Husägaren fick åka 5 kilometer och larma Räddningstjänsten personligen.
Du kan läsa artikeln här: Upptaget hos SOS: Fläktbranden blev full husbrand
1 258 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Upptaget hos SOS: Fläktbranden blev full husbrand
-
På konsumentens sida · 3 257 inlägg 16 sep 2014 07:40
-
16 sep 2014 18:21 #2
Kom ihåg att vara väldigt försiktig med att dra några slutsatser om huruvida telefonerna fungerade eller inte, om det var fel hos SOS Alarm eller ej INNAN man gjort en utredning! Även räddningstjänstens representant ska vara lite försiktig i sina uttalanden innan han vet med säkerhet vad som hänt!!
-
18 sep 2014 10:36 #3
Hade hon haft en bra släckare och kunskap att använda den skulle hon med lätthet släckt detta själv. Allmän brandutbildning borde ligga med i läroplanen i skolan tillsammans med HLR/första hjälpen. Kunskapen finns redan i kommunens organisation och även personal som kan utbilda eleverna. Men det tar förstås tid från innebandy och fotboll... ;-)
-
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 18 sep 2014 13:1118 sep 2014 13:11 #4
Inte så säkert att man släcker det där lätt själv. beror mycket på hur långt det hade spridit sig innan det upptäcktes. Jag har släkt en brand på riktigt en gång. En väldigt gammal kopieringsmaskin (ett åbäke som vägde typ 200kg) som började brinna, på jobbet. Det slog ut halvmeterhöga lågor.
Vi fick fram en kolsyresläckare, lågorna slocknade på några sekunder, men så fort jag slutade spruta kolsyra mot branden så flammad det genast upp igen. Till slut tömde jag hela släckaren samtidigt som någon annan tryckte på brandlarmet. Då när jag hade kylt ner hela maskinen till kolsyresnö (lite överdrivet) höll sig branden släckt. Så när brandkåren kom in så var det släckt.
Den branden var koncentrerad till kanske 30x30 cm yta, och plast, ett transportband av gummi och ca 100 pappersark, men komplicerades av att det var inne i maskinen. Hade en större del av maskinen brunnit så finns det inte en chans att jag skulle kunnat släcka med den släckaren. -
18 sep 2014 13:37 #5
Hej Hempularen, nu var jag inte tillräckligt tydlig när jag bara skrev en bra släckare, i detta fallet hade en kolsyresläckare varit helt förkastlig, det är den i 95 % av fallen, det du ska ha i hemmet är en 9 eller 12 kg pulversläckare alternativt 9 liter skum eller vatten, allt enligt Svebras rekommendationer.
Pulver är alltid att föredra och gå inte på myten om att det smutsar ner, vad tror du inte en brand gör?
Med en pulver 12 kg hade du, under förutsättning att du har rätt handhavande, kunnat släcka denna brand, när du gjort det hade nog räddningstjänsten anlänt kort därefter om allt fungerar som det ska med telefoni och utlarmning och hjälpt dig med ev. eftersläckning, sanering i form av restvärdesräddning och kollat upp så det inte ligger och pyr i trossbotten mm.
Visst det hade sett ut som kriget efteråt men du kan flytta in igen i princip omgående eller efter någon dag om man behöver ställa in några rökätare.
Har någon frågor som rör brandskydd och/eller försäkringsfrågor inom brand går det bra att skicka PM så svarar jag er i möjligaste mån. -
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 18 sep 2014 13:5018 sep 2014 13:50 #6
I fallet med kopieringsmaskinen så fanns det en vattensläckare precis bredvid maskinen. Den ville jag inte använda, för då i början verkade branden kontrollerbar, trodde att maskinen kunde gå att rädda. Så jag och en kollega började försöka få ut de brinnande pappren. Vi fick ut en hel hög som lämnades att brinna på golvet (linoleum), en annan kollega kvävde den brinnande högen med fötterna. Men allt eftersom vi fick ut papper så såg vi hur branden tog sig i gummibandet, och platsdetaljer, lågorna ökade i höjd och började slicka ett sprinklermunstycke (maskinen var placerad i snedutrymmet under en trappa, med sprinkler i huvudhöjd). Då påbörjade jag med vattensläckaren, hann dra säkringen på den. Men precis när jag skulle dra i handtaget på den så kom någon springande med kolsyresläckaren som fick bli huvudalternativet.
Några dagar senare när vi fått en ny kopieringsmaskin så kom det även en pulversläckare istället för vattensläckaren på plats.
Jag skulle nog ha varit ännu mer tveksam till pulversläckare i det läget, i lokalen fanns det diverse mätinstrumet för minst 100 milj.- Laddar…
Liknande trådar
-
Larm CTC EcoAir 107 "Pressostat högtryck"
Värmepumpar -
IVT 495: Larm Pressostat Låg
Värmepumpar -
Bytesgaranti hos Fortum
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ideell förening för vägskötsel, avslag hos Skatteverket
Juridik -
Avslutad: Vinn juridisk rådgivning hos Lexly + samboavtal eller äktenskapsförord upprättat av jurist
Tävling