Byggahus.se

Uppvärmning. Jag förstår inte grejen.

1. T
    Medlem · Nivå 8
    Östersund fjärrvärme, betalar 12725 kr per år inkl fast avgift hus 236 m2 , fjärrvärme ingick i tomtpriset när jag byggde.
    Plussar jag vad kostnaden för att borra kostar och installera bergvärme,samt driften på den,,, kommer det ta 15-20 år att vinna igen bergvärmen. och då har säkert pumpen och pannan,kompressor rasat och måste investeras på nytt.

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Framför allt så skulle man önska att kvaliteten skulle bli bättre på värmepumparna, så att de skulle få lite längre livslängd.
    För mig som delvis lever på att reparera dessa, skulle det innebära mindre jobb, men då kanske man kunde komma ner i en lite mer normal orderingång istället :)

3. T
    Medlem · Nivå 10
    :) Jo bra för dig. Tror säkert också att många värmepumpar dör en för tidig död tackvare de går som skit mot dåliga värmesystem.
    Där har ju insllatörer lite ansvar.

Vad får man ut på en kompressor (BVP) ? 70k timmar?

4. J
    Medlem · Nivå 13
    Är det någon som vet vilket varvtal som en scroll har på tex 100 Hz, är det 4 pol eller 2 pol lindning , har fått en uppfattning om 3500 r/m men är osäker, något som snurrar med den farten måste slitas enormt mot att gå med 50 Hz och kanske med 50 Hz
    ( 1400 r/m vid 4 polig lindning ) . Sen det med det att snurrar på tex 100 Hz gör att förlusterna i pumpen ökar dramatiskt.
    Bara enkla frågor, kan någon övertyga mig varför det alltid måste vara en varvtalsreglering på kompressor och cirkpumpar, all handlar om flöde och temperatur.

5. L
    Medlem Nivå 7
    Men varje hus har hus sina förutsättningar. Ett modernt välisolerat, smartventilerat hus har inte mycket att vinna på konvertering från fjärrvärme till värmepump.
    Ett annat hus kan nästan räkna hem en konvertering på en handfull år.
    Mitt hus drog närmare 50000(med hushållsel)kwh på elpannna(vilket det nästan skulle dragit i fjärrvärme). Köpte/borrade första pumpen 1997 till en kostnad av ca 70000 kr. Ny energiförbrukning 20000 kwh/år. Besparing 25000 kr/år.
    Pumpen gick i 18 år. Ny pump med kompletteringsborrning ca 125000. Ny förbrukning 16000 kwh/år tar längre att ta hem men något annat än värmepump är inte att tänka på. Finns fjärrvärme på byn men då är jag tillbaka på en kostnad av 35-40000 igen.
    Mao: Titta på ditt hus och räkna mot en skarp offert....

6. T
    Medlem · Nivå 10
    Alltid vet jag inte men.

Frekvensstyrd kompressor: Om man vill ha 100% effektäckning och man inte har plats för arbetstank. Så är det ju självklart bättre än en 100% on off installerad rakt ut på radiatorkretsen.
    Men jag får inte ihop det att det skulle vara bättre än en on off med en väldimensionerad arbetstank.

Varvtalsreglerad cirkulationspump: Ser jag två stora fördelar. T.ex i on off fallet med tank.
    Mellan VP och tank. Cirkulationspumpen håller de föreskrivna deltat oavsett effektuttaget som varierar med köldbärartemperaturen.

Varvtalsreglerad (tryckstyrd) på radiator/golvvärmekretsen om man har som jag termostater, så är det ett måste anser jag.
    För då vid strypande eller stängt flöde på en eller flera kretsar tackvare att termostater stänger så påverkas inte flödet över de andra ventilerna.
    Dvs de får inte mer flöde som man får med konstant varvtal.

Vad tycker du är nackdelen då?

7. Y
    Medlem · Nivå 6
    När jag köpte hus fanns redan fjärrvärme installerat. Tycker det är dyrt och kostar runt 18 000kr om året. Vet att det finns berg här då jag råkade gräva på två av dem när jag bytade inkommande vatten.
    Dock går ju installationen på 100-120tusen. Samt ska man räkna på förbrukning på bergvärmen så tar det nog 20år innan det är betalt om nu inte ränterna höjs väldigt mycket, då kan man nog lägga till 10-15år till.
    Har man pengarna så är det en bra investering precis som att sätta upp solpaneler. De tar med runt 20-30år innan man tjänar pengar på det. Men att låna till bergvärme eller solpaneler så kan man lika gärna ha dyr fjärrvärme.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    En luft/vatten avskriven på 15 år kostar ungefär 7000:- per år plus kanske 50-60 öre per kWh.

9. M
    Husägare · Nivå 10
    Komplettera fjärrvärmen med en luft/luft-värmepump kanske? Jag förundras varje dag (särskilt så länge det är plusgrader) hur den kan dra så lite el och ändå hålla mitt lilla hus varmt; ligger på totalt 20 kWh per dygn den här veckan och då är uppåt 10 kWh hushållsel (VVB, avfuktare, datorer, matlagning etc.).

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 4
    Det bör gå under kommunalt särkrav och är inte tillåtet enligt PBL. Mig veterligen kan det kravet endast ställas enligt LAV där tvångsanslutning är möjligt. Det betyder dock inte att kommunerna inte använder sig av det, men det bör gå att bestrida om man inte är intresserad av det.

• Laddar…
  11. B
    Medlem Nivå 3
    Kommunerna kan tvinga det när det är kommunal mark som säljs, aldrig annars.

12. M
    Husägare · Nivå 12
    Många skriver "kommun" men de flesta fjärrvärmeverk drivs väl i bolagsform - där kommunerna i o f s ofta är majoritetsägare.
    Problemet här är att även om man i teorin skulle kunna välja en annan leverantör så är det inte lika uppdelat och flexibelt som i elsammanhang. D v s man är fast vid en energileverantör och dennes prissättning.
    Jag har själv haft flera hus med olika uppvärmning. Föräldrahemmet jag tagit över nu har ytjordvärme och huset vi hade innan fjärrvärme. (Fritidshuset vattenburen el men ska snart få en LL).
    Mitt val är värmepump alla dagar i veckan!

13. E
    Medlem Nivå 6
    Den insikten har fler fått. Därför har man lägre energikrav på hus med fjärrvärme.
    Fjärrvärme är (så gott som alltid) meningslöst i moderna hus med låg förbrukning.

14. E
    Medlem Nivå 6
    En BVP på 10kW som är av ONOff modellfår ryckiga körtider när bara lite värme behövs.
    Det är vanligt att man får knäppningar i elementen just pga ingen effekt/hög effekt ut till kalla element.
    Start/stopp sliter på maskinen, så kontinuerlig drift är skonsammare.

15. M
    Husägare · Nivå 12
    Går ju att sätta en volymtank också.

• Laddar…