Byggahus.se

Utanför detaljplan? Uppdaterad PBL?

1. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 265 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Fasen också.
    Innan bygglovet hade jag en trevlig dialog med statsbyggnadskontoret om det där med fördelarna med att bygga på tomt utanför detaljplan och utan områdesbestämmelser, dvs som min tomt. Bland annat är det tillåtet att bygga extrabyggnader upp till 20% av huvudbyggnadens yta eller max 20m2. Det behövs bara bygganmälan. Grannens medgivande tillkommer ifall man ställer den närmare än 4,5m från tomtgräns.

Gôtt! En "lillstuga" på 15m2 blir ju perfekt.

Nu när det var så dags att börja planera för lillstugan ringer jag till statsbyggnadskontoret och kollar lite andra detaljer. Inte till samma person som förut utan en assistent till statsarkitekten. Samma person känner inte till dessa regler, men erkänner att han är "grön" och försöker hitta dessa i PBL. Han hittar ingenting.
    Statsarkitekten jag har talat tidigare med återkommer och hittar inte detta heller. Inte längre, alltså. Han är lika bergsäker som jag att paragrafen har funnits och vi har båda två läst innantill. Tyvärr har ingen av oss kvar något utdrag från PBL som bevisar detta. Det finns inte heller några kommentarer kring detta i uppdateringarna av PBL eller en lista där denna paragraf har strukits.

Är det någon därute som kan hjälpa mig att hitta var paragrafen tagit vägen eller ett utdrag ur en äldra upplaga av PBL?
    Sökorden "20" och "utanför detaljplan" är lämpliga.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 216 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Utanför detaljplan? Uppdaterad PBL?

Men i det läget så låter det ju inte som något större problem för dig att få bygglov, och för en sådan liten bod så borde det ju inte behöva var non dyr process heller.

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Kan det vara 8 kap 4§ punkt 1 och 2 ni letar efter? Där står det att (mkt kort sammanfattning): utanför detaljplan är enbostadshus undantagna från bygglovplikt i fråga om mindre tillbyggnader och komplementbyggnader.

Det står däremot inget om 20% utan det är upp till varje kommun att bestämma storleken (nästan i allafall, kommunen följer rättspraxis).

Hoppas detta kan hjälpa!

4. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det var i alla fall under det kapitlet och i närheten av den paragrafen.
    Skumt. Texten är mer allmänt hållen nu och som hempularen säger; det ryms inom lagtexten, så det kanske är att oroa sig i onödan. Hur som helst skulle statsarkitekten höra av sig igen.

5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Så sant, men det gäller områdesbestämmelser och jag har inga dylika. ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.