Byggahus.se

Utan vattenmätare

1. H
    Medlem · 182 inlägg
    Hej

Kan jag vara skyldig att betala för vattnet i efterhand?

Vi byggde nytt hus på gammal tomt där det fanns inkopplat vatten och avlopp men ingen vattenmätare. Tidigare ägare betalade en fast summa per år och kunde ta ut hur mycket vatten de ville. Några av grannarna har det så fortfarande men det är dyrt så in i helv***. Jag ringde kumunen och bad dem sätta in en vattenmätare i vårt hus när vi byggde och de lovade att göra det. Det gick några månader och inget hände så jag ringde igen och fick svaret att de skulle ut och fixa med grannens avlopp och skulle ta detta samtidigt. När de var och fixade grannens avlopp pratade jag med killarna som gjorde det och de visste inget om nån vattenmätare till mig, så jag ringer komunen igen och får svar att det nog missats men skall göras snart.
    När fakturorna från energibolaget som sköter komunens vatten, avlopp sopor mm kommer så är endast soptömning med. Då ringer jag energibolaget och frågar varför vattnet inte är med och får då beskedet att de måste få en anmälan från komunen på att jag har vatten samt mitt anläggningsnr. Jag ringer komunen igen och säger som de sagt och får svar att de har noterat ärendet och skall fixa en mätare. Det har nu gått 3 år och fortfarande ingen mätare.

Till min fråga: Kan jag vara skyldig att betala för vattnet i efterhand?
    Jag menar jag har verkligen försökt få komunen att fixa detta men inget resultat och jag tycker det borde ligga i deras intresse att få in pengar.

Tacksam för svar
    Honken

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 043 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Utan vattenmätare

Om man spekulerar lite så är ju dte faktum att de tydligen slutat skicka fakturor enl. gamla avtalet en sorts "bevis" för att de acceptera det avtalet som uppsagt. Säkert inget vattentätt argument, men det skulle ialla fall jag hävda.

Däremot så är det troligt att de har rätt att debitera dig för vattnet trots att du ev. är avtalslös. Formellt har du troligen inte rätt att ta ut vatten. Jag skulle tro att de kommer att vilja ta ut för en förbrukning i samma storleksordning som det dom mäter när de väl börjar mäta igen. Alternativt en "normalförbrukning" för din typ av hushåll.

Med lite tur så skäms de och "glömmer" detta.

Det kan också finnas regler för deras rätt att debitera retroaktivt. Elbolagen har ju inte rätt att ta ut för alltför gammal förbrukning (Fortum efterskänkte över 3000 utan att jag begärt det när dom inte hade lästa av mätaren på lite drygt 2 år).

3. H
    Medlem · 182 inlägg

Vi har inte byggt i ett sommarstugeområde utan det är i ett gammalt område centralt i samhället. Huset vi rev var från 1880. Så orsaken att grannarna inte heller har vattenmätare beror nog på att när komunalt vatten anslöts så fanns inte mätare.
    Avtalsformen med fast avgift och fritt uttag är ganska vanligt men det är en icke fördelaktig avtalsform för kunden. Därför vill ju jag ha en mätare och inte det gamla avtalet som en del grannar har.
    Frågan är om jag skall låtsas som ingenting och hoppas att ingen märker något eller om jag skall gå på komunen igen om mätaren. Fegis eller risktagare? Känns som det är en fråga om moral.

Jag skall redogöra för hur det slutar om jag är en fegis och går på komunen igen eller om jag skall vara risktagare.

Mvh Honken

4. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Hur vet du att det blir billigare att få mätare dit? Tänk om det blir dyrare än avtalsformen du har idag?

Vatten / Avlopp kostar!

5. H
    Medlem · 182 inlägg

Saken är att jag inte har nån avtalsform alls eftersom jag inte får några fakturor på vattnet. Så billigare än det jag har nu går ju inte att få!!!

Mvh Honken

6. S
    Medlem · 28 inlägg

skruttgumman

Medlem
    Jag var också orolig över vattenmätaren o att man kan få böter om man inte säger till kommunen, så jag ringde till dom och bad om en. När dom kom och installera den sa dom till mig att det är inte min skyldighet att säga till kommunen om vattenmätare utan det är dom som ska ta kontakt med mig. Kommunen har ju papper på att man håller på och bygger så det är helt deras ansvar.

Skulle jag vara du Honken så skulle jag inte lägga ner någe mer energi på det där utan använda gratis vatten och vara glad! :)

7. PeterHog
    Medlem · 70 inlägg

PeterHog

Medlem
    Hur har allt gått? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.