Lite bakgrund; Jag gillar att byta diverse avtal därför att jag ogillar att betala någon tusenlapp om året extra för privilegiet att inte göra det. Därför behöver jag säga upp säg 2-3 avtal om året, inte mycket jobb för en bra penning. Jag brukar göra detta i god tid så att det är sällan några problem med uppsägningstiden. Och oftast funkar det smidigt per mejl.

Däremot; Varje gång jag tvingas göra detta per telefon så använder människan i andra ändan olika termer och uttryck varför det ofta är oklart exakt NÄR företaget i frågan faktiskt slutar leverera till mig. De kan säga alltifrån "då bekräftar jag att ditt avtal är uppsagt TILL OCH MED ... " eller "Nu har jag sagt upp ditt avtal FRÅN OCH MED ... "

För mig är det att "till och med 31 maj" innefattar den 31 maj. Och att "från och med" inte innefattar 31 maj. Men det har hänt flera gånger att det felat på den där dagen med den nya leverantören. Det har till och med blivit fel när jag explicit sagt att "jag vill att vårt avtal avslutas 30 april för att min nya leverantörs avtal börjar gälla 1 maj". Jag fattar liksom inte vad mer jag behöver göra för att det ska bli rätt?

Finns det någon bra guide därute eller standardiserat språk man kan använda och luta sig mot för att få detta rätt? Eller är det bara luddigt för att det ska vara krångligt?

S
En bra timpenning har förvandlats till en dålig dito med mycket admin?

S Sthlm_ skrev:
En bra timpenning har förvandlats till en dålig dito med mycket admin?
Nja det funkar som sagt oftast, och jag har inget emot att prata med en stackare som sitter nånstans och bara ska ta emot en massa missnöjda kunder :) Försöker vara vänlig och vill att det ska bli rätt. Blir bara uppgiven ca 1 gång om året och tänker varje gång "ska det verkligen vara såhär knöligt att förstå varandra?!"

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
"... och med" innebär att det omfattar tidsangivelsen. Avtalet gäller till och med idag, innebär att det gäller idag. Avtalet gäller från och med idag, innebär att det gäller idag.

"Uppsagt till och med..." är rätt dålig svenska.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.