Uppvärmning med SPA pump?

202 läst  2 svar

1. R
    Husägare Nivå 5
    Hej,

Galen tanke kanske, men skulle man inte kunna koppla in en pump från ett SPAbad, tex LAY-Z spa (upplåsbart SPA bad), till en vanlig ovanpå-mark pool för att få upp tempen lite? Bara som en tillfällig grej för att få upp värmen, sedan kopplar man tillbaks vanliga pumpen. Eller är det en galen tanke?

2. R
    Husägare Nivå 5
    Ingen?

3. M
    Husägare · Nivå 6
    Nu har jag ingen koll på t.ex. Lazy-spa, hittade ingen direkt info om hur värmen fungerar på deras bad heller på hemsidan. Men eftersom du tar upp det antar jag att värmeelementet sitter integrerat med pumpen i dessa då? Viktigaste blir väl dock att jämföra volymerna av vatten kanske, nu vet jag inte vilken storlek du tänker på med vanlig "ovan mark pool". En pool, även ovan mark, kan ju vara ganska rejält tilltagen, och en liten värmare från ett spabad i det fallet lär väl inte göra så mkt för tempen. Du får helt enkelt räkna lite på det i så fall eller slänga fram lite mer fakta. Sen är ju elpatroner för denna typ av uppvärming inte speciellt dyra och finns i allsköns storlekar och utformningar, vilket nog är ett smidigare och bättre alternativ än att nyttja två pumpar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: