Hej,

Tanken är att göra om hobbyrummet i källaren till tvättstuga. Huset är byggt 1976

Golvet är uppreglat direkt på betonggolv utan någon papp emellan betong och reglar. När jag öppnade upp en spånskiva för att kika hur det såg ut under så ligger det ett 5cm lager med lecakulor mellan betongen och spånskiva mellan reglarna. Den reglen som jag sett änsålänge har sett torr och fin ut. En tanke var att öppna upp alla spånskivor för att lägga papp mellan reglar och betongen innan jag lägger nytt laminatgolv på för att safea för framtiden. Men frågan är om det är värt arbetet om det verkar torrt och hur stor är risken att det blir fuktskadat om det redan legat där i minst 25år? Och en till fråga är om man ska låta lecakulorna ligga kvar, vad har dom för funktion och hur mycket tillför dom?

En anledning att ta bort lecakulorna hade varit att det på något sätt känns fräschare att städat upp under golvet (förmodligen har det samlats en del damm och insekter där under) och att det efteråt bara hade varit luft mellan betonggolv och spånskivor.

Ett alternativ hade ju varit att lägga platonmatta och nya spånskivor, men frågan är om det är värt att ändra något som funkat så länge?

Hur hade ni gjort?

• Ett uppreglat golv i ett källarhobbyrum, där en spånskiva tagits bort för att visa ett lager lecakulor ovanpå betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten spånskiva avslöjar lager av lecakulor mellan betongplatta och träreglar i källarens hobbyrum, med en träregel synlig nära kanterna av spånskivan.
    Skapa konto
  • Bild på ett källargolv som verkar vara förberett för renovering. Golvet är täckt med spånskivor som är delvis spacklade och några mörka fläckar syns.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.