Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

USB-laddaren hemma kan vara en riskprodukt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 177 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. S
    Medlem · Västerbotten · 895 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    "Köp endast produkter där det klart framgår vem som är tillverkare"

På vilket sätt hjälper det mig som konsument att veta att laddaren/transformatorn/eliminatorn kommer från Shenzhen Fujia Appliance, Sunny eller Flextronics?
    Kollade på första bästa på kontoret och den ena följer med en 179 kronors digital fotoram från Clas Ohlson, den andra en 3000 kronors router från Cisco och den tredje en originalladdare till iPhone.
    Mig veterligen är det ytterst få telefontillverkare (i det här fallet) som tillverkar sina egna laddare. Oftast är det ju någon fabrik i Kina, Vietnam, Taiwan eller liknande som tillverkar innehållet medan Sony, Apple, Samsung o.s.v klistrar dit sin logga.

3. J
    Medlem · stockholm · 6 531 inlägg

JohanLun

Medlem
    Man hoppas att Apple, Samsung mfl testar sina originalladdare, jag skulle förvånas om de INTE gjorde det.

Men tyvärr tror jag att noname-laddaren köpt på teknikmagasinet eller liknande är minst lika mycket chanstagning som att köpa en från ebay.

Dock tror jag att originalladdare köpta på tex elgiganten eller liknande stor kedja verkligen är originalprylar, medan originalladdare på ebay ofta är fejk, dvs det kan stå samsung eller apple, ha CE märkning, se exakt ut som originalet men vara en kopia.

Själv köper jag numera laddsladdarna på ebay, men använder bara originalladdare som kom med en telefon - när telefonen är uttjänt sparar jag själva laddaren och det räcker gott med antalet originalladdare på det sättet. Det är sladdarna man behöver byta ut regelbundet.

4. E
    Medlem · Skåne · 11 633 inlägg
    Jag har köpt flera 1A USB-laddare från Ebay. Mycket dålig kvalité, de går sönder vid minsta överbelastning. Mycket enkel konstruktion och kvalité på kretskort mm. Avråder från köp.
    Har även köpt några "vanliga" 12 V nätadaptrar, dessa har fungerat klanderfritt.

USB-kablar från Ebay, har inte stött på några problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.