Hej. Har ett souteränghus ca 40 m2 gillestuga. Nu var det dags att göra om lite. Började slita upp golvet och märkte då att ryktet i grannskapet om att det skulle finnas en pool i källaren var sant :banghead:
Den är gjuten och lagt ett lock på av ett gammalt trägolv. Den verkar aldrig ha haft någon funktion utan det är nog så att husets första ägare beslutade sig för att inte slutföra poolbygget.

Man kan ha åsikter om att det skulle vara mysigt med pool, men för mig själv så är det ett stort nej. I varje fall i källarplan och 1,5 meter från trappan med 3 små barn hemma. Nej den uppblåsbara vi har på altanen 7 meter längre bort funkar utmärkt på sommaren.

Så nu är frågan. Hur sätter jag igen detta? Tidigare konstruktion verkar vara ett stort trälock av ett gammalt parkettgolv. Nu har parketten släppt från sin limning på golvet och det går att uppmäta fuktighet över 40% på det som ligger kvar.
Jag vill inte ha organiskt material där. Mina tankar var att fylla poolen med något, sedan cellplast, armering och betong sista 30-40 cm. Eller finns det stora block av cellplast man kan köpa för att fylla hela poolen med? Har inte mätt ännu, men den är säkert 1,5 m djup och ca 12-15 m2.
Resten av golvet är betongplatta med gammal plastmatta på.

Tankar om andra lösningar mottages gärna!

Bild? :)

DSC_1522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1521.jpg
Skapa konto

Än så länge så har vi inte rivit upp allt. Det rena träet som syns är den delen av parkettgolvet som är kvar efter att vi har tagit bort lösa delar. Det är också det som agerar lock till poolen

Fyll med makadam och avsluta med cellplast, armering och betong sista 30-40 cm.

Regla upp ett bjälklag över poolen och bygg en myshörna till barnen där under. Det kommer att bli kvarterets häftigaste lekplats.

När barnen vuxit upp bygger du om den till vinkällare.

Ett glasgolv, så att man kan titta ner, vore häftigt.

• Gilla
pH11 och 20 till
  • Laddar…
Finns det något bra alternativ till makadam? Tomten ligger till så att det blir skottkärra sista biten om jag kör med makadam. Att dra x ton makadam med kärran ser jag inte fram emot :D

pelpet skrev:
Regla upp ett bjälklag över poolen och bygg en myshörna till barnen där under. Det kommer att bli kvarterets häftigaste lekplats.

När barnen vuxit upp bygger du om den till vinkällare.

Ett glasgolv, så att man kan titta ner, vore häftigt.
Detta ( om det går att genomföra ) kan bli det häftigaste på bh på väldigt väldigt länge!!!!😍😃😃😃

Hehe I wish. Vi har nog bestämt oss för att det ska agera vardagsrum/gillestuga i den klassiska bemärkelsen. Det ska på en schysst u-soffa efteråt och en tv ska upp på väggen m.m.
Jag ser mer utrymmet just nu som en riskkonstruktion och vill bara bli av med det. Vi har tidigare haft problem med fukt i källarväggarna efter en vattenläcka och alla tankar om att ha ett utrymme som går ner en meter under plattan känns inte så lockande :D

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
andersjg skrev:
Finns det något bra alternativ till makadam? Tomten ligger till så att det blir skottkärra sista biten om jag kör med makadam. Att dra x ton makadam med kärran ser jag inte fram emot :D
Om du inte kommer ända fram med en lastbil så kanske du kan leja en sugbil. Dom kan ju suga en massa stora grejer då dom suger ur torpargrunder och liknande. Dom kan ju blåsa också?, borde gå att dra en slang och blåsa in fyllnadsmaterial innan du gjuter på det?

MVH

Anders

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
andersjg skrev:
Hehe I wish. Vi har nog bestämt oss för att det ska agera vardagsrum/gillestuga i den klassiska bemärkelsen. Det ska på en schysst u-soffa efteråt och en tv ska upp på väggen m.m.
Jag ser mer utrymmet just nu som en riskkonstruktion och vill bara bli av med det. Vi har tidigare haft problem med fukt i källarväggarna efter en vattenläcka och alla tankar om att ha ett utrymme som går ner en meter under plattan känns inte så lockande :D
soffa, tv.......BIO..........ett gigantiskt bashorn i detta utrymme låter perfekt.

• Gilla
Bj och 1 till
  • Laddar…
andersjg skrev:
Det ska på en schysst u-soffa efteråt och en tv ska upp på väggen m.m.
J

Nedsänkt soffa kanske?

miller-house-sunken-room.jpg
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
Det får nog bli ett försäkringsärende det här, borrade upp ett hål i "locket". Det stod typ 15 cm vatten i poolen. Förhoppningsvis en kvarleva från vår förra vattenskada. Då gick kommunens anslutning sönder på gatan och stod och forsade mot vår vägg i 4 dagar innan det blev åtgärdat. Annars har vi ett trevligt nytt år att se fram emot... suck. :D

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Att bara gjuta igen en sådan möjlighet låter som rätt obetänkt. Att få en vattenskada från en rörläcka har ju inget att göra med ett utrymme 1,5 m under golvet. Fyller du igen hålet kan ju fukt krypa in och går upp genom betongen utan att det syns. Betong är inte vattentätt! Mycket bättre att ha en möjlighet att inspektera.
Barnen växer upp snabbt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående - du minskar inte fuktrisken genom att fylla poolutrymmet med grus eller betong. Det är bara en onödig kostnad och försvårar ett framtida nyttjande av poolen. Behöver du inte utrymmet så se till att antingen fuktspärra ordentligt mot ett bjälklag som ligger ovanför, eller ventilera utrymmet ordentligt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Mja, förutsatt att grundvattennivån står tillräckligt lågt och dränering fungerar (även efter värsta tänkbara blötsommar och några dagars intensivt regnande) så går det absolut att fylla igen gropen med t.ex. makadam. Avsluta med minst 10 cm frigolit* och sen en betongkaka för att få den kalla sidan där fukt fäller ut under frigoliten och undersidan av betongkakan varm och torr.
Då är det ju samma konstruktion som dagens platta på mark, som vi iaf idag anser fungera.

*och absolut mer frigolit om det är tänkt att vara golvvärme.

Men det är kanske ändå lite synd att avveckla en möjlighet att göra något kul ... ;)

• Gilla
peterhjalmarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.