Byggahus.se

Uppskattade kostnader för V/A och el vid nybygge ca 70 kvm

1. A
    Medlem Nivå 1
    Skulle vara jättetacksam för uppskattning om ungefärlig arbetskostnad för anslutning av el i nybyggt hus enl bifogad planlösning?
    Detta förstås under förutsättning att jag hittar en elektriker som är villig att färdigställa/ansluta där jag har fördragit flexrör med fördragen FK och monterat apparat- och kopplingsdosor.
    Jag har förstått att detta är långtifrån självklart och att det finns mycket att tänka på även gällande detta. Givetvis ska elektrikern vara med från start och anvisa hur han vill ha det utfört och tanken är att han ska kika på dragningarna innan jag monterar gips. Inkoppling på elcentral ska förstås också ingå.

Är även nyfiken på hur mycket rörmokardelen (arbete och material) kan tänkas landa på som består av dragning och inkoppling av varm- och kallvatten enl bifogad ritning.

Ska tilläggas att placeringar och antal på ritningen endast är uppskattade av mig själv utan hantverksexpertis så tips och råd på vägen är mer än välkomna :)

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Mitt råd är att ta hjälp av en elfirma nu så att el i alla fall når upp till minimistandard.