Byggahus.se

Uppsättning av TV, kombination av vägg.

1. F
    Medlem Nivå 1
    Vi köpte en TV för sedan ett år tillbaka med mening att även sätta upp den i väggen. Vägghäftet har stått i ett hörn i extrarummet och bara stirrat på oss, idag tänkte jag ta tag i det.

Och det var inte så bara för min del ändå.
    Först så är det en gipsskiva (Antagligen? Huset är från tidigt 1900) sedan ett tomrum på 1-2CM, sedan är det trä 5-7CM.

Kan ju inte bara dra skruv igenom, då kommer väl gipsskivan "böja" sig in mot trät.
    Säg att man drar skruven försiktigt igenom, kommer väggen hålla för skruvar som sitter 5-6 CM in i trä, sedan "hänga" i gipset? TVn vägen förövrigt ca 22 kg.

Är så dålig när det kommer till sånt här, vågar inte bara prova heller när det är TVn.

Mvh
    Fredrik

2. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Om ditt hus är så gammalt är det nog inte gips du har i väggen utan snarare någon masonite-skiva eller liknande.
    Vad konstigt att det är ett tomrum mellan förmodligen timret eller trät till skivorna.
    Om jag var du skulle jag nog göra hål i skivan där du ska ha väggfästet. Och sedan fästa en regel i timret som du sedan kan skruva väggfästet i.
    Det håller absolut bäst för TVn får ju inte ramla ner.

Har du tapet eller målad vägg? Det är ju inte så svårt att täcka in det hål du gör, speciellt eftersom Tvn täcker det också.

3. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Förstod jag dig rätt att du har en sorts skiva föst. Sedan mellanrum på ca 2cm och direkt efter det trä eller är det 5-7cm mellanrum igen?

4. F
    Medlem Nivå 1
    En skiva, sedan mellanrum och sedan 5-7CM trä. Sen bakom det ser det ut att vara mellanrum igen. Har bara ett hål borrat rakt igenom för en antennkabel, så ser inte vidare mycket heller...
    Och det är målat på tapet..

Sen det där med att göra ett hål och fästa en regel, sånt är långt ifrån min kunskap - värt att nämna är ju att detta är även hyres.

5. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Okej! Ja då är nog inte att riva kanske så angeläget. Om du inte frågar din hyresvärd.
    Men jag tror iaf att tar du långa grova skruvar så kommer det sitta som berget ändå.
    Det verkar ju finnas bra virke att skruva i, och att det är 1-2cm mellanrum tror jag inte gör något eftersom fästet är stort och blir som en "bricka" eller stöd också.

Sviktar skivan något?

6. F
    Medlem Nivå 1

Skruvarna som följer med till häftet (4 st) är väldigt grova. Vi satte upp en hylla på samma vägg tidigare, så tog jag lite extra långa skruvar, med tanke på mellanrummet och att det var gips eller så.. (Så dom skulle sättas i trä då..)
    Och jag drog åt lite väl hårt på ena, då tittade två pluggar ut igenom tapeten, skapligt less, drog ut skruven och knackade in dom och drog åt skruven lite lättare.

Antar att man kanske får köra med samma metod på TVn, dra åt, men inte för hårt.. I värsta fall då så har vi sönder en tv, en tvbänk och ett golv. Haha..

7. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Huvudsaken är att skruvarna är så pass långa att dom drar in en bra bit i trät.

Använde du plugg när du satte hyllan? Du behöver säkerligen inga plugg om du drar in till trät. Plugg har du för att skruven ska fästa och dra, vilket den redan gör i trät.
    Det lilla mellanrummet gips/trä kommer inte spela så stor roll, du kan dra åt rätt hårt.
    Eftersom väggfästet kommer täcke en stor yta av väggen så kommer kraften fördelas jämt och du kan dra åt hårt.

Är du osäker kan du skruva in en skruv och känna på den, dra nedåt för att se hur den sitter.
    Men det kommer säkert sitta bra ska du se.

Hur lång är skruven?
    Du borde ha ca 70mm till det där så du kommer in i trät:)

8. F
    Medlem Nivå 1

Nä, inga pluggar när jag satte upp hyllan.

Mätte för att vara stupsäker, borde väl kanske ha gjort det från början?

Gips + tomrum 2-2,5cm. Sedan är det 3-4 cm trä, svårt att säga exakt, fick ingen kant direkt där, ligger massa sågspån löst bakom "trä delen". Skruvarna som medföljer till häftet är 6cm och väldigt grova, 4st.

9. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Är det en innervägg? Tänkte eftersom du kan avgöra hur mycket trä det är.

Det går nog bra att använda de skruvar som följer med. Kommer dom bara in i trät så kommer det sitta. Skillnad vore om du bara haft gips..:)

10. F
    Medlem Nivå 1
    Ja precis, vi har ju borrat ett hål rakt igenom till sovrummet för antennkabel.

Ja men vad bra. Tack så hemskt mycket för svar!

11. L
    Medlem · Nivå 14
    Gör några hylsor av en bit rör eller liknande, i längd som räcker genom gipset in till träväggen. Borra hål genom gipset så att hylsorna kan bottna mot träväggen, sen drar du väggfästets skruvar genom dessa. Då kan inte gipsskivan tryckas in när du drar åt.
    Nackdelen är att det blir lite större hål att laga om tvn ska ner igen någon gång.