Bowser
Inte nog med att man upptäcker vattenläckage från en trasig avluftningsledning i väggen så ser man även detta när man monterar ner takgips. Detta är alltså golvbrunn i badrummet ovanför där de helt sonika halverat regeln i mellanbjälklaget för att placera golvbrunnen:dizzy:. Det är en 45x220 som har en spännvidd mellan upplagen på ca 3,8M och urjackningen ligger typ cc 170 från ena och 210 från andra.
Min fråga är hur mycket detta påverkar bärigheten?. Notera även hur de löst stödet för golvbrunnen, kunde dom inte kortla hela vägen från regel till regel liksom:mad:. Detta är alltså hus nybyggd 2016. min tanke är att detta skall skickas till hustillverkare men vill ha ett hum om hur fel detta är rent bärighetsmässigt. ovan detta är ett badrum med skruvlimmad golvspån, flytspackel, klinker, och sedan vind. Stockholm.
Tack för svar ifall någon skulle kunna kika lite snabbt.

• Urgröpt träregel i takkonstruktion med synlig golvbrunn och stödlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller mätsticka mot en urgröpt träregel på en byggplats, med synlig dålig stödlösning för golvbrunn.
    Skapa konto
Kriminellt och utfört av någon som inte har en susning om vad han ställer till med. Framför allt påverka det golvsvikten. Förutsättningarna är redan ansträngda med en hel 45x220 med 3,8 m spännvidd. C/c 600 mm gissar jag. Det går att mäta upp hur stor den momentana nedböjningen är om en 100 kg person ställer sig på bjälken så nära golvbrunnen som möjligt. För att bedöma effekterna på bärförmågan behövs mer info och ritningar. En viss förstärknng med rätt utformade kortlingar går nog att göra underifrån.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Bowser
Jepp cc60.

• Ritning av ett hus med entréplanets layout, inklusive mått och sektion A-A med byggnadshöjd och takvinkel.
    Skapa konto
  • Hand som håller en penna pekande på en detalj i en arkitektonisk ritning av ett husöverplan med markerad cc60.
    Skapa konto
  • Ritning av en bostadsplan med kök/vardagsrum, hall, entré, WC, och andra rum markerade samt måttangivelser.
    Skapa konto
Bowser
Dessa är de jag har hittat so far...

• Ritning med måttangivelser för ett byggprojekt, uppvisande tekniska detaljer och konstruktionslinjer.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning av en husplan med mått och rumsmarkeringar.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerade mått och beteckningar för rum som kök och vardagsrum.
    Skapa konto
Bowser
Ifall du justus vet någon konstruktör i sthlms området som gör såna här beräkningar får du gärna pm:a mig en rekommendation.

Bowser
Har tillgång till totalstation så skulle kunna mäta nedböjning ganska lätt faktiskt.

Tyvärr har jag dåligt med kontakter i dins hemtrakter numera. Om du kan mäta upp den momentana nedböjningen så kan man använda den uppgiften för att räkna baklänges. Huset är rätt dåligt strukturerat ur konstruktionssynpunkt tyvärr. Många väggar på öv som inte motsvaras av vägg i bv. Det finns andra här på Byggahus forum som är bra på juridiska aspekter, men om detta inte är ett dolt byggfel så skulle jag bli förvånad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bowser
Min tanke med.. ska ta detta vidare.. tack för hjälpen och uppdaterar när jag vet mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.