Byggahus.se
Hallå där, alla besserwissrar där ute. Jag håller på att inreda ett litet hobbyrum i en del av mitt garage. Jag undrar vad som blir bäst för att värma upp rummet. Funkar ett litet oljeelement från biltema? Utrymmet är som sagt bara 3x2 m så vad tror ni?

Det funkar nog, men om det är ekonomiskt rimligt i denna energikris är inte så säkert...

Hur har du tänkt isolera?
Rätt isolerat går det inte åt mycket ström att hålla varmt.
Vad ska du göra i hobbyrummet?

/W

Om du bara behöver värma upp det då du ska vara där fungerar det utmärkt och kostar inte så mycket (om du bara är där ibland)

Vet dock inte hur värme/avkylnings cykler påverkar fuktigheten.

F fribygg skrev:
Det funkar nog, men om det är ekonomiskt rimligt i denna energikris är inte så säkert...
Vad finns det för allternativ?

Det finns inga rimliga alternativ.
Ett så litet rum (som är välisolerat) behöver inte mycket energi, så alla alternativ till en simpel elradiator blir olönsamma.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
rk89 rk89 skrev:
Vad finns det för allternativ?
Är garaget fristående eller vidbyggt? Vilken temperatur kommer du hålla?

Om möjlighet finns bör man nog koppla på husets värmesystem.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hur har du tänkt isolera?
Rätt isolerat går det inte åt mycket ström att hålla varmt.
Vad ska du göra i hobbyrummet?

/W
Det är redan isolerat. Snickeri hade jag tänkt hålla på med.

rk89 rk89 skrev:
Ligger det i själva huset, i källaren, kanske vidbyggt eller fristående?

• Gilla
rk89
  • Laddar…
rk89 rk89 skrev:
Hej
Ett oljeelement kommer fungera fint.
Ta ett enkelradigt som går att torka av från damm.

Lycka till
/W

• Gilla
rk89
  • Laddar…
Vilken elektrisk radiator som helst fungerar. Den behöver inte vara fylld med olja.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
En oljefylld radiator ger jämnare värme än en utan olja, men är långsammare. Ska du bara värma upp rummet när du använder det är det därför bättre att välja en radiator utan olja.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
P peroande skrev:
En oljefylld radiator ger jämnare värme än en utan olja, men är långsammare.
Det var en sanning förr i tiden när man hade bimetalltermostater. Nu för tiden har de flesta radiatorer elektroniska termostater med PWM-reglering. Då spelar massan inte alls lika stor roll.

De billiga modellerna kör fortfarande med olja för att dölja dålig reglering.

• Gilla
rk89 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var en sanning förr i tiden när man hade bimetalltermostater. Nu för tiden har de flesta radiatorer elektroniska termostater med PWM-reglering. Då spelar massan inte alls lika stor roll.

De billiga modellerna kör fortfarande med olja för att dölja dålig reglering.
Det finns en poäng att använda en sluten radiator i ett snickeri med tanke på slipdamm och annat. Ditt resonemang om temperaturreglering mellan olika radiatortyper håller jag med om till 100%.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har en fristående exakt så stor verkstad. En bod på 2x3 meter isolerad med 70 mm ungefär i väggarna och kanske 20 mm i taket. Har en frostvakt på 200W som jag drar igång när det kryper under nollan på dagarna. Ska jag vara där någon längre stund under vintern så drar jag igång byggfläkten 15 min. Det räcker.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.