Byggahus.se
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Jag tänker så här, vilken entreprenad har ni haft? Dvs beställt allt färdigt från husleverantör? Har ni beställt nyckelfärdigt och haft en SB så är den för att se att entreprenören har gjort sitt åtagande mot beställaren, det ni kan göra är en reklamationsbesiktning mot eran beställare i sin tur inom skälig tid, dvs 2 månader och reklamera att det inte är enligt eran beställning
Vi har nu skickat en reklamation direkt till arbetsledaren. Vi skrev även att vi kommer ha en särskild besiktning.
Svaret var "vi välkomnar en särskild besiktning, hänvisade oss att ta kontakt med Gar-bo för mer information eller att vi åtgärdar de punkter "vi" kommit överens om.
De var här en runda för några veckor sedan, innan vi sett övriga punkter. Då kom vi överens om att vissa saker skulle åtgärdas och han skulle sammanställa detta i ett e-mail. När jag fick e-mailet saknades ett flertal av dessa punkter vi enats om. Så den listan är inte komplett.

Osäker på vad det innebär för oss rent krasst och vad vi har för rättigheter om vi begär en särskild besiktning. Vad händer därefter? Bör man försöka komma överens, tror det är omöjligt men kanske värt att kämpa för det istället?

1 1sthusbygge skrev:
Vi har nu skickat en reklamation direkt till arbetsledaren. Vi skrev även att vi kommer ha en särskild besiktning.
Svaret var "vi välkomnar en särskild besiktning, hänvisade oss att ta kontakt med Gar-bo för mer information eller att vi åtgärdar de punkter "vi" kommit överens om.
De var här en runda för några veckor sedan, innan vi sett övriga punkter. Då kom vi överens om att vissa saker skulle åtgärdas och han skulle sammanställa detta i ett e-mail. När jag fick e-mailet saknades ett flertal av dessa punkter vi enats om. Så den listan är inte komplett.

Osäker på vad det innebär för oss rent krasst och vad vi har för rättigheter om vi begär en särskild besiktning. Vad händer därefter? Bör man försöka komma överens, tror det är omöjligt men kanske värt att kämpa för det istället?
Jag rek att ni inte gör som er motpart rekommenderar utan istället kontaktar en oberoende besiktningsman för den särskilda besiktningen, ex via SBR. En särskild besiktning kan inriktas mot vissa saker som ni anser är felaktigt, ex kakling i badrum. En överbesiktning i ert fall skulle ha inneburit att hela slutbesiktningen skulle ha gjorts om, men tidsfristen för överbesiktning brukar vara 4 v och ni är väl förbi detta nu? Mvh

• Gilla
1sthusbygge
  • Laddar…
M May skrev:
Jag rek att ni inte gör som er motpart rekommenderar utan istället kontaktar en oberoende besiktningsman för den särskilda besiktningen, ex via SBR. En särskild besiktning kan inriktas mot vissa saker som ni anser är felaktigt, ex kakling i badrum. En överbesiktning i ert fall skulle ha inneburit att hela slutbesiktningen skulle ha gjorts om, men tidsfristen för överbesiktning brukar vara 4 v och ni är väl förbi detta nu? Mvh
Vi har pratat med en högre uppsatt chef på detta ställe och kommit överens om ett möte med arbetsledarna för att gå igenom vårt hus och det vi vill reklamera för att förhoppningsvis komma fram till en lösning. Jag är tveksam till om det går. I annat fall går vi vidare med en särskild besiktning, dock är jag osäker på om de tittar på "skönhetsfel" som en del av våra punkter avser.
Vi har redan passerat tiden för en överbesiktning.

Även "skönhetsfel" skall givetvis åtgärdas. Men normen för vad som anses vara ett fel kan ibland kännas lite "vidlyftig".

• Gilla
1sthusbygge
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
1 1sthusbygge skrev:
Vi har pratat med en högre uppsatt chef på detta ställe och kommit överens om ett möte med arbetsledarna för att gå igenom vårt hus och det vi vill reklamera för att förhoppningsvis komma fram till en lösning. Jag är tveksam till om det går. I annat fall går vi vidare med en särskild besiktning, dock är jag osäker på om de tittar på "skönhetsfel" som en del av våra punkter avser.
Vi har redan passerat tiden för en överbesiktning.
Hej kan du ge exempel på vad för skönhetsfel ni har?

Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Hej kan du ge exempel på vad för skönhetsfel ni har?
Det är allt lister runt dörrar som är spruckna och "flisade" vid kapning. Fönsterbrädor och mittenbrädor som är sneda och sönderflisade. Skadade brädor som de målat med bättringsfärg. Sneda dörrar och luckor i kök. Skruvar längst väggar som inte spacklats, färg som saknas längst med taklist och färgspill lite är och var. Golvlister med mellanrum.Listan kan göras lång...

• IMG_20190221_095643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20190221_095825.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20190221_100011.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20190221_100825.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
1 1sthusbygge skrev:
Det är allt lister runt dörrar som är spruckna och "flisade" vid kapning. Fönsterbrädor och mittenbrädor som är sneda och sönderflisade. Skadade brädor som de målat med bättringsfärg. Sneda dörrar och luckor i kök. Skruvar längst väggar som inte spacklats, färg som saknas längst med taklist och färgspill lite är och var. Golvlister med mellanrum.Listan kan göras lång...
Tack för svar, likadant hos oss :(.

Tack för svar, likadant hos oss :(.
Har ni anmärkt felen till de som byggt huset? Vad har ni fått för respons?

Lisa&Sluggo
1 1sthusbygge skrev:
Har ni anmärkt felen till de som byggt huset? Vad har ni fått för respons?
Anmäler allt med bild och text. Responsen är sisådär tyvärr.
Var i landet har ni byggt, du behöver inte uppge exakt :)

Anmäler allt med bild och text. Responsen är sisådär tyvärr.
Var i landet har ni byggt, du behöver inte uppge exakt :)
Vi har byggt i en närkommun till Göteborg, ni? :)

Lisa&Sluggo
1 1sthusbygge skrev:
En bit utanför Stockholm.

• Gilla
1sthusbygge
  • Laddar…
M May skrev:
Hej, Vi var i samma läge och har gjort hela resan. 2-årsbesiktning igår. Många läxor lärda. Detta är en skitbransch och de som inte byggt förut eller har egen byggkompetens får problem. Om du vill skulle vi kunna ge er råd i ett samtal, eller så kan vi föra en diskussion via detta forum. Kortfattat:
Acceptera inte skitsnacket. Begär direkt en överbesiktning. Den får ni betala och det är det värt. Absolut krav är att den som gör nya besiktningen inte är ansluten till ett försäkringsbolag som samarbetar med husföretaget. Ta noggranna referenser på besiktningsmannen. Bor ni i Gbg kan vi rekommendera en kompetent och mycket nogrann person.
Med vänlig hälsning,
Var länge sedan du skrev denna kommentar nu men kan jag möjligtvis få kontaktinformation till besiktningsmannen?

• Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Var länge sedan du skrev denna kommentar nu men kan jag möjligtvis få kontaktinformation till besiktningsmannen?
Hej, Vi rek Huskompetens i Gbg/Torslanda. Lustigt nog var det han (Bolteus) som var KA i sista avsnittet av Husdrömmar (byggnation i Veddige). Lycka till. https://huskompetens.se/tjanster/kontrollplan-pbl/

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
1 1sthusbygge skrev:
Kungälv?

S
1 1sthusbygge skrev:
Bedrövligt. Nog fasen ska man kunna begära bättre nivå på snickerier och byggnation. Men jag har sett ännu värre. Vi bodde i en nybyggd hyra där i princip allt var åt hlvt. Trots påpekanden till projektledaren ( en nysnuten byggnadsingenjör som inget begrep) och till bostadsbolaget hände inte ett jota. Inte ens vid den 2 åriga garantibesiktningen där jag närvarade och pekade ut alla fel hände något. Men full hyra skulle givetvis betalas. På frågan hur bostadsbolaget kunde acceptera alla dessa fel i vår lägenhet samt alla fel i övriga lägenheter svarades med total tystnad. Nu är detta kanske inte samma sak, men var beredda på att få bryta och bända mot byggföretaget. Dom kommer nog att streta emot så mycket det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.