Byggahus.se

Urtag ur golvbjälkar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hade tänkt förlägga nya radiatorrör i golvbjälklaget/källartaket och måste då gå igenom några golvbjälkar. Hade tänkt använda sk. AluPEX som troligen kommer ha ytterdiametern 35 mm. Är detta förmycket för att jag ska kunna gå igenom golvbjälkarna? Kan jag förstärka på något tillförlitligt vis? Om jag istället för att borra rakt igenom golvbjälkarna går i underkant av dess så klarar jag mig med en urspårning på ca: 15mm, är detta att föredra?

2. V
    Medlem Nivå 1

Re: Urtag ur golvbjälkar

Det är nog att föredra att borra mitt igenom, även om hålet blir större. Det är i undre och övre kanten som krafterna verkar. Ett urtag i undre kanten är som en inbjudan "här skall du brista".

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Vilket som är att föredra törs jag inte sia om, men ett 35mm hål mitt i är inte något problem alls.

4. DagSa
    Medlem Nivå 2

Hålet bör vara i mitten av balken. Då påverkas balkens egenskaper minst.
    Runt hål är bättre än fyrkantigt.
    Ett hack i balkens under eller överkant är en brottanvisning som försvagar balken eftersom krafterna som bär upp balken är störst i periferin.

5. Z
    Medlem Nivå 8

Det beror på var du borrar också. Så sant att i mitten är det neutrala lagret vid nedböjning. Men ju närmare upplagen för bjälklaget du kommer desto mer spelar skjuvkrafterna roll. Och skjuvkrafterna är störst direkt ovanför upplagen och maximalt i det neutrala lagret. Men ett hål på 40 mm i en golvbjälke av snitt 195 mm är en piss i rymden det är nog överdimensionerat med minst 1/3 del kan jag tänka mig....