Hej,

Jag planerar att bygga ett parhus på den tomt som vi bor på idag och med anledning av detta undrar jag om ni skulle kunna hjälpa mig med en fråga om uppskov vid beskattning av vinst vid försäljning av hus.

- Vi har idag 1 miljon i lån för vårt nuvarande fastighet och anförskaffningspriset på densamma var 1.3 miljoner.
- Parhuset beräknas kosta 4 miljoner att bygga, dvs 2 miljoner för vardera del.
- Vid försäljning av "den andra delen av parhuset" inbringar denna 3 miljoner i försäljningsintäkt.
- Om jag endast skulle sälja den del av tomten som "den andra delen av parhuset" kommer ligga på, för byggnation av parhuset, inbringar denna 1 miljon i försäljningsintäkt.

Jag har nu 2 scenarior att välja mellan.

1. Bygga hela parhuset och sälja den andra delen.
2. Sälja den del av tomten som är aktuell och bygga tillsammans med en annan familj.

I siffror innebär de olika scenariorna följande.

1. Försäljningsvinst = 3 miljoner (försäljningspris den andra delen av prahuset) – 2 miljoner (byggnationskostand) - 1.3/2 miljoner (fördelning av nuvarande anförskaffningsvärde) = 350.000 SEK

2. Försäljningsvinst = 1 (försäljningspris tomten) - 1.3/2 miljoner (fördelning av nuvarande anförsakffningsvärde) = 350.000 SEK.

Oberoende av lösning vill jag få uppskov av beskattning av vinsten, hur ställer ni er till detta?

MVH

Sunemangs

Kan bli svårt. Uppskov med reavinst får du normalt bara om du har bott i ett hus minst ett år, och därefter flyttar till ett annat objekt. Om du bortser från komplikationen att "bygga nytt", så vill du egentligen sälja av en del av ditt nuvarande boende, och få uppskov med skatten så du kan använda hela reavinsten till att minska ditt nuvarande lån.

Utgifter för ny-, till-, och ombyggnation får inte räknas in i inköpspris när du söker uppskov, så jag tror det är kört redan där. Observera också att den nya bostaden vid uppskov inte får ha förvärvats tidigare än föregående kalenderår, du kan bara få uppskov för din permanentbostad (dvs. att dela upp i två lagfarter fungerar inte), och om halva fastigheten avyttras vill skatteverket nog ta upp hälften av evt. gamla uppskov till beskattning direkt.

Jag skulle nog betala en jurist några tusenlappar för att få definitivt besked!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.