Byggahus.se

Uppvärmningssystem till hus på 120m2?

1. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vi ska bygga ut vårt sommarhus till permanentstandard, från 70 till 120m2. Isolering blir standard eller tjockare, nytt tak, nya fönster och en täljstenskamin storlek mellan. Öppen planlösning med 2 sovrum, tvättstuga, badrum och gäst-wc med dusch. Vi funderar på en Luftluft-pump och FTX-vent för att ta vara på värmen från tex kaminen på vintern (södra norrland). Tänker vi fel gällande FTX:en? 2 vuxna kommer bo där största delen av tiden, mer folk sommartid.
    Vi kommer inte vilja investera i vattenburen golvvärme o/e bergvärme.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    När ni eldar i kaminen behövs ju ingen FTX för då står ju kaminen för hela uppvärmningen. FTX gör ju inget eget värme utan minskar bara förlusten från ventilationen. FTX kan inte heller spara värme för tiden efter att kaminen har slocknat.
    Om ni inte eldar i kaminen så kan ju en luft/luft VP göra jobbet.
    Investeringar i värme/isolering ska betraktas med tanke på utnyttjande av boendet. Används huset bara dela ar året förlängs naturligtvis återbetalningstiden av investeringarna.
    Byte av fönster lönar sig även i permanentbebodda hus sällan om de inte ska bytas av andra skäl (stundande dyrt underhåll t ex).

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Tänkte mest FTX för bästa möjliga luftkvalitet och en bonus då den återvinner en del av värmen som även sprids ut i sovrummen dit LVP och kaminen inte når så effektivt. Det blir förmodligen ett åretruntboende så borde vara väl investerade slantar?

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag tycker att du tänker rätt med L/L-värmepump, kamin och FTX. Har det själv ordnat så.
    Min uppfattning är att ventilationen sprider värmen till de rum som inte ligger så öppet, dvs. till sovrummen.
    De får alltså en del uppvärmning, men blir lite svalare, och det är ju så de flesta vill ha det.

Jag har den minsta värmepumpen från Mitsubishi, och kör den bara på lägsta fläktläget för att slippa ljud.
    Har 108 m2 boyta och det är varmt och skönt, men jag bor ju mycket längre söderut :)

• Laddar…