det rätta valet.
EKRK 3x1,5
Den är ännu smidigare än EKK m. fl, och så går den att förlägga snyggt också.
Tycks finnas att köpa på ett antal "hobbysäljare" i Sverige också.
Är detta ett vanligt bostdsrum, eller annat torrt utrymme i en bostad?
I så fall vore "Kulo" det rätta valet.
EKRK 3x1,5
Den är ännu smidigare än EKK m. fl, och så går den att förlägga snyggt också.
Tycks finnas att köpa på ett antal "hobbysäljare" i Sverige också.
Mellan en 3gxx och 4gxx ledar EXQ Easy skiljet diametern med ca 0,8 mm
Mellan EQRQ 3 och 4 ledare skiljer det ca 1 mm
Jag skulle ta den enkla vägen och använda 4 ledaren i stället för att lägga tid och energi på att skaffa 3x1,5
Mellan EQRQ 3 och 4 ledare skiljer det ca 1 mm
Jag skulle ta den enkla vägen och använda 4 ledaren i stället för att lägga tid och energi på att skaffa 3x1,5
Det är ju bara klippa gul/grön i båda ändar, eller ha med jord om det är jord framdraget?Demmpa skrev:
TS vill ju använda tre trådar (fas, tändtråd1 & tändtråd2)!B Boan skrev:
TS efterfrågar 3x1,5-kabel, det är det hela tråden handlar om. TS skriver i första inlägget att han bara hittar 3g1,5 av dom kablar som är tre-ledade.
Sedan ”ska”/bör man aldrig klippa någon tråd i en kabel, anledningen är att man aldrig vet om/när den oanvända tråden behövs.