Hej!
Håller på med mitt värmesystem. I värmesystemet finns en värmepump (NIBE 1115) Den har nog fungerat som den ska - utan problem. Men så började jag göra om värmesystemet (nya element, acc.tank, ny cirkulationspump till elementen - byte av expansionskärl till kollektorslangen. osv.) Fick även fylla 40-50l sprit. Detta har inneburit att pumpen stod stilla en längre tid. Samt att även värmesystemet har saknat vatten. Nu när systemet skulle "dras igång" igen, har jag haft en del problem.
Det största problemet har varit att lufta systemet. När cirkulationspumpen för värmesystemet skulle startas hördes det som en tvättmaskin. Samma sak gällde cirkulatrionspumpen i värmepumpen. Trots att det kommer vatten från elementen, (ingen luft) när dessa luftas, måste det finnas mer luft i systemet.
Ställde cirkulationspumpen för värmesystemet på "1" och lämnade den i ett par dagar. Blev bättre - hörde den knappt, när jag kom till baka. Ökade flödet till "2" - genast blev det "diskmaskin" igen... Men fortfarande ingen / väldigt lite luft i elementen. Det blir bättre och bättre, men verkar ta tid. (och vet fortfarande inte var luften tar vägen).
Så till värmepumpen - i början slog den av, nästan direkt. Även här låter det som ett vattenfall när jag tvångsstyr cirkulationspumpen, trots att den befinner sig lägst i värmesystemet. Finns det något sätt att lufta värmepumpen?
Nu startar värmepumpen upp "som vanligt" - dock osäker hur jag ska ställa värmepumpen - men jag vred på max effekt.
VB-f går snabbt upp i värme - långt över 50-60grader - även värmeröret från pumpen värms snabbt upp och blir brännhett.
Är ganska säker att röret innehåller vatten - Det vattnet går in uppe, i en acc. tank - efter tanken är vattnet "kallt".
Detta trots att VB-r fortfarande bara håller ca 10 grader.
När den har startat / stoppat / väntat / startat / stoppat / väntat ett antal gånger, börjar temperaturen i acctanken stiga något, men returen förblir "kall"...
Detta måste innebära att det kalla vattnet inte cirkulerar / får kyla "pumpen" på rätt sätt.
Men vad kan vara fel?
Är det cirkulationspumpen i värmepumpen för värmesystemet som "gett upp"? (den låter väldigt mycket, och darrar när man känner på den) - En standard Grundfos UPS 25-80
Måste hela värmesystemet tömmas igen, om/när den ska bytas? (ser direkt inga stoppkranar...)
Är det samma modell jag ska söka - eller finns det någon bättre idag?
Eller kan det vara värmeväxlaren som blivit "tät" - på något sätt?
Snart kollar jag igen om det fastnat någon luft i elementen...
Hur går jag vidare och felsöker?
Håller på med mitt värmesystem. I värmesystemet finns en värmepump (NIBE 1115) Den har nog fungerat som den ska - utan problem. Men så började jag göra om värmesystemet (nya element, acc.tank, ny cirkulationspump till elementen - byte av expansionskärl till kollektorslangen. osv.) Fick även fylla 40-50l sprit. Detta har inneburit att pumpen stod stilla en längre tid. Samt att även värmesystemet har saknat vatten. Nu när systemet skulle "dras igång" igen, har jag haft en del problem.
Det största problemet har varit att lufta systemet. När cirkulationspumpen för värmesystemet skulle startas hördes det som en tvättmaskin. Samma sak gällde cirkulatrionspumpen i värmepumpen. Trots att det kommer vatten från elementen, (ingen luft) när dessa luftas, måste det finnas mer luft i systemet.
Ställde cirkulationspumpen för värmesystemet på "1" och lämnade den i ett par dagar. Blev bättre - hörde den knappt, när jag kom till baka. Ökade flödet till "2" - genast blev det "diskmaskin" igen... Men fortfarande ingen / väldigt lite luft i elementen. Det blir bättre och bättre, men verkar ta tid. (och vet fortfarande inte var luften tar vägen).
Så till värmepumpen - i början slog den av, nästan direkt. Även här låter det som ett vattenfall när jag tvångsstyr cirkulationspumpen, trots att den befinner sig lägst i värmesystemet. Finns det något sätt att lufta värmepumpen?
Nu startar värmepumpen upp "som vanligt" - dock osäker hur jag ska ställa värmepumpen - men jag vred på max effekt.
VB-f går snabbt upp i värme - långt över 50-60grader - även värmeröret från pumpen värms snabbt upp och blir brännhett.
Är ganska säker att röret innehåller vatten - Det vattnet går in uppe, i en acc. tank - efter tanken är vattnet "kallt".
Detta trots att VB-r fortfarande bara håller ca 10 grader.
När den har startat / stoppat / väntat / startat / stoppat / väntat ett antal gånger, börjar temperaturen i acctanken stiga något, men returen förblir "kall"...
Detta måste innebära att det kalla vattnet inte cirkulerar / får kyla "pumpen" på rätt sätt.
Men vad kan vara fel?
Är det cirkulationspumpen i värmepumpen för värmesystemet som "gett upp"? (den låter väldigt mycket, och darrar när man känner på den) - En standard Grundfos UPS 25-80
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste hela värmesystemet tömmas igen, om/när den ska bytas? (ser direkt inga stoppkranar...)
Är det samma modell jag ska söka - eller finns det någon bättre idag?
Eller kan det vara värmeväxlaren som blivit "tät" - på något sätt?
Snart kollar jag igen om det fastnat någon luft i elementen...
Hur går jag vidare och felsöker?
Om du har högpunkter på dina rör/ ackumulatortank mm så måste det ju sitta en luftning annars kan ju luft fastna i dessa. Cirkpumpen måste väl gå när du hör den lever om som du uttrycker dig. Sen kan det ju vara så det fastnat skit i smutsfiltren så den har svårt å bli av med värmen.. eller krånglade växelventil
En uppdatering. Ja, det finns avluftare (dock bara 1st på acctanken) tänkte mer att luften borde stanna i elementen? Nu körde jag i gång systemet, men valde en låg värme (tror inte att kompressorn kommer att starta). I början hade jag "tvättmaskin" i vp:s cirkulationspump. Levde rövare... sedan skalade jag bort slinga efter sling. Kvar 5-10m värmerör. Pumpen blev tystare och tystare. När slinga öppnas / stängs gurgla det i rören, men kanske blir bättre och bättre. Nu körs cirkulationspumparna på högsta läget. Min förhoppning är att luften kommer art samlas i element eller avluftningsvwntilen. Får vara så här några dagar - tror jag.V Vector skrev:Om du har högpunkter på dina rör/ ackumulatortank mm så måste det ju sitta en luftning annars kan ju luft fastna i dessa. Cirkpumpen måste väl gå när du hör den lever om som du uttrycker dig. Sen kan det ju vara så det fastnat skit i smutsfiltren så den har svårt å bli av med värmen.. eller krånglade växelventil
Har nu gått en tid. "gurglandet" / "vaskandet" har minskat betydligt - i princip helt upphört.
Nu kan det inte vara mycket luft kvar. 😀
Kan dock fortfarande se på tryckmätaren hur den "svajar" till när någon luft passerar.
Men ett annat problem har uppstått - tänkte köra kompressorn en stund och kolla funktionen. Men nu uppstår en felkod "HP / MS larm" - Vad den informationen innebär?. Verkar visas alla gånger.
Tänker försöka kolla alla säkringar (om det finns några)
Motorskyddet borde inte ha utlösts, eftersom det låter som att kompressorn startar (några sekunder) innan felmeddelandet visas.
Undra om det finns någon tryck sensor som utlösts och manuellt ska återställas?
Finns det något filter som kan ha blivit igensatt? (nu när det finns mindre luft i ledningarna)?
En sak jag funderat över - kan detta ha påverkat systemt?
Fyllde på etanol/sprit efter byte av expansionskärl på kollektor sidan.
Tyckte att jag fick fylla väldigt mycket (ca 40liter) innan trycket kom upp till ca 2 bar.
Är det dumt att köra för högt tryck på köldbärar sidan?
Just nu kör jag ca 1 bar högre än det skall vara, för att lättare tömma kollektorslangen på ev. luft, eftersom värmepumpen, i princip, är placerad längst ned i systemet.
Kan detta påverka någon givare?
Undra hur jag går vidare med felsökningen?
Nu kan det inte vara mycket luft kvar. 😀
Kan dock fortfarande se på tryckmätaren hur den "svajar" till när någon luft passerar.
Men ett annat problem har uppstått - tänkte köra kompressorn en stund och kolla funktionen. Men nu uppstår en felkod "HP / MS larm" - Vad den informationen innebär?. Verkar visas alla gånger.
Tänker försöka kolla alla säkringar (om det finns några)
Motorskyddet borde inte ha utlösts, eftersom det låter som att kompressorn startar (några sekunder) innan felmeddelandet visas.
Undra om det finns någon tryck sensor som utlösts och manuellt ska återställas?
Finns det något filter som kan ha blivit igensatt? (nu när det finns mindre luft i ledningarna)?
En sak jag funderat över - kan detta ha påverkat systemt?
Fyllde på etanol/sprit efter byte av expansionskärl på kollektor sidan.
Tyckte att jag fick fylla väldigt mycket (ca 40liter) innan trycket kom upp till ca 2 bar.
Är det dumt att köra för högt tryck på köldbärar sidan?
Just nu kör jag ca 1 bar högre än det skall vara, för att lättare tömma kollektorslangen på ev. luft, eftersom värmepumpen, i princip, är placerad längst ned i systemet.
Kan detta påverka någon givare?
Undra hur jag går vidare med felsökningen?
Enda jag vet - är att jag förstår inget....
Har fortsatt försökt analysera varför HP/MS-larmet uppstår.
Dagans analys ger ien viss förståelse till problemet.
Värmepumpen startar och går i ca 1 minut innan HP/MS -larmet visas på skärmen och kompressorn stannar. Har inte hunnit kolla om cirkulationspumpen för kalla sidan snurrar när värmepumpen går.
Cirkulationspumpen för värmebärande sidan (VB) fortsätter att snurra (motsols) även när larmet visas.
Värmepumpen har inte någon elpatron installerad.
Nu inträffar något som jag inte kan förklara.
Returen stiger i värme men framledningstemperaturen ändras inte...
All värme måste komma från cirkulationspumpen - vad jag förstår.
Den blir så varm att jag lyckas inte hålla handen på den. (och returen ökar i värme hela tiden vp är påslagen)
Det är klart att värmepumpen inte gillar när returen håller högre temperatur än framledningstemperaturen.
Trodde först - har cirkulationspumpen börjat snurra åt fel håll? - men det finns en pil bak på pumpen som visar en moturs rotation - pumpen snurrar åt de hållet.
Vad händer och varför?
skickar med ett schema från NIBE
jag tolkar att det är vänster rör som är returen.
Har fortsatt försökt analysera varför HP/MS-larmet uppstår.
Dagans analys ger ien viss förståelse till problemet.
Värmepumpen startar och går i ca 1 minut innan HP/MS -larmet visas på skärmen och kompressorn stannar. Har inte hunnit kolla om cirkulationspumpen för kalla sidan snurrar när värmepumpen går.
Cirkulationspumpen för värmebärande sidan (VB) fortsätter att snurra (motsols) även när larmet visas.
Värmepumpen har inte någon elpatron installerad.
Nu inträffar något som jag inte kan förklara.
Returen stiger i värme men framledningstemperaturen ändras inte...
All värme måste komma från cirkulationspumpen - vad jag förstår.
Den blir så varm att jag lyckas inte hålla handen på den. (och returen ökar i värme hela tiden vp är påslagen)
Det är klart att värmepumpen inte gillar när returen håller högre temperatur än framledningstemperaturen.
Trodde först - har cirkulationspumpen börjat snurra åt fel håll? - men det finns en pil bak på pumpen som visar en moturs rotation - pumpen snurrar åt de hållet.
Vad händer och varför?
skickar med ett schema från NIBE
Logga in
Skapa konto
Vissa framsteg har gjorts - men blev överraskad av resultatet. bifogar ett foto (men blev inte så bra med skuggor och massa rör.) så jag bifogar även en skiss på några delar.
När kulventilen (3) är öppen, fungerar pumpen och leverera värme.
När kulventilen (3) är stängd, dröjer det inte länge innan värmepumpen ger ett HP/MS-larm.
Men med kulventilen (3) stängd, transporteras värmen direkt mellan 1, 3 och 2 och
väldigt lite (obefintligt) med värme kommer fram till elementen. Alla ventiler ska vara öppna. De flesta elementen är luftade. Men systemet är / har varit svårt att lufta. (finns nog luft kvar - enligt den andra cirkulationspumpen) Tycker att all luft borde hamna i elementen - men upplever inte så detta fall.
Någon idé hur jag går vidare?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När kulventilen (3) är öppen, fungerar pumpen och leverera värme.
När kulventilen (3) är stängd, dröjer det inte länge innan värmepumpen ger ett HP/MS-larm.
Men med kulventilen (3) stängd, transporteras värmen direkt mellan 1, 3 och 2 och
väldigt lite (obefintligt) med värme kommer fram till elementen. Alla ventiler ska vara öppna. De flesta elementen är luftade. Men systemet är / har varit svårt att lufta. (finns nog luft kvar - enligt den andra cirkulationspumpen) Tycker att all luft borde hamna i elementen - men upplever inte så detta fall.
Någon idé hur jag går vidare?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sand eller rost efter bytta rör?
Vatten & Avlopp -
Felmeddelande Ikea ugn efter åska
Vitvaror -
Effecta Woody Lambda lägger av efter uppstart
Ved, Pellets, Flis -
Snöslunga Toro 622E, dör efter uppstart, går ojämt.
Trädgårdsmaskiner -
Styr värmepumpen (IVT) efter elpriset under dagen!
Elavtal, elpriser & elförbrukning