Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Upptäckt fel efter garantin gått ut

  1. M
    Medlem · 5 inlägg

    masjos

    Medlem
    Vad har vi för läge när vi nu i kylan upptäcker att vattnet till badrummet på ovanvåningen fryser i ett isolerat utrymme? Han entreprenören nåt ansvar för fel som svårligen kunnat upptäckas (likn dolda fel vid fastighetsköp)? Entreprenaden är avtaldad enligt ABS 05. Byggfelsförsäkring i Försäkrings AB Bostadsgaranti.

    Huset är 2,5 år gammalt och byggentreprenörens garanti löpte alltså ut i våras. Badrummet färdigställdes senare. Vi har haft en termograferingsfirma med värmekamera här vid två tillfällen, både innan entreprenören var färdig (och då upptäckte vi fel som fick åtgärdas) och efter inflyttning. De har inte upptäckt det här problemet.

    Men en mycket enkel IR-termometer kan vi nu konstatera att det är minus 10 grader (ute är det just nu minus 24) på golvet utåt takvikeln i det fullisolerade kryputrymmet. Det kan det rimligen inte vara utan att något inte stämmer med ritningarna.

    Jag tänkte att det iaf ska räknas som ett byggfel, för det är fel byggt, Men om det inte är byggt enligt ritrningarna så är det väl just inte fackmannamässigt och då ser inte byggfelsförsäkringen ut att gälla? Är det verkligen så illa?

    Tyvärr känns det som att det är risk att vi behöver montera ner ventilationskanaler för att ens kunna komma åt att undersöka vad problemet är. Besvärligt och kostsamt...
     
  2. B
    Medlem · Oslo · 87 inlägg

    Björn Grylls

    Medlem
    Ditt resonemang om att om det inte är fackmannamässigt för att det inte är byggt enligt ritningarna får jag inte att gå ihop. Det finns ofta flertalet fackmannamässiga lösningar på ett och samma problem. Dessutom så är tyvärr inte alltid ritningar rätt heller. Så från det perspektivet bör du kunna anmäla det till ditt försäkringsbolag som byggfel.

    Om garantin löpt ut så har den, oavsett vad så måste ju problemet åtgärdas pronto då det verkar som att det finns risk för följdskador.
     
  3. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

    Glufsglufs

    Medlem
    Finns ju vissa delar i ett bygge som har förländ garantitid också så kolla upp det.
     
  4. B
    Medlem · 1 450 inlägg

    Bambi

    Medlem
    Hej!

    Ofta gäller konsumenttjänstlagen 3 år men ställer krav på att man reklamera i tid så reklamera snarast till din leverantör. Sen beroende på hur hjälpsam han är så får man väga kostnaden att strida mot att åtgärda det själv och hur stor chans man vinner en ev tvist.

    Kanske räcker att TA bort fåtal panelbrädor och isolerar där det ev har missats och det blir mycket billigare än att strida.

    Lycka Till!
     
  5. t_ehrngren
    Medlem · Västmanland · 142 inlägg

    t_ehrngren

    Medlem
    Garanti är en sak, ansvar en annan.
    Ansvarstiden är 10 år.

    Upptäcker du ett fel inom ansvarstiden har du rätt att få det avhjälpt enligt nedan:

    ABS 05
    Om det vid småhusentreprenad har gjorts en slutbesiktning enligt 53 §, får reklamation enligt 17 § första stycket inte göras senare än tio år efter det att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket, såvida inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse.

    Konsumenttjänstlagen
    17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
    Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.
    Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta gjordes. Lag (2005:61).
     
    Redigerat 13 jan 2011 14:11
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.