Hej forumet, jag har en fundering gällande val av uppvärmning till planerat nyproduktion i Uppsala området.

Jag skall bygga ett suterrängshus på ungefär 174m2 där leverantören levererar frånluftsvärmepump. I huset vi bor i i nu har en luftvatten värmepump med FTX och det är ett koncept jag gillar. Har inga problem med luftvatten värmepumpen, den värmer huset bra, levererar bra med varmvatten och har inte gått på elpatronen alls sen den blev driftsatt i 2017 även om vi haft riktig kalla dagar.

Jag kan tänke mig luftvatten värmepump i nya huset, men placera utedelen bak garaget så att det blir ungefär 8 m från dens placering till huset så frågan är om det kommer fungera? Ventilationen löses med FTX i detta fall, men ser att Nibe har frånluftsmodul till sina värmepumper, är detta ett alternativ?

Bergvärme tycker jag verkar dyrt framför allt installationen/borrning av hål, men fördelen är jo att jag kan få frikyla.

Vad skall man välja utan att det drar iväg för mycket i kostnader jämfört med frånluftsvärmepumpen? Tror att husfirman drar av 80000 om man väljer bort frånluftsvärmepumpen.

Jag tror jo att man spar mycket i elförbrukning med att välja någon annan värmekälla än frånluft och detta är för mig viktig nu i dessa tider med osäkra elpriser, ökande elpriser och det är en anledning till att jag tror luftvatten är ett bra alternativ.

Några bra rekommendationer?

Jag är ju ett bergvärme förespråkare då man slipper utedelen å dessutom så som du skriver kan man få frikyla. Nått att tänka på när klimatet blir varmare kanske. Ta in några offertar på båda så ser man ju skillnaden

Bergvärme kan du sällan räkna hem på ett modernt hus på de breddgraderna.
Men att föredra om man vill slippa plåt/plastlådorma.

Jag hade tveklöst valt LVVP med FTX före frånluftsvärmepump.
Har FTX idag och det är skönt att ha bra ventilation i alla rum och samtidigt få in förvärmd luft.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Bergvärme kan du sällan räkna hem på ett modernt hus på de breddgraderna.
Men att föredra om man vill slippa plåt/plastlådorma.

Jag hade tveklöst valt LVVP med FTX före frånluftsvärmepump.
Har FTX idag och det är skönt att ha bra ventilation i alla rum och samtidigt få in förvärmd luft.
Jag stör mig inte på utedelen på den Panasonic LuftVatten pumpen vi har i dag, vi märker knappt av den, så om jag i nya huset placerar den bak garaget utom synhåll och bakom ett hörn så kommer jag knappast höra av det då heller.

Det finns jo kylmöjligheter i LuftVatten pumparna med, tror även man kan ha egen krets för kyla?

FTX har jag med i dag även om det är ett lite mindre hus, men det är suverent. Vi har alltid bra klimat, aldrig problem med drag från fönster. Jag ser jo hur det är för grannarna som byggde samtidig som oss, dom har imma på alla fönster ofta och det ser inte så roligt ut. Det finns många fördelar med FTX tror jag. Sen om man kan räkna hem det vet jag inte, men då en luftvatten i dag är nästan like effektiv som en bergvärmepump så blir det enklare å räkna hem det, och jag tror även skillnaden luftvatten/ftx - frånluft kan man räkna hem på några år utifrån en effektivare pump i luftvatten.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.