Hej.
Jag har hyrt en uppställningsplats i ett garage sen många år tillbaka, typ 20-25 år. Nu när jag har skickat in uppsägningen så säger dom som sköter fastigheten att det är nio månaders uppsägningstid och inte tre som står på mitt kontrakt. Jag hyr enligt dom en lokal och inte en p-plats. Har dom rätt eller fel ?

Dom har i efterhand ändrat till nio månader på kontraktet där det tidigare stod tre månader....
Det har även sedan årsskiftet lagts på moms på hyressumman. Fastighetsägaren säger att han inte är momspliktig på fastigheten och att moms då inte ska läggas till. Har dom rätt att göra så ?
Mvh B

Vilkor och kostnad står ju i kontraktet moms ingår alltid inget man kan lägga på när man vill den summa som står i ditt kontrakt är då inkl moms tex 1000 kronor eller 800+moms. Din hyresvärd kan inte ändra förutsättningar efter eget tycke.

Edit: beträffande moms så kan uthyrning vara undantaget momskrav men oavsett detta så ska det framgå i ert avtal.

Redigerat:
B Blitzman skrev:
Jag hyr enligt dom en lokal och inte en p-plats. Har dom rätt eller fel ?
De som hyr ut har rätt. Du hyr en lokal och för lokaler är det 9 månaders uppsägningstid. Sen så finns ju ett kontrakt och där vet jag inte vad utfallet blir juridiskt. Men du kan ju hälsa dom att du förutsätter att avtalstexten är korrekt och att om de är av annan åsikt så kan de dra dig inför domstol.

Njae, hyreslagen är en skyddslagstiftning så visst är det 9 månader om hyresvärden säger upp. Däremot kan man komma överens om bättre villkor för hyresgästens del, så står det 3 månader i kontraktet gäller tre månader för hyresgästen men 9 för hyresvärden.

Kontrakt avgör alltså.

Och uthyrning av garage är momspliktig verksamhet om det sker till personer som inte bor i fastigheten. Du ska betala moms och hyresvärden redovisa denna.

• Gilla
Blitzman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.