Byggahus.se

Uppstart av Heru 100 S EC - Tryckfall, varvtal, flöde

  1. H
    Husägare · Nivå 8
    Hej alla!
    Är just i slutfasen av min FTX-installation i vårt hus på ca 130 kvm.
    Pga relativt korta rörlängder har jag efter fasta ljuddämpare gått ned från 160 till 125 mm på stammen (ca 9 m), från vilken två tilluftsdon sitter monterade i varsin ände samt ett avstick på ca 2 m till ytterligare ett tilluftsdon, samtliga tilluftsdon är anslutna till utdragna flexdämpare med mjuk böj ned genom vindsbjälklaget. Frånluften är sedan tidigare installerad i ett F-system, som nu anslutits till FTX-aggregatet (utgörs av 3 frånluftsdon 100 mm med 125 mm stam). Tilluften ska ju enligt beräkning bli ca 45 l (0,35x130) och frånluften blir både beräknad och faktisk ca 10% högre:

    Toalett: 10 l.
    Badrum 20 l.
    Tvättstuga: 20 l.
    (Finns av byggnadstekniska skäl tyvärr inte möjlighet till frånluft i kök, spisfläkt med separat imkanal och toaletten ligger vägg i vägg med dörr i 90 graders vinkel mot köksöppningen).

    Har verkligen försökt lusläsa manualen till det Heru 100 S EC aggregat som nu ligger monterat på kallvinden och som det verkar framgå där ställer man in flödet genom att ange en %-sats av (vad jag antar) är maximalt flöde för aggregatet i fråga (92 l/s vid 200Pa). Det faktiska flödet påverkas ju av en rad andra faktorer, däribland inte minst vilket tryckfall man har i systemet. Väntar på ventilationstekniker som ska komma om ca 2 veckor och göra injustering av system och don. Skulle gärna vilja starta upp systemet nu när vi ännu har några varma dagar framför oss för att minimera risken för kondens i stillastående rör när kylan slår till. Går det att bedöma ett ungefärligt statiskt tryck för systemet och kan jag då göra så enkelt för mig att jag startar systemet och justerar in den procentsats på fläktarna som motsvarar det varvtal jag erhållit utifrån diagrammet, där jag angivit önskat luftflöde och uppskattat tryck?

    http://products.ostberg.com/Item/Details/765?tab=Diagrams

    Vad representerar de blå linjerna i det valbara diagrammet?


    En ytterligare fundering är den konstanttrycksfunktion som finns att välja i servicemenyn (endast EC-aggregat), finns det installerat som standard eller är det en extrakomponent och något som icke skall pillas på om man inte säkert vet att det finns installerat?

    Många frågor från en novis, men bättre att fråga och få svar än att chansa vilt och ställa till det för sig ;)

    Tack på förhand!
     
  2. T
    Medlem · Nivå 9
    JAg skulle kört på, se bara till att det är mer varv på frånluft så ska det nog vara lugnt fram till du har nån tekniker som ska ställa in.

    själv har jag pillat mycket i inställningar efter att jag installerat och tekniker har ställt in, jag var inte nöjd med hur det blev under vintern med deras inställningar.
     
  3. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag brukar räkna 1l/s per procent på Heru 100 s ec innan injustering
    Så lägg dig på 50/55% så kommer det ordna sig tills injusteraren kommer.
     
  4. H
    Husägare · Nivå 8
    Toppen!
    Tack för era svar, ska nu bara fimpa nuvarande frånluftskanal som ansluter till en frånluftsfläkt på taket, dra in ena kanaländen till frånluft och den andra till avluft. Och sedan hålla tummarna :)
     
  5. H
    Husägare · Nivå 8
    Bara och bara... Med två småbarn, jobb och annat i livet slutfördes inte installationen förrän idag. Har gått på råd från Tjoa och ställt flöden på 45 resp 52% för att vara på den säkra sidan gällande undertryck i huset (drar lite från ytterdörren då den står på glänt, ett A4-ark sugs fast på FL-ventilerna). Fick varvtal på 1580 (TL) och 1860 (FL) och ett helt tyst system. Har justerat TL-donen på måfå så att det blåser "lite lagom". För närvarande 8 grader ute, FL 23 grader, TL 21 grader, avluft 13 grader. Verkningsgrad 86%. :) En fundering såhär i aftonstund före mätning och fininjustering: Det rekommenderade FL/TL-förhållandet på 10-15% kan det beräknas utifrån fläktarnas % eller varvtalsmässigt? Har ju 8% rent %-mässig skillnad men knappa 14% varvtalsmässigt. Eller är det ingen idé att spekulera i då det är verkliga literflöde som avgör?
     
  6. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är flödet som avgör.
    Har man sen gjort en bra projektering så brukar det harmonera med % på fläktarna.
     
  7. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Är intresserad av byte till Heru 100 ec s men har idag 125mm kanaler och ser den är specad till 160mm kanaler. Är det upplagt för problem med blåsljud etc? Ett tyst system är viktigt för mig.
     
  8. H
    Husägare · Nivå 8
    Det beror på hur många l/s du kommer att behöva. Fler liter ger ju ett större flöde och hastigheten på flödet kommer ju att vara högre i en smalare kanal. Hur många kvm ska ventileras?
    Som jämförelse körde jag mitt i ett hus på 129 kvm, dvs 45 l/s, anslöt raka ljuddämpare 1200 mm långa (160 mm diam) direkt på aggregatets till-/ och frånluft, därefter dragspelsljuddämpare på varje tilluftsdon. Gick ner till 125 mm diam direkt efter ljuddämparen (tilluft) och körde 125 ända till don. Frånluftskanalerna var redan dragna (100 mm), så de samlades direkt i en kort snutt 160 mm som anslöts direkt på ljuddämparen för frånluft. Lade även några extra kronor på tilluftsdonen (CKT 125), för att säkerställa låg ljudnivå över dem. Fick ett helt tyst system på tilluften, lite ljud förstås på frånluft pga avsaknad av dämpare precis vid donen, men inte som störde och ju i badrum/tvättstuga etc. Körde aggregatet på 49% tilluft och 51% frånluft.
    Hoppas svaret kan vara till någon hjälp :)
     
  9. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Vårt hus är 132kvm med 240 höjd så vi verkar har typ samma förutsättningar då :)
    Frånluft kan få blåsa lite. Det systemet vi har från 1981 idag blåser ju hörbart i alla rum så så länge det nya inte låter mer är jag nöjd. Sitter ju inte dämpare eller något på det idag så även det kommer ju göra sitt. Heru själva säger sig inte hört om problem med att sätta Heru 100 mot 125 kanal så det känns ju safe.

    Ena bolaget som ger mig offerter vill sätta Flexit UNI2 men det är specat till 120kvm men matas med 125kanal. Flexit själva anser dock UNI2 blir på gränsen för mig och man bör gå upp till UNI3 då och då landar man ändå på 160 kanal. Tycker Flexit ser så invecklad ut med och Heru känns mer logisk med sitt raka genomflöde samt att det verkar vara ett populärt aggregat = det finns mycket hjälp att få här och på andra ställen.
     
  10. H
    Husägare · Nivå 8
    Aha, ja då skiljer det sig inte mycket. Kommer du att riva befintliga kanaler eller kan du få dit flexdämpare på tilluften?
    Jag gillar också Heru, har nu flyttat och är just i färd med att installera ett 130 S i det nya huset (220 kvm). Har lyckats baxa upp 100 kg-aggregatet på vinden under veckan :)
     
  11. Bricco
    Medlem Nivå 9
    De som varit här och tittat och ville sätta Heru sa inget om att riva kanaler för dämpare så gissar det går i mitt fall då :) Enda är att jag tror någon kanal behövde dras om lite då in/ut på nuvarande inte matchar det på Heru. Jag är inte helt kunnig på sånt så får hoppas de kan sin sak då det är det enda de jobbar med :)
     
  12. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Här har det nu installerats ett Heru 100 S EC. Väntar på sista isoleringen samt injustering. Satte tills dess aggregatet på 40% tilluft och 45% frånluft då standard var lika på till/från. Varv blir då 1640/1780 och har ca 85% verkningsgrad. Har 4st tilluftsdon och 3 frånluft på 132kvm.
     
  13. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Visst är det eftervärmare som standard i Heru 100 S EC? För när jag går in i menyn "eftervärme" och sätter elvärme PÅ så får jag varning att givaren inte är på. Vet inte om min installatör glömt detta..

    Jobbar den automatiskt när den är PÅ sen eller hur funkar den? För det finns ju en meny som heter "Temperatur" med som jag antar behöver hjälp av eftervärmaren för att nå det värdet. Nu är inte mitt hem justerat men det har blivit ca 1 grad kallare inne med Heru än mitt förra från 1981.
     
  14. H
    Husägare · Nivå 8
    Beror på vilken modell; A, B eller C, där A har högsta effekt på eftervärmare, B lägre och C saknar helt. Vet inte om givaren krävs för att eftervärmaren ska gå igång, men GT7 ska anslutas tidigt på tilluften (jag har den direkt efter fasta ljuddämparen), har du den monterad?
    Ang temperaturinställningen är det ditt målvärde, den styr ju också hur mycket värme som ska växlas. Jag brukar köra på 24 på vintern bara för att vara säker på att växlaren går på 100%. Använder aldrig extravärme då min primära värmekälla är mer energieffektiv (eftervärmaren är ju ett elelement).

    Hoppas du blev något klokare :)
     
  15. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Jag har EC så då är det alltså den utan eftervärme (C). När vill man ha med eftervärme då? Är det beroende på var i landet man bor? Ska höja från grundvärdet 20 till 24 jag med då :)

    Jag har en LLVP som värmekälla tillsammans med en kamin.