Hej!

Vi har bott i vårt hus i endast några månader och upptäckte idag när jag skulle skruva åt en krok i badrummet att det var som en svag vibration när jag tog i den. Jag blev väldigt fundersam så mätte med en multimeter från kroken till elementet och de visade 230V. Min gissning är att tidigare ägare har skruvat i en elledning när de satt upp kroken. Bara ren tur att ingen fått sig en stöt! Vi kommer kontakta elektriker som får kika på det så snart som möjligt. Min fundering är dock om detta kan gå som dolt fel?

Hur dold är kroken? 😬

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Hur dold är kroken? 😬
Inte dold alls. Den är till för att hänga upp handdukar på, men det är inte meningen att det ska ligga spänning på den. De är ingen handdukstork. 😅

Välkommen till forumet.
Var det du själv som skruvade åt så den blev strömförande?

Ingen jordfelsbrytare?
Även om det mot förmodan skulle klassas som dolt fel, lär kostnaden att åtgärda detta vara ganska låg och det blir svårt att få rätt om säljaren vägrar.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Välkommen till forumet.
Var det du själv som skruvade åt så den blev strömförande?
Nej jag kände på den för jag har tidigare märkt att den suttit löst, och ville nu fixa så att den inte satt så löst. De var då jag kände att den vibrerade och då blev jag fundersam. Jag har inte skruvat något på den iom att jag upptäckte spänningen.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ingen jordfelsbrytare?
Även om det mot förmodan skulle klassas som dolt fel, lär kostnaden att åtgärda detta vara ganska låg och det blir svårt att få rätt om säljaren vägrar.
Jo de finns en jordfelsbrytare så kan tycka att den borde reagerat 🤔 Nä det kanske inte blir så stora kostnader?

Fairlane
Ett fel låter det som och också en oförväntat och svårt att finna, men det saknas ett krav för att klassa det som dolt, nämligen hur prisbilden på huset hade påverkats om felet var känt.

Om ni känt till felet innan ni köpte, hur många 100.000 hade ni bjudit lägre och hade ni då fått köpa?

För att klassas som dolt fel så ska det märkbart påverkat priset och när lär man nog inte vara nära.

• Gilla
Farstatjej90 och 5 till
  • Laddar…
Det känns som en översyn av elen är på sin plats givet att det finns JFB installerat. Prova att motionera brytaren med test-knappen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett fel låter det som och också en oförväntat och svårt att finna, men det saknas ett krav för att klassa det som dolt, nämligen hur prisbilden på huset hade påverkats om felet var känt.

Om ni känt till felet innan ni köpte, hur många 100.000 hade ni bjudit lägre och hade ni då fått köpa?

För att klassas som dolt fel så ska det märkbart påverkat priset och när lär man nog inte vara nära.
Okej men det låter ju ändå lovande för våran del att det förhoppningsvis inte är ett jättedyrt fel? Om än jävligt farligt 🫣

Skit i dolt fel där finns inget att hämta.

Troligen är det helt enkelt en olycklig händelse att skruven råkar penetrera en elledning.
Men visst, använder man en alldeles för lång skruv är det möjligen vårdslöshet men uppsåt saknas så...

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lollov skrev:
Okej men det låter ju ändå lovande för våran del att det förhoppningsvis inte är ett jättedyrt fel? Om än jävligt farligt 🫣
Jag är inte elektriker, men nej det bör inte vara ett dyrt för att åtgärda. Om det är jävligt farligt, lite farligt eller mest obehagligt vågar jag inte värdera.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det känns som en översyn av elen är på sin plats givet att det finns JFB installerat. Prova att motionera brytaren med test-knappen
Cruzze Cruzze skrev:
Det känns som en översyn av elen är på sin plats givet att det finns JFB installerat. Prova att motionera brytaren med test-knappen.
Japp, vi ska försöka få hit elektriker så snart det går. JFB löser ut med testknappen. Läste dock att den inte ligger över uppvärmningen, men har svårt att tro att den elledningen skulle gå i väggen i badrummet. Värmepannan ligger i andra änden av huset än vart badrummet är. Vi har vattenburna element. 🤔

Hmm... Inte helt 100% på vad du skriver. Men värmepannan kan absolut stå som "undantagen från jordfelsbrytare" i märkningen i elskåpet. Förmodligen är det en ledning till belysning eller så som skruven gått in i.

L Lollov skrev:
Okej men det låter ju ändå lovande för våran del att det förhoppningsvis inte är ett jättedyrt fel?
Det kostar tiden det tar att skruva ut kroken och trycka in lite silikon i hålet. Dvs 40:- om du gör det själv och en tusenlapp om du ringer en elektriker (och ytterligare en tusenlapp om elektrikern ringer dit plattsättaren för att trycka i silikonet) .

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.