1 398 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Uppsägningstid vid uthyrning
Jag skall hyra ut en villa. Jag tycker den "nya" lagen (som alltså kom 2012) är bra eftersom man sliper trasslet med besittningskydd). Men jag tycker ändå den är lite otydlig.
Enligt privatuthyrningslagen,
Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad):
---
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid, om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.
Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalar något annat.
---
Jag tycker lagen är otydlig eftersom den blandar text om obestämd och bestämd hyrestid, men det bör väl tolkas på detta vis?
---
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid så ska det sägas upp för att upphöra att gälla.
Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut, ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.
Oavsett om hyresavtalet gäller för obestämd tid eller bestämd hyrestid så får hyresgästen säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen och hyresvärden får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalar något annat.
---
Frågor:
1.Stämmer min omskrivning med det lagen betyder?
2.Varför finns bisatsen " ..., utan att hyresrätten är förverkad, ... " med i andra styckets andra mening? Vad tillför den?
Enligt privatuthyrningslagen,
Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad):
---
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid, om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.
Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
---
Jag tycker lagen är otydlig eftersom den blandar text om obestämd och bestämd hyrestid, men det bör väl tolkas på detta vis?
---
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid så ska det sägas upp för att upphöra att gälla.
Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut, ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.
Oavsett om hyresavtalet gäller för obestämd tid eller bestämd hyrestid så får hyresgästen säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen och hyresvärden får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
---
Frågor:
1.Stämmer min omskrivning med det lagen betyder?
2.Varför finns bisatsen " ..., utan att hyresrätten är förverkad, ... " med i andra styckets andra mening? Vad tillför den?
Det känns som du tolkat lagen rätt.T Torpgubben skrev:
Att en hyresrätt är förverkad har en särskild betydelse. Att det framgår i bisatsen att den inte är förverkad innebär exempelvis att.en hyresvärd inte kan hävda kontraktsbrott för att hyresavtalet är uppsagd i förtid. Därmed faller möjligheten för hyresvärden att kräva skadestånd för utebliven hyra under resterande hyrestid om den är bestämd.T Torpgubben skrev:
Ska det inte tolkas som att om hyresrätten är förverkad, exv. om hyrestagaren inte betalat hyran eller ställt till med andra problem, så kan hyresvärden säga upp avtalet med omedelbar verkan (dvs någon minsta uppsägningstid på tre månader gäller inte då)?
Det går ju även att tolka som att hyresvärden ej behöver några särskilda skäl för att säga upp avtalet, så länge tre månaders uppsägningstid tillämpas.
Det går ju även att tolka som att hyresvärden ej behöver några särskilda skäl för att säga upp avtalet, så länge tre månaders uppsägningstid tillämpas.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag tror att den är till för att betona skillnaden mot vanlig uthyrning av bostäder enligt hyreslagen. Som ett förtydligande att det inte finns några krav på giltiga skäl, gängse procedurer (t.ex. att ge varningar) etc. för att säga upp hyresgästen, och att det inte finns någon besittningsrätt.T Torpgubben skrev:
Jo, det måste vara som ett förtydligande. Jag ser inget annat skäl. Det skulle kunna utelämnas utan ändring i betydelse.R Räknenisse skrev:
Tack!BeaumontX skrev:
Det känns som du tolkat lagen rätt.
Att en hyresrätt är förverkad har en särskild betydelse. Att det framgår i bisatsen att den inte är förverkad innebär exempelvis att.en hyresvärd inte kan hävda kontraktsbrott för att hyresavtalet är uppsagd i förtid. Därmed faller möjligheten för hyresvärden att kräva skadestånd för utebliven hyra under resterande hyrestid om den är bestämd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uthyrning av bostadsrätt vid nybygge
Socialt & Projekt -
Vilka regler gäller för "tillgänglighet" vid uthyrning av rum?
Juridik -
Hur fungerar det skattefria beloppet vid uthyrning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bindningstid/uppsägningstid vid uthyrning av fritidshus
Juridik -
Hyrestid -uppsägningstid vid uthyrning av fritidshus
Juridik