Byggahus.se
Du har inte funderat på solfångare (vacumrörs) + elpanna?
Då får du ju gratis solvärme och stöttar med ström. Till uppvärmning och varmvatten. Kompletteras med luft-luft VP.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Liten Elpanna på låg framledning för grundvärme i golvslingorna kompletterat med luft-luft för ekonomins skull.

• Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…
Krokben
GoC GoC skrev:
Du har inte funderat på solfångare (vacumrörs) + elpanna?
Då får du ju gratis solvärme och stöttar med ström. Till uppvärmning och varmvatten. Kompletteras med luft-luft VP.
Då är det billigare att köpa en mindre luftvatten som sköter sig självt. I just inköpskostnad. Eftersom TS vill skippa luftluftpump.

I övrigt är den lösningen mitt drömscenario!

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Ett så pass litet och välisolerat hus borde inte behöva så mycket nettoenergi per år för uppvärmning, så rent ekonomiskt går det inte att räkna hem bergvärme.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om man kör på en luft/vatten - hur långt bort kan man ha utomhusdelen?
Tänker om jag kan använda de ingångar i plattan jag gjort för de tänkta bergvärmeslangarna som går ner i marken och bort en bit.

20 meter är inget problem.

• Gilla
carljohanb
  • Laddar…
får du plats med en frånluftsvärmepupmp så löser du detta samtidigt som ventilation och på köpet tappvarmvatten

Fast jag tror du kommer sakna kylan du får av en luft/luft

C carljohanbauhn skrev:
Om man kör på en luft/vatten - hur långt bort kan man ha utomhusdelen?
Tänker om jag kan använda de ingångar i plattan jag gjort för de tänkta bergvärmeslangarna som går ner i marken och bort en bit.
20m är som sagt inget problem. Det blir enklare då med en monoblock värmepump. Annars är det smidigaste att bara dra rören rakt genom väggen.

Ta in offert på en bergvärmepump också, du har kanske så långt till berg?

• Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
20m är som sagt inget problem. Det blir enklare då med en monoblock värmepump. Annars är det smidigaste att bara dra rören rakt genom väggen.

Ta in offert på en bergvärmepump också, du har kanske så långt till berg?
Ok, ja det är ju främst bergvärme som jag varit intresserad av.
Inte alls långt till berg. Fick spränga för att få ner huset där jag ville, så allt står på berg.

Men som jag skrev i början så verkar det vara så att även de minsta pumparna från t.ex. IVT är för stora för att det ska bli bra. Behöver ha volymtank och grejer för att få till det bra.

Men började läsa om Thermias nya lilla inverterpump som verkar lovande:
https://www.thermia.se/varmepumpar/...at-inverter-mini-bergvarmepump-jordvarmepump/

• Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Den verkar bra,det fins många 6kw inverterpumpar om man letar lite. En extern arbetstank hör till gamla värmepumpar..

Nibe 1255-6 och 1155-6 är också små inverterpumpar som skulle passa. 1255 är en riktigt bra pump.

• Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste nån tråd här, där nån sa att betonggolv var i princip oanvändbart utan golvvärme (en som hade betonggolv själv)

Elpanna är ju det mest oekonomiska man kan ha, men jag personligen skulle klart satsa på vattenburet i det huset, kanske en luft/luft som komplement/underhållsvärme.
Det är jag inte så säker på. TS är ju i stugan bara kortare tid om året. Det krävs en del användningstid för att motivera dyrare VP-installation. En mindre elpanna för värme och vv är kanske ändå det mest ekonomiska, över året sett.

Elpanna plus en solcellsanläggning på 6-7 kW kanske? Kostar lite mer, men återbetalningstiden är kortare än med bergvärme. Iallafall på pappret.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den verkar bra,det fins många 6kw inverterpumpar om man letar lite. En extern arbetstank hör till gamla värmepumpar..

Nibe 1255-6 och 1155-6 är också små inverterpumpar som skulle passa. 1255 är en riktigt bra pump.
Tack! Bra tips. Ska läsa på om dem.

useless useless skrev:
Elpanna plus en solcellsanläggning på 6-7 kW kanske? Kostar lite mer, men återbetalningstiden är kortare än med bergvärme. Iallafall på pappret.
Också intressant lösning kanske. Ska räkna lite på det. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.