Byggahus.se

Uppstart av fiber - behövs en switch?

1. S
    Medlem · 37 inlägg

Sanderson_2

Medlem
    Hej!

Nu börjar det närma sig inkoppling av fiber i bostaden. Leverantören har satt in Telias Intenoswitch inne i huset i dataskåpet som ser ut såhär:
    https://ibb.co/hy64cKF
    https://ibb.co/q7nqKws
    https://ibb.co/JBbkxgj

Vad jag förstår ska den här switchen dela upp inkommande signal till TV, Bredband och Telefon. Det finns uttag för LAN1, LAN2, LAN3 och LAN4 på den switchen. I manualen står det att LAN1 är för dator, LAN2 för TV och LAN3 för telefoni.

I dataskåpet där den här switchen sitter så sitter även sex stycken Cat6-rör där som kopplar ihop dataskåpet med nätverksuttagen som sitter i några av våra väggar.

Jag har köpt tre stycken Deco X60-puckar för att köra med i huset.
    Behöver jag nu köpa ytterligare en switch för att stoppa in i "dataskåpet" för att kunna koppla en sladd från LAN1 till den egna switchen, för att i sin tur koppla från den egna switchen till de sex Cat6-uttagen för att få ut fibern i vägguttagen?

Ursäkta om det är rörigt beskrivet men jag hoppas ni förstår min frågeställning.

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 195 inlägg

Max R70

Medlem
    Om du inte tänkt att ha första Deco-pucken i skåpet så behöver du en annan router (utan wifi) där. Den kopplar du till LAN1 och sedan vidare till dina nätverksuttag, ev behövs en mindre switch också om inte uttagen på routern skulle räcka till.

3. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 399 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Det är en tjänstefördelare du fått. Precis som du misstänkt behöver du en switch/router där du kopplar in LAN1 till inkommande på switch/router. Från den går du sedan ut med WLAN mm till resp andra sakerna. Hur många portar den switch/router behöver beror på hur många av de 6 uttagen du skall ha kopplat saker till med kabel.

4. S
    Medlem · 37 inlägg

Sanderson_2

Medlem
    Tack för svar!
    Så jag skulle kunna välja mellan att ha en router i dataskåpet med 6 ut-portar eller en switch med 6 ut-portar? Vad är bäst i så fall?

5. S
    Medlem · 37 inlägg

Sanderson_2

Medlem
    Jag tänker att samtliga 6 uttag ska ha åtkomst till fibern, så att jag kan sätta en Deco mesh-router där det behövs bäst.
    Har du något tips på router som passar för ändamålet?

6. M

Max R70

Medlem
    Router är ett måste och en extra switch om uttagen på routern inte räcker till. Bara en switch funkar inte!

7. tippz
    Medlem · 201 inlägg

tippz

Medlem
    Klart det fungerar, men inte direkt säkert utan en brandvägg mellan!

8. S
    Medlem · 37 inlägg

Sanderson_2

Medlem
    Tack för tydlighet, då ska jag börja leta efter router. Ska man då stänga av den trådlösa signalen från den routern? Kan man det och hur gör man då i så fall?

9. tippz
    Medlem · 201 inlägg

tippz

Medlem
    Det kan du generellt göra i alla routrar, man får surfa in på routern med telefonen/dator och stänga av wifi där. Tillverkaren har manualer för hur du gör!

10. K
    Medlem · stockholm · 2 497 inlägg

Kane

Medlem
    Ja det kan du göra enkelt. Bara att titta i manualen.

11. M

Max R70

Medlem
    Finns billiga wifi-routrar och wifi stänger man av i någon meny efter att ha loggat in på routern. Finns även routrar utan wifi men dessa kräver ofta lite mer kunskap att få igång.

12. N
    Medlem · Skåne · 143 inlägg

Nicro

Medlem
    Har du dubbla uttag i väggarna kan du skicka ut insignalen från tjänstefördelaren till routern, sen tillbaka till switchen i skåpet innan du skickar ut via patchpanelen till "väggarna".
    Hos mig är det tjänsterfördelare till patch 5, router, tillbaka patch 6 till switchen och sen ut till "väggarna".
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    nätverk.jpg

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 37 inlägg

Sanderson_2

Medlem
    Okej.
    Har tyvärr bara enkel-uttag för nätverkskontakter i väggarna.
    Hade inte räknat med att behöva en router i dataskåpet, nu blir det till att shoppa igen.

14. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 086 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Du kan använda första Deco X60 noden som router. Det är vanligt att man gör så speciellt om man kör trådlös Mesh mellan X60 noderna.

Koppla tjänstefördelarens LAN1 (kallas också WAN) till WAN-porten på den ”första” X60 och den andra LAN-porten kablar du tillbaka till mediaskåpet. Där ansluter du den till en switch.

Så ja, det räcker att ha en switch i skåpet om du har routern någon annan stans. En nackdel är att det går åt två kablar.
    Många väljer att ha routern i mediaskåpet.

15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 635 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Är det så klart? Nu vet jag inte vad "Telias Intenoswitch" klarar men om man inte tilldelas flera IP-adresser av leverantörer måste man ha någon "router" som sköter "nattning" på det interna nätet om man vill koppla in mer än en sak åt gången. Kanske gör "Telias Intenoswitch" det men min gissning är att den inte gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.