Hej.
Som lite bakgrund, så handlar detta om huset jag växte upp i med mina föräldrar.
För runt 15 år sen så fick jag huset som gåva medans föräldrarna bodde kvar, hade själv flyttat till eget boende långt tidigare.
Förra året såldes huset då morsan inte orkade sköta huset längre (farsan gick bort tidigare)
Nu ska husförsäljningen deklareras och jag undrar lite hur man ska räkna?
Huset är byggt 1967 och jag vet inte inköpspriset. Har för mig att farsan sagt ett pris på 150000 kr nån gång i tiden. Går det att kolla upp någonstans? Kan man dra till med något schablonsumma?
Sen vet jag att taket lyftes 1973 så det blev 2 våningar. Även här så har jag ingen aning om vad det kostade. (Gäller avdrag för förbättringsåtgärder) Kan man räkna på vad det skulle kosta idag och dra av för inflationen?
Sen är det lite annat som bygge av bastu, luftpump. Finns inga papper/kvitton kvar
Hälsningar Boek
1 268 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Uppskatta gamla förbättringskostnader vid husförsäljning
-
-
Renoverare · Stockholm · 15 339 inlägg 30 mar 14:19
AndersMalmgren
Renoverare- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 15 339 inlägg
- 15 141 gillningar
- 2 476 bilder och filmer
30 mar 14:19 #2Ta alla kvitton. Ingen straffavgift om det upptagad du får betala mellanskillnaden bara.
- Laddar…
-
-
30 mar 16:12 #4
Tack för svar.
När det gäller inköpspriset på huset så ringde jag lantmäteriet. De kunde inte ge något svar utan hänvisade till Riksarkivet som tydligen ska ha nån uppgift. Har kontaktat dem så får vi se vad de hittar. -
Medlem · E · 27 594 inlägg 30 mar 16:14
-
30 mar 16:17 #6
- Laddar…
-
Renoverare · Stockholm · 15 339 inlägg 30 mar 16:17
AndersMalmgren
Renoverare- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 15 339 inlägg
- 15 141 gillningar
- 2 476 bilder och filmer
30 mar 16:17 #7- Laddar…
-
Medlem · E · 27 594 inlägg 30 mar 16:2130 mar 16:21 #8
- Laddar…
-
Renoverare · Stockholm · 15 339 inlägg 30 mar 16:23
AndersMalmgren
Renoverare- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 15 339 inlägg
- 15 141 gillningar
- 2 476 bilder och filmer
30 mar 16:23 #9
Samma regler för bokföring, inte bedrägeri att bokföra fel så länge du inte har undanhållit något.- Laddar…
-
30 mar 16:28 #10
Problemet här är att det finns inga kvitton. Händelserna ligger så långt bak i tiden.
Frågan är väl egentligen om det går att "höfta" till ett rimligt pris på tex taklyftet från början av 70-talet? -
30 mar 16:30 #11
Har en gammal bild från taklyftet
-
30 mar 16:36 #12
Måste man ha kvitton för avdrag?
Krävs inte alltid kvitton
Du måste med andra ord styrka de kostnader du vill dra av. - Det bästa är såklart om det finns kvitton som kan visas upp, men det är inte ett absolut krav från Skatteverkets sida. Saknas kvitton kan du visa andra handlingar som bygglov, ritningar, och uppgifter ur fastighetsdeklarationer.- Laddar…
-
30 mar 16:49 #13
Det viktigaste är att rutan för "kvitto saknas" bockas i samt att man förklarar hur man kommit fram till viss kostnad. Vi hade här i forumet lång diskussion förra året om just detta. Är man så ärlig man kan och en beskrivning är rimlig brukar skatteverket godkänna sådana avdrag.
- Laddar…
-
30 mar 17:01 #14
Vad tror ni är rimligt för ett taklyftet. Det tillkommer ju även inredning för övervåningen samt att en toalett installerades?
Säg 50000 kr mellan tummen och pekfinget? -
Medlem · E · 27 594 inlägg 30 mar 17:2830 mar 17:28 #15
- Laddar…