Vem har injusterat aggregatet? Ventilationsfirma?

M
O olotor skrev:
Har du ett stort hus kanske aggregatet skulle vara större istället för att ha höga varvtal. Låter inte aggregatet mycket pga de höga varvtalen?
Det står på Heru's hemsida att aggregatet passar för hus upp till 170-180 m2. Nä, aggregatet hörs inte alls. Vad som låter är "frånluftsdonen" men det är rätt lugnt.

M
O olotor skrev:
Vem har injusterat aggregatet? Ventilationsfirma?
Ja.

Manualen anger att aggregatet inte skall köras över 75% kontinuerligt.

Kör mitt 100S EC på TL 65% (63l/s) & FL 70% (70l/s).

M mikethebike1 skrev:
Så här i efterhand kanske det kan vara värmeaggregatet i tvättstugan som hjälper till att värma tilluften innan den släpps ut ur rummen.
Frågan då är om man har monterat tilluftsgivaren efter ditt värmeaggregat för då blir det helt fel.
Tilluftsgivaren skall sitta på tilluftskanalen mellan HERU och dit värmeaggregat.

M
Uppdatering:
Tilluftgivaren satt i fel kanal, den satt i frånluften. Därav körde kylåtervinningen igång och det såg därför ut som att den hade 100% återvinning.

Elvärmen kopplades även bort i Heru då vi redan har ett elvärmt aggregat som tilluften passerar. Allting ser nu ut att fungera som det ska.

• Gilla
Trappa
  • Laddar…
Tycker det är ett relativt högpitchat vinande ljud från frånluftsdonet. Kan inte höra det vid aggregatet men kan höra ungefär samma ton i rummet under aggregatet. Det sitter ett sådan takhuv på frånluften. Är det normalt att det är ett vinande ljud (tänk slipmaskin på håll) eller ska det mer susa som vid inluft?

https://www.soliduct.se/takhuv-vf-160-svart/p-1797.htm

Sen en kanske dum fråga men skruvarna till kåpan på Heru 100. Aldrig stött på sådana förr. De snurrar och sen slår de över så man måste hitta ett mellanläge för att låsa "huven". Varför kör man sådana? Känns alltid som de lätt kan vibrerar upp.

Har problem med att mitt Heru 100 ec växlar mellan 40 och 50 % på tilluften hela tiden nu när det är minusgrader ute. Det går på 50 % (vilket är standardinställningen) i några minuter och sedan går det ner på 40 % i några minuter och sedan uppmtill 50 o.s.v. Jag har -12 ute, 12 vid rotorn, 13 på tilluften, 17 på frånluften och -3 på avluften. Jag har tidigare haft problem med felaktiga temperatursensorer och bytte just uteluftsensorn (som visade +40 när det var -10...) men det verkar inte hjälpa. Kan det vara någon inställning som är fel? Är det så att aggregatet drar ner tilluften för att den blir för kall? Jag har värmaren avstängd.

Ändrade värdet ”gräns a” från 12 till 10 grader under ”tilluft temp låg” i menyn larmparametrar. Märkligt att det fanns där med tanke på att det inte utlöser något larm utan bara sänker fläkthastigheten med ett inställbart värde. Det vore ju inte så dumt med lite hysteres heller. Det kan ju inte vara meningen att fläkten ska gå upp och ned i hastighet i enminutsintervaller. Med den nya inställningen håller sig tilluften stabilt på 12 grader och fläkten håller hastigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.