Byggahus.se

Upptäckte en trasig gaspanna innan vi ska flytta

1. K
    Medlem · Nivå 8
    TS: Jag antar att den lösa slangen är fixad. Finns det något annat problem med gaspannan idag?
    Om inte, anser jag att säljaren inte behöver göra något mer. Som någon skrev, tekniska livslängden är kanske inte uppnådd, men däremot otursåldern där reparationer kan vara dyra, tillräckligt dyra för att man ska överväga byte till nytt system.

Dumt av säljaren att koppla tvättmaskinen till gaspannan. Om ni får pengar till en ny maskin ska ni definitivt ta det. De flesta moderna tvättmaskiner går in i otursåldern efter tre år när garantin är slut. Om det inte blir fel på kretskortet eller motorn går vitala delar av plast sönder.
    Centraldammsugaren, där kan det ju vara svårt att bevisa att den inte gått sönder efter tillträdet..Är den helt död, eller är det dåligt sug? I det senare fallet kan det ju vara väntat på en gammal anläggning.
    Bristande flyttstäd ska ju helt klart bekostas av säljaren.

Om det nu är så att gaspannan fungerar idag, bör ni inrikta er på att få ersättning för tvättmaskinen och flyttstäd.

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Om det bara var en trasig slang som nu är åtgärdad verkar det inte vara ett stort problem. Dålig dammsugare och dito flyttstäd störigt men ändå inget direkt byggfel. Hoppas ni kan glädjas i ert nya hus!

3. M. Svensson
    Medlem Nivå 1
    Centraldammsugaren behöver bytas kol på.
    Min canvaq husky gick ett litet kretskort sönder på och det kostade dryga tusenlappen. Har gått många år efter det.
    Har bott 14 år här och minst åtta år efter byte av kretskort. Kanske räcker att byta komponent på kortet om man har ett elektroikproffs i bekantskapskretsen.

4. M
    Medlem · Nivå 5
    Hej igen!
    Vad betyder det du skrev att centraldammsugaren skulle vara ”itu”?

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Det var en skarp analys av "centraldammsugaren är också itu". ;). När min var itu så behövde jag byta lager i motorn också.

• Laddar…
  6. M. Svensson
    Medlem Nivå 1
    Jag menar att en Centraldammsugare kan vara värd att reparera.

7. M
    Medlem · Nivå 5
    Klart det oftast är värt att reparera. Men först vill man veta vad som är fel. ”Itu” betyder isärtaget, delat. Men betyder kanske ”diffust fel” i andra delar av landet. Kanske spännet som håller ihop delarna kommit snett? :)